THEPOWERGAME
Η απειλή των ρομπότ έρχεται όλο και πιο κοντά και θέτει εν αμφιβόλω δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας στην πραγματική οικονομία και τις εφοδιαστικές αλυσίδες. Μέχρι και πρόσφατα, η ρομποτική σε θέσεις που αφορούν, κυρίως, επαναλαμβανόμενες εργασίες παρουσιάζονταν ως ένα ζήτημα που θα απασχολήσει την ανθρωπότητα στο μακρινό μέλλον. Σήμερα, όμως, η άφιξη των ρομπότ μαζί με τις εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης κυριαρχούν στις διαπραγματεύσεις μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών στις ΗΠΑ ακόμη και στα πιο δημιουργικά επαγγέλματα.
Από το 2019 έχουν επενδυθεί πάνω από 15 δισ. δολάρια σε νεοφυείς εταιρείες ρομποτικής, ενώ ο κλάδος της τεχνητής νοημοσύνης έχει προσελκύσει δεκάδες δισεκατομμύρια μέσα σε μια διετία, σύμφωνα με στοιχεία των Financial Times. Καθώς το επενδυτικό ενδιαφέρον γίνεται όλο και πιο έντονο, εκατομμύρια εργαζόμενοι στις ΗΠΑ και την Ευρώπη νιώθουν ανασφάλεια. Η ρομποτική έχει ισχυρότερη παρουσία στις αυτοκινητοβιομηχανίες, τα ηλεκτρονικά είδη, τις μεταλλουργικές εργασίες και τα χημικά. Τα νέα ρομπότ υπερβαίνουν το μισό εκατομμύριο επί τρίτο διαδοχικό έτος.
Οι συγγραφείς στον χώρο της ψυχαγωγίας εξασφάλισαν δικλείδες ασφαλείας στις νέες συμβάσεις με τα μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ πέρυσι τον Σεπτέμβριο ως προς τη χρήση της αναπαραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης, δηλαδή μοντέλων σαν το ChatGPT. Αλλά προηγήθηκαν πεντάμηνες απεργιακές κινητοποιήσεις για να καταφέρει το σωματείο Writers Guild of America West να συμπεριλάβει στις συμβάσεις της επόμενης τριετίας πως εναπόκειται στην βούληση του συγγραφέα εάν θα χρησιμοποιήσει εργαλεία αναπαραγωγικής ΑΙ για να συμπληρώσουν και όχι να αντικαταστήσουν την εργασία τους.
Τα λιμάνια στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ σκοντάφτουν ξανά στο σκόπελο των απεργιακών κινητοποιήσεων. Αφενός πέρυσι τον Οκτώβριο κατέληξαν σε συμφωνία οι 25.000 λιμενεργάτες της International Longshoremen’s Association (ILA) και της United States Maritime Alliance (USMX) -η οποία εκπροσωπεί τις διοικήσεις των λιμανιών και τις εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων- για μισθολογικές αυξήσεις σχεδόν 62% μέσα στην επόμενη εξαετία. Αφετέρου έμεινε άλυτο ένα μείζον πρόβλημα: η USMX επιδιώκει τον εξοπλισμό πάνω από 30 λιμανιών στις ΗΠΑ με ημιαυτόματους γερανούς για τη μεταφορά των κοντέινερ. Πρόκειται για γερανούς που ενσωματώνουν προηγμένη τεχνολογία, γεγονός που τους καθιστά αποτελεσματικότερους και ταχύτερους στη λειτουργία. Ο Χάρολντ Ντάγκετ, επικεφαλής της ILA και μέλος της ένωσης από την δεκαετία του ’60 που υιοθετήθηκαν τα κοντέινερ, αναφέρει σε ανακοίνωση του, πως ασπαζόμαστε την τεχνολογία προς όφελος της ασφάλειας αρκεί να μην αντικαθιστά τον άνθρωπο.
Η τεχνολογία ήταν από τα κυρίαρχα ζητήματα στις διαπραγματεύσεις με τους 40.000 εργαζόμενους στο Λας Βέγκας και τα καζίνο, με τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους να εκφράζουν την ανησυχία τους για τον συνδυασμό της ρομποτικής με την τεχνητή νοημοσύνη. Μετά από ένα οκτάμηνο κατέληξαν σε συμφωνία τον Νοέμβριο του 2023.
Αν και οι λεπτομέρειες των συμβάσεων δεν δόθηκαν στη δημοσιότητα, ο Τεντ Παπαγεωργίου, διευθυντικό στέλεχος της Culinary Workers Union, είχε δηλώσει πως η αυτοματοποιημένη εργασία αποτέλεσε ένα από τα κεντρικά ζητήματα των εργαζομένων καθώς χρήση ρομπότ γίνεται ακόμη και στον κλάδο της φιλοξενίας. Είχε αποκαλύψει, δε, στην Los Angeles Times πως συμφωνήθηκε αποζημίωση 2.000 δολαρίων ανά έτος προϋπηρεσίας εάν μια θέση εργασίας καταργηθεί από την τεχνολογία ή την ΑΙ. Παραδόξως, η μεγαλύτερη έκθεση τεχνολογίας του κόσμου λαμβάνει χώρα στο Λας Βέγκας. Έναν χρόνο πριν μονοπώλησαν το ενδιαφέρον ρομπότ που εκτελούν διάφορες εργασίας από το μασάζ μέχρι την ετοιμασία καφέ ή το σερβίρισμα παγωτού.
Παρά τις προβλέψεις στις εργασιακές συμβάσεις, όμως, διαμορφώνεται μια νέα πραγματικότητα όπου η τεχνολογική πρόοδος θα βρίσκεται ένα βήμα μπροστά. Στον αντίλογο βρίσκεται το δημογραφικό πρόβλημα και η γήρανση του πληθυσμού αλλά, μέχρι σήμερα, οι εργαζόμενοι μάλλον βλέπουν τα ρομπότ ως απειλή παρά ως λύση.
Διαβάστε επίσης
Οι δισεκατομμυριούχοι που συναντούν τον Τραμπ στο Μαρ α Λάγκο
Οι κίνδυνοι και οι προκλήσεις του 2025 για την Ελλάδα
Renault: Ο γαλλικός γίγαντας ξεπερνά τους Γερμανούς ανταγωνιστές