THEPOWERGAME
Η έντονη ανησυχία που προκλήθηκε για τη στατικότητα του Κηφισού μετά την ανακάλυψη της τρίτης υπόγειας λίμνης προ ολίγων ημερών, η οποία οδήγησε και στη χθεσινή έκτακτη συνεδρίαση της Περιφέρειας Αττικής, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της ΕΥΔΑΠ, έφερε ξανά στο προσκήνιο το κυκλοφοριακό ζήτημα του οδικού άξονα. Οι κάτοικοι της Αττικής εδώ και χρόνια περιμένουν να ασχοληθεί κάποιος σοβαρότερα με τον εφιάλτη του κυκλοφοριακού και να αναζητηθεί ένα συνολικό σχέδιο αντιμετώπισης της κατάστασης στο Λεκανοπέδιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα εμπλεκόμενα μέρη – το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η Περιφέρεια Αττικής και η ΕΥΔΑΠ – κατέληξαν κατά τη σύσκεψη στο συμπέρασμα ότι τα νέα ευρήματα δεν συνιστούν άμεσο κίνδυνο για τη στατικότητα του Κηφισού. Ωστόσο, συμφωνήθηκε η ανάγκη για από κοινού δράση Υπουργείου και Περιφέρειας ώστε να αντιμετωπιστούν ενδεχόμενες σημειακές βλάβες στον οδικό άξονα. Οι ίδιες πηγές επιβεβαιώνουν ότι τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν την παρακολούθηση της κατάστασης και την εφαρμογή στοχευμένων μέτρων για τη διασφάλιση της λειτουργικότητας του Κηφισού.
Στο πλαίσιο αυτό, την επιτακτική ανάγκη υιοθέτησης όχι μόνο βραχυπρόθεσμων μέτρων, αλλά και ενός ολοκληρωμένου πλέγματος παρεμβάσεων στο οδικό δίκτυο και στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ώστε να αντιμετωπιστεί ο έντονος κυκλοφοριακός φόρτος στον Κηφισό, υπογράμμισε στο powergame.gr ο Πέτρος Ευγενικός, Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Σύμφωνα με το κ. Ευγενικό: «Είναι απαραίτητο να ληφθούν μέτρα, τα οποία θα ιεραρχηθούν με βάση την περίοδο εφαρμογής τους, το κόστος αλλά και άλλες παραμέτρους».
Βραχυπρόθεσμα, όπως επισημαίνει, κάποιες λύσεις που μπορούν να ανακουφίσουν το πρόβλημα αφορούν την υποδομή. Σε συγκεκριμένα σημεία όπου το πρόβλημα εντοπίζεται πιο έντονα λόγω στένωσης της διατομής του δρόμου, θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα διαπλάτυνσης, κατάργηση κάποιων κινήσεων, όπως στροφών, ή άλλες παρεμβάσεις. Παράλληλα, σε επιλεγμένα σημεία, η παρουσία γερανών ή άλλων μηχανημάτων απομάκρυνσης ακινητοποιημένων οχημάτων θα μπορούσε να συμβάλει στην ταχύτερη αντιμετώπιση περιστατικών, όπως βλάβες ή ατυχήματα, που επιδεινώνουν τη συμφόρηση.
Το Logistics center στη Φυλή
Για την ουσιαστική αποσυμφόρηση του Κηφισού, ωστόσο είναι απαραίτητη η υλοποίηση νέων οδικών έργων μεγάλης κλίμακας, τα οποία και μακροπρόθεσμα, θα μπορούσαν να απορροφήσουν σημαντικό μέρος της κυκλοφορίας. Συγκεκριμένα ο κ. Ευγενικός υποστηρίζει ότι: «Ένα από τα σημαντικότερα σχέδια, το οποίο θα φέρει τα πρώτα θετικά αποτελέσματα και έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης είναι η δημιουργία logistics center στην περιοχή της Φυλής». Το εν λόγω έργο θα μεταφέρει τις περίπου 20.000 κινήσεις μικρών επιχειρήσεων μακριά από τον άξονα του Κηφισού.
Επέκταση της Λεωφόρου Κύμης
«Κλειδί», σύμφωνα με τον κ. Ευγενικό, για τον επιβαρυμένο άξονα αποτελεί και η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, στο ύψος της Αττικής Οδού και τη σύνδεσή της με την Εθνική Οδό. Το κόστος του έργου υπολογίζεται να ξεπερνά τα 350 εκατομμύρια ευρώ. Πιο συγκεκριμένα, θα κατασκευαστεί μία σήραγγα μήκους 1.260 μέτρων μέχρι το κέντρο της Πεύκης και άλλη μία 1.160 μέτρων, μέχρι την οδό Χαλκίδος στην Λυκόβρυση, ενώ από εκεί θα ενώνεται με την Εθνική Οδό στον κόμβο Καλυφτάκη με προαίρεση περίπου μισού χιλιομέτρου. Η ανακούφιση για την περιοχή είναι δεδομένη, καθώς υπολογίζεται πως θα εξυπηρετεί καθημερινά κατά μέσο όρο 30.000 αυτοκίνητα, που θα κάνουν τη διαδρομή σε λίγα μόλις λεπτά, όταν σήμερα απαιτούνται ακόμα και 40 λεπτά για αυτή τη διαδρομή. Μάλιστα ένα ακόμα σημαντικό κέρδος του συγκεκριμένου έργου θα είναι και η ανακούφιση σε μεγάλο βαθμό της Αττικής Οδού, καθώς θα δημιουργηθεί ένας ακόμα τρόπος σύνδεσής της με την Εθνική Οδό, καθώς έως τώρα αυτό το βάρος έχει συγκεντρωθεί στον κόμβο Μεταμόρφωσης.
Παρότι λοιπόν το παρόν έργο έχει δημοπρατηθεί πριν από περίπου 2 χρόνια και έχει μάλιστα προσωρινό ανάδοχο, υπάρχουν προβλήματα για την υπογραφή σύμβασης λόγω έλλειψης πόρων. Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης θα «περνά» από 3 δήμους, Λυκόβρυσης-Πεύκης, Ηρακλείου και Κηφισιάς. Ωστόσο ο δήμος Ηρακλείου, κατόπιν συνεννόησης με τους άλλους δύο εμπλεκόμενους δήμους, προσέφυγε στο ΣΤΕ, ζητώντας τροποποιήσεις του έργου και αναφέροντας πως η περιβαλλοντική μελέτη έχει λήξει, ενώ θεωρεί απαραίτητο να γίνει και κυκλοφοριακή μελέτη.
Η σύνδεση Ελευσίνας – Οινοφύτων
Ανακούφιση επίσης θα μπορούσε να φέρει η σύνδεση Ελευσίνας – Οινοφύτων, με μήκος περίπου 40 χιλιομέτρων. Για την υλοποίηση του έργου έχει κατατεθεί Πρότυπη Πρόταση από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η κυβέρνηση έχει, όμως, ανακοινώσει πως δεν πρόκειται να προχωρήσουν οι Πρότυπες Προτάσεις αν δεν προηγηθούν αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο. Ωστόσο τον τελευταίο χρόνο δεν υπήρξε πρωτοβουλία νομοθετικής παρέμβασης ώστε να αξιοποιηθεί και αυτός ο θεσμός υλοποίησης έργων.
Με τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο ο οποίος θα ξεκινά από την περιοχή της Ελευσίνας σε κόμβο με την Αττική Οδό και θα καταλήγει στην περιοχή των Οινοφύτων, εκτιμάται ότι θα μπορεί να διοχετευθεί όλη η κίνηση των βαρέων οχημάτων και εμπορικών δρομολογίων (εμπορευματοκιβώτια, μεταφορές προϊόντων σε διάφορες περιοχές της χώρας κλπ). Θα είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος με ανισόπεδους κόμβους και θα λειτουργεί συμπληρωματικά με την Αττική Οδό και την Ε.Ο. Αθήνας-Θεσσαλονίκης (Νέα Οδός. Παράλληλα είναι σε απόσταση βολής από την αρχή της Ολυμπίας Οδού στην Ελευσίνα. Σημαντικό είναι να υλοποιηθούν σύμφωνα με τον κ. Ευγενικό και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα, Σκαραμαγκά και Λ. Βουλιαγμένης.
Ζωτικής σημασίας τα ΜΜΜ
Από την άλλη, είναι ζωτικής σημασίας όπως επισημαίνει «να επενδύσουμε στα μέσα μαζικής μεταφοράς μέσω της επέκτασης και της αναβάθμισής τους, ενώ είναι αναγκαίο να προωθηθούν οι πολυτροπικές μετακινήσεις στην περιοχή. Η ανάπτυξη αυτών στο λεκανοπέδιο θα προσφέρει εναλλακτικές στους πολίτες, μειώνοντας τη χρήση των Ι.Χ.».
«Η ανάπτυξη νέων χρήσεων, όπως στο Ελληνικό ή ο σταθμός των ΚΤΕΛ, καθώς και η αύξηση της τουριστικής κίνησης, θα μεταβάλλουν το τοπίο των μετακινήσεων. Είναι απαραίτητο να ενσωματωθούν στο σχεδιασμό μέτρα που προάγουν τη βιώσιμη κινητικότητα, όπως η επέκταση του Μετρό, ακόμη και πιο πέρα και από τη Γλυφάδα, και η δημιουργία συνδυαστικών λύσεων με λεωφορεία και χώρους στάθμευσης κοντά στους σταθμούς. Μόνο δηλαδή αν στραφούμε στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα υπάρξει λύση στο κυκλοφοριακό» καταλήγει.
Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά: Πότε θα είναι έτοιμο το έργο και ποιο το κόστος του
Επίσης, στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο ζητήθηκε το έργο σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω (ΔΠΛΑ) με την Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου, το οποίο θα δημοπρατηθεί εντός του 1ου τετραμήνου του 2025, ενώ η κατασκευή του θα έχει διάρκεια τριών ετών από την υπογραφή της σύμβασης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 70 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για ένα έργο το οποίο θα μπορέσει να προσφέρει και εναλλακτική διαδρομή για μετακινήσεις από την Αττική Οδό προς τον Πειραιά και τα νοτιοδυτικά προάστια του λεκανοπεδίου, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της Λ. Κηφισού. Αναλυτικά, το αντικείμενο του αφορά στην αναβάθμιση της οδικής υποδομής στην περιοχή του Σκαραμαγκά, όπου συμβάλουν η Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου με τη Λεωφόρο Σχιστού (Ανισόπεδος Κόμβος Σχιστού) και πρόκειται να συμβάλει η υπό ολοκλήρωση Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Αιγάλεω (ΔΠΛΑ).
Θα έχει συνολικό μήκους 7,4 χλμ., και έτσι θα ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας ΔΠΛΑ-Σχιστού, με τη δημιουργία δύο νέων Ανισόπεδων Κόμβων (Σκαραμαγκά και Ναυπηγείων) και την αναβάθμιση του υφιστάμενου Ανισόπεδου Κόμβου Σχιστού.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr
Διαβάστε επίσης
Pimenas: Το πρώτο ευρωπαϊκό marketplace για κτηνοτρόφους και γεωργούς
Η Damac, η ΔΕΗ και οι μεγάλες επενδύσεις των Αράβων στα data centers