THEPOWERGAME
Οι αυξήσεις των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, συζητήθηκαν στο Μέγαρο Μαξίμου μεταξύ του υπουργού Ναυτιλίας, Χρήστου Στυλιανίδη, και του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.
Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε ενόψει της αύξησης των τιμών των εισιτηρίων λόγω της χρήσης ακριβότερου τύπου καυσίμου για τα πλοία της ακτοπλοΐας από την 1η Μαΐου.
Ο αρμόδιος υπουργός ενημέρωσε τον πρωθυπουργό για όλες τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί για το συγκεκριμένο θέμα ενώ είπε ότι οι συνομιλίες με τους ακτοπλόους θα συνεχιστούν στο πλαίσιο μία ενδεικτικής λύσης ώστε να μην επιβαρυνθούν οι επιβάτες.
Στους στόχους του υπουργείου Ναυτιλίας είναι επίσης η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων προκειμένου ο κλάδος των ακτοπλόων να μπορέσει να προχωρήσει πιο γρήγορα στη πράσινη μετάβαση, ενώ παράλληλα υπάρχει και συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών ώστε να χαρτογραφηθεί το θέμα της τιμής του νέου καυσίμου και του κόστους λειτουργίας των πλοίων και για το πόσο μπορεί το κρατικό ταμείο να βοηθήσει προς αυτήν την κατεύθυνση.
Υπενθυμίζεται ότι, όπως είχε γράψει το powergame.gr, τα ακτοπλοϊκά μέσα από 1ης Μαΐου 2025 υποχρεωτικά θα κινούνται με έναν νέο τύπου καυσίμου (ντίζελ), πολύ πιο καθαρό από τον υφιστάμενο τύπο καυσίμου, που συνιστά ένα είδος μαζούτ. Το νέο καύσιμο περιέχει το 20% της ποσότητας του θείου που περιέχει το σημερινό και συνιστά ένα από τα μέτρα «πρασινίσματος» της διεθνούς και εγχώριας ναυτιλίας που επιβάλλουν η Κομισιόν και ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας (IMO).
Η αλλαγή αυτή καυσίμου, σύμφωνα με τον κ. Θεοδωράτο, δεν αφήνει περιθώρια να μην υπάρξουν αυξήσεις. «Ποια είναι η διαφορά του ενός καυσίμου προ της 30ής/4 και μετά την 30ή/4;», αναρωτήθηκε ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ. Την απάντηση την έδωσε ο ίδιος. «Με τα μέχρι τώρα δεδομένα και στοιχεία για την τιμή του νέου καυσίμου, φαίνεται ότι το 10% έως 12% είναι αυτό που θα επιφέρει μια αύξηση στους ναύλους από 1ης Μαΐου».
Ωστόσο, φαίνεται ότι δεν θα είναι μόνον αυτή η αύξηση που θα περιλάβουν φέτος τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Οι συλλογικές συμβάσεις πληρωμάτων που υπογράφηκαν τα τελευταία δύο χρόνια περιέλαβαν αυξήσεις 7%, οι οποίες δεν έχουν περάσει ακόμη στα ναύλα. Επίσης, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο η ελληνική ναυτιλία ξεκινά την αποπληρωμή μέρους των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (ETS).
Όσον αφορά το τελευταίο, η εγχώρια ναυτιλία θα πρέπει από 30 Σεπτεμβρίου 2025 να ξεκινήσει να αποζημιώνει στο σύστημα ETS (European Trading System) το 40% των ρύπων που αποβάλλει. Σταδιακά και μέχρι το 2027, η καταβαλλόμενη αποζημίωση του 40% των ρύπων θα φτάσει στο 100% των ρύπων.
Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη επιβάρυνση, η οποία εκτιμάται ότι θα αντιμετωπιστεί μακροχρόνια με επενδύσεις 2 έως 3 δισ. ευρώ (σύμφωνα με το υπ. Ναυτιλίας) ή 3 έως 4 δισ. ευρώ (σύμφωνα με την ΣΕΕΝ), σε καθαρότερα καύσιμα και αποδοτικότερες μηχανές εσωτερικής καύσης. Ας μην ξεχνάμε ότι η εγχώρια ναυτιλία καθυστέρησε πολύ σε επενδύσεις εκσυγχρονισμού του στόλου της, λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης στη χώρα μας. Έτσι, σήμερα διαθέτει ιδιαίτερα γερασμένο και ενεργοβόρο στόλο.
Διαβάστε επίσης
Alter Ego: Από 3,70 έως 4 ευρώ το εύρος της τιμής διάθεσης
Η τέχνη του πορτρέτου στην ελληνική ζωγραφική
Ενεργοβόρος βιομηχανία: Ενισχύσεις στην Ευρώπη, “θολό τοπίο” στην Ελλάδα