THEPOWERGAME
Τα ακριβά ναύλα, η ακριβή ενέργεια, αλλά και οι φόβοι για επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ εγείρουν αβεβαιότητες για το εξαγωγικό εμπόριο της χώρας, με τις εξαγωγικές επιχειρήσεις να αναζητούν ευκαιρίες σε νέες αγορές, προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να αντισταθμίσουν δυνητικές απώλειες.
Σε αυτό το περιβάλλον προκλήσεων, οι εξαγωγές ελληνικών τροφίμων παραμένουν ανθεκτικές. Όπως φάνηκε από τα στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε ο ΣΕΒΕ-Σύνδεσμος Εξαγωγέων για το 11μηνο Ιανουάριος – Νοέμβριος 2024, ενώ συνολικά οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 3%, στα 45,9 δισ. ευρώ, σε κλαδικό επίπεδο τα τρόφιμα σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες τιμές, με άνοδο 573,9 εκατ. ευρώ ή 8,3%, ενώ τα ποτά-καπνά κατέγραψαν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση, με 111,2 εκατ. ευρώ ή 9,3%.
Αντίθετα, στα βιομηχανικά προϊόντα παρατηρείται κάμψη, καθώς και στα πετρελαιοειδή, λόγω πτώσης των διεθνών τιμών. Ο Συμεών Διαμαντίδης, πρόεδρος του ΣΕΒΕ-Σύνδεσμος Εξαγωγέων, εμφανίζεται αισιόδοξος για την πορεία των εξαγωγών το 2025, ειδικά στα τρόφιμα. Όπως σχολιάζει στο powergame.gr, το ελληνικό brand και τα made in Greece προϊόντα, ειδικά στον τομέα της αγροδιατροφής, είναι ισχυρά. Η φήμη τους είναι εδραιωμένη και όλες οι χώρες θέλουν να εισάγουν τρόφιμα από την Ελλάδα. Σύμφωνα με τον κ. Διαμαντίδη, το 55% των εξαγωγών κατευθύνεται στην ΕΕ και το υπόλοιπο σε διεθνείς αγορές, ενώ ανοίγουν συνεχώς νέες χώρες.
Οι φόβοι για τις εξαγωγές από τους δασμούς Τραμπ
Σήμερα το ενδιαφέρον των εξαγωγέων είναι στραμμένο στις ΗΠΑ, καθώς ο νεοεκλεγείς Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, έχει απειλήσει με επιβολή δασμών μεταξύ άλλων και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Όπως σημειώνει ο κ. Διαμαντίδης, οι ΗΠΑ αποτελούν την τρίτη μεγαλύτερη αγορά υποδοχής ελληνικών προϊόντων, μετά την Ιταλία και τη Γερμανία. Ως εκ τούτου, πιθανή αύξηση των δασμών -που υπάρχουν ήδη σε κάποια τρόφιμα- ή η επιβολή δασμών και σε άλλα προϊόντα θα επηρεάσει τις εξαγωγές μας. Σε άλλη περίπτωση, η πρόβλεψη για αύξηση των εξαγωγών το 2025 είναι ασφαλής. Τα τρόφιμα αναμένεται να αποτελέσουν οδηγό, με ναυαρχίδες το ελαιόλαδο και τη φέτα, ενώ καλές επιδόσεις αναμένονται στο αλουμίνιο, τις πρώτες ύλες, τα χημικά προϊόντα κ.λπ.
Η ακριβή ενέργεια στερεί ανταγωνιστικότητα στις ελληνικές εξαγωγές
Βέβαια, οι επιδόσεις των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό θα ήταν ακόμη καλύτερες εάν μειωνόταν το ενεργειακό κόστος. Σήμερα οι παραγωγικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν υψηλότερα κόστη σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, καθώς η ενέργεια στην Ελλάδα είναι πιο ακριβή από άλλες χώρες. Αυτό έχει επίπτωση στις τιμές και στην ανταγωνιστικότητα των προϊόντων. Οπότε είναι πιο ευάλωτα σε αναδυόμενους κινδύνους, όπως δυνητικό κόστος για εξαγωγικούς κλάδους από δασμούς ή ακόμη και ύφεση στην Ευρώπη, όπου κατευθύνεται ο μεγαλύτερος όγκος των ελληνικών εξαγωγών.
Μια άλλη πρόκληση που εγείρει αβεβαιότητες και επιβαρύνει ήδη τις επιχειρήσεις στο διεθνές εμπόριο είναι τα μεταφορικά κόστη.
«Τσιμπάνε» τα κόστη στα containers λόγω Κινεζικής Πρωτοχρονιάς
Όσο τα φορτηγά πλοία κάνουν τον γύρο της Αφρικής για να μεταφέρουν προϊόντα και πρώτες ύλες από την Κίνα και την Ινδία για την Ευρώπη, τα μεταφορικά κόστη θα είναι υψηλά, σημειώνουν παράγοντες της αγοράς. To μέσο κόστος για container 40-ποδών κινείται κοντά στα 4.000-5.000 δολ., από 1.500 δολ. που ήταν πριν από μια διετία, στα τέλη του 2023, όταν ξέσπασε η κρίση της Ερυθράς Θάλασσας με τη στρατιωτική αντιπαράθεση του υποστηριζόμενου από το Ιράν κινήματος των Χούθι, στην Υεμένη, με το Ισραήλ. Σημειώνεται ότι στα μέσα του 2024 οι τιμές άγγιξαν τα 6.000 δολ., αλλά παρατηρήθηκε μια σταθερή κάμψη των ναύλων στο β’ εξάμηνο, με αποκλιμάκωση των τιμών μέχρι τα 3.000 δολ. για containers 40-ποδών. Ωστόσο, περί τα τέλη Οκτωβρίου άλλαξε η τάση, γεγονός που αποδίδεται στους εορτασμούς της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Όπως σημειώνει στο powergame.gr ο επικεφαλής του ΣΕΒΕ, η Κινεζική Πρωτοχρονιά πάντα επηρεάζει τα ναύλα, καθώς συνωστίζονται τα φορτία προκειμένου να φορτωθούν πριν από τους σχετικούς εορτασμούς. Οι εξαγωγείς ευελπιστούν σε αποκλιμάκωση του κόστους μετά την περίοδο αιχμής, δηλαδή στα μέσα Φεβρουαρίου.
Πάντως, όσον αφορά τις τιμές, θα πρέπει να σημειωθεί ότι όταν οι πρώτες ύλες που διακινούνται είναι ακριβές δεν επηρεάζουν πολύ το κόστος μεταφοράς, ενώ αντίθετα, όταν γεμίζει ένα container με φθηνές πρώτες ύλες το κόστος είναι υψηλό. Αναλόγως επηρεάζεται το κόστος από τον μεγάλο όγκο των προϊόντων συγκριτικά με την αξία τους. Η επιβάρυνση ποικίλλει από 5% έως και 50%, ανάλογα με το εμπόρευμα που εισάγει μια επιχείρηση. Γι’ αυτό, άλλωστε, τα τελευταία χρόνια, που τα μεταφορικά κόστη έχουν εκτοξευθεί, οι επιχειρήσεις αναζητούν πρώτες ύλες από πιο κοντινές χώρες. Έτσι, για παράδειγμα, έχει επωφεληθεί η Τουρκία.
Διαβάστε επίσης
Τηλεπικοινωνίες: Μάχη Nova και Vodafone για τη δεύτερη θέση
Καρύδας (Κοπελούζος): Στόχος η λειτουργία του GREGY το 2030
Εντείνονται οι ενεργειακές συνεργασίες Ελλάδας Αιγύπτου, τι ακολουθεί