THEPOWERGAME
Ολοκληρώθηκε η εκδήλωση παρουσίασης του σχεδίου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η οποία πραγματοποιήθηκε στο Μεγάλο Αρσενάλι στα Χανιά, όπου μεταξύ άλλων βρίσκεται και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης ο οποίος ανακοίνωσε τις αλλαγές που θα γίνουν στον ΒΟΑΚ.
Μαζί με τον πρωθυπουργό, στα Χανιά βρίσκεται από χθες και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
Τι περιλαμβάνει το έργο
Στο μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ θα περιλαμβάνονται 40 γέφυρες, συνολικού μήκους 8,67 χιλιομέτρων, 15 βασικές σήραγγες συνολικού μήκους 14,5 χιλιομέτρων και 46 ανισόπεδοι κόμβοι, ενώ το κόστος του θα ξεπερνάει τα 2 δισ. ευρώ.
Τα περισσότερα τούνελ προβλέπεται να κατασκευαστούν στα λεγόμενα «δύσκολα τμήματα», δηλαδή στην περιοχή από τη Σούδα ανατολικά προς τις Βρύσες, στην περιοχή Βρύσες -Πετρές – Ατσιπόπουλο, στην περιοχή από Μπαλί μέχρι Ληνοπεράματα και στην περιοχή κοντά στο Σεληνάρι.
Οι γέφυρες πάντως θα κατασκευαστούν σε όλο σχεδόν το μήκος του προωθούμενου νέου ΒΟΑΚ.
Τα τεχνικά στοιχεία παρουσίασε ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.
Ειδικότερα, για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο το έργο περιλαμβάνει: 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης με συνολικό πλάτος 21,5 μέτρα και κεντρική νησίδα. 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 34 χιλιομέτρων, 10,80 χιλιόμετρα νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Ο νέος ΒΟΑΚ που θα συνδέει την Δυτική με την Ανατολική Κρήτη, θα έχει σε όλο το μήκος του προστατευτικό διαχωριστικό ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας, φωτισμό και με την ολοκλήρωση του θα αναβαθμίσει το επίπεδο ασφάλειας και μεταφορών στο νησί.
Η ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του για μεγάλο αυτό έργο ανέφερε «ανέλαβα προσωπικά την δέσμευση για τον ΒΟΑΚ» για να συνεχίσει λέγοντας «ο ΒΟΑΚ είναι ο μεγαλύτερος νέος αυτοκινητόδρομος της Ευρώπης. Aν δεν προχωρήσουμε σε αυτό το έργο, η Κρήτη θα μείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη, για μένα αποτελεί αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα».
Και τόνισε πως πρόκειται για «το πιο σημαντικό έργο στο νησί για τον επόμενο αιώνα» με τον προϋπολογισμό του να ξεπερνάει τα 2 δισ. ευρώ.
«Τον ΒΟΑΚ τον προχωράμε και για τους συντοπίτες μας που θρήνισαν θύματα. Όταν ήμασταν στην αντιπολίτευση μαζί με τον κ. Αυγενάκη είχαμε παρουσιάσει ένα σχέδιο για μείωση ατυχημάτων σε όλη τη χώρα αλλά και την Κρήτη. Το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας δεν είναι ζήτημα μόνο οδικών υποδομών», συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός.
«Ξέρουμε ότι ο ΒΟΑΚ δεν έγινε μέχρι σήμερα γιατί υπήρχαν τοπικές αντιδράσεις. Η χάραξη του έργου πρέπει να είναι ενιαία», επεσήμανε ακόμη ο κ. Μητσοτάκης.
Νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι
«Το έργο αυτό θα γίνει πραγματικότητα, όπως επίσης θα γίνουν πραγματικότητα και τα άλλα μεγάλα έργα στην Κρήτη, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Δεν μπορούμε να περάσουμε άλλα 18 χρόνια, όπως στην περίπτωση του Ελληνικού, χωρίς να αξιοποιήσουμε μία μεγάλη έκταση στο Ηράκλειο, Θα δουλέψουμε μαζί για να κάνουμε πραγματικότητα το αναπτυξιακό μας πρόγραμμα για την Κρήτη», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.
Με διόδια ο νέος ΒΟΑΚ
Νωρίτερα ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής στην παρουσίαση του ΒΟΑΚ ανέφερε πως το «το έργο αυτό θα έχει διόδια. Όποιος έλεγε ότι δεν χρειάζονται διόδια κορόιδευε τον κόσμο, το ίδιο ισχύει και για όσους ισχυρίζονταν ότι διόδια θα πλήρωναν μόνο οι τουρίστες και οι επισκέπτες. Δεν λαϊκίζουμε, λέμε την αλήθεια. Δίνουμε ρεαλιστικές λύσεις».
Όσον αφορά την χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ, αυτή θα γίνει μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης καθώς και με πόρους από το ΕΣΠΑ. Όπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών «ο κυριότερος λόγος που δεν είχε ξεκινήσει το έργο ήταν ότι δεν υπήρχε χρηματοδότηση. Για πρώτη φορά έχουμε εξασφαλίσει πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και πόρους από το ΕΣΠΑ».
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε επίσης πως «ο ΒΟΑΚ ήταν προσωπικό στοίχημα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Η Κρήτη είναι ο τόπος καταγωγής του, ο τόπος καταγωγής του πατέρα του και ο πρωθυπουργός έχει ευαισθησία στα θέματα οδικής ασφάλειας».
Το χρονοδιάγραμμα του ΒΟΑΚ
«Πλέον μπορούμε να σας πούμε πως στα τέλη του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται τα εργοτάξια στον ΒΟΑΚ ενώ μέχρι τις αρχές του 2024 εκτιμάμε πως όλα τα μέτωπα του έργου θα είναι ανοιχτά και θα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Η ταυτότητα του έργου
Το τμήμα Α1 που αφορά Κίσσαμο – Χανιά
Και η συνέχεια του από τα Χανιά προς Χερσόνησο
Το κομμάτι που αφορά το έργο μεταξύ Χερσονήσου – Νεάπολης
Ο οδικός άξονας από τη Νεάπολη μέχρι τον Αγ. Νικόλαο
Το τμήμα Αγ. Νικόλαος – Σητεία