THEPOWERGAME
Η τελική χάραξη και το σχέδιο υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) παρουσιάζεται το απόγευμα του Σαββάτου σε εκδήλωση στα Χανιά, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή, κ.α.
Για πρώτη φορά έπειτα από δεκαετίες και βαρύ φόρο αίματος από τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, ο οδικός άξονας της Κρήτης βρίσκεται λίγο πριν την ουσιαστική εκκίνηση.
Στο υπουργείο Υποδομών προχώρησαν σε αγώνα δρόμου τους τελευταίους μήνες προκειμένου να ολοκληρωθούν σε σύντομο χρόνο, όπως και έγινε, οι απαραίτητες μελέτες και να κατατεθούν προς έγκριση οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) για τα δύο μεγάλα τμήματα (Χανιά – Ηράκλειο και Χερσόνησος – Νεάπολη).
Μια δεύτερη μάχη δόθηκε, ώστε να βρεθούν οι πόροι για τη χρηματοδότηση του μεγάλου έργου, ο συνολικός προϋπολογισμός του οποίου ξεπερνά τα 1,6 δισ. ευρώ.
Όπως έχει υποστηρίξει ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής πλέον η χρηματοδότηση του έργου είναι εξασφαλισμένη με πόρους που ξεπερνούν το ένα δισ. ευρώ.
Για να καλυφθεί η δημόσια συμμετοχή προβλέπεται πως θα διατεθούν 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ άλλα 600 εκατ. ευρώ θα αντληθούν από το νέο ΕΣΠΑ 2021 – 2027.
Τα έργα του ΒΟΑΚ εκτείνονται από την Κίσαμο Χανίων μέχρι τον Άγιο Νικόλαο και με βάση το σχεδιασμό θα υλοποιηθούν μέσω τριών ξεχωριστών διαδικασιών.
Το πρώτο τμήμα από την Κίσαμο μέχρι το Ηράκλειο, συνολικού μήκους 157,5 χιλιομέτρων και κόστους 1,32 δισ. ευρώ (προβλέπεται και η αναβάθμιση παράπλευρου / κάθετου δικτύου σχεδόν 160 χιλιομέτρων) υλοποιείται μέσω σύμβασης παραχώρησης με το σχετικό διαγωνισμό να βρίσκεται στη δεύτερη φάση με πέντε ενδιαφερόμενους.
Στο διαγωνισμό συμμετέχουν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Vinci Highways – Vinci Concessions και η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίος και η ΑΒΑΞ.
Το δεύτερο τμήμα, από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη υλοποιείται μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) αλλά ο ανάδοχος θα αναλάβει να διαχειριστεί ολόκληρο το τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τον Αγιο Νικόλαο, μήκους 36,5 χιλιομέτρων.
Το εκτιμώμενο κόστος του συγκεκριμένου τμήματος κινείται κοντά στα 300 εκατ. ευρώ. Στο διαγωνισμό για το έργο ΣΔΙΤ που βρίσκεται επίσης στο δεύτερο στάδιο, συμμετέχουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη» στην οποία συμμετέχει η ΑΒΑΞ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ισραηλινή Shikun Binui Ltd. και η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίος – Intertoll.
Όπως είχε δηλώσει πρόσφατα ο κ. Καραμανλής «είναι η πρώτη φορά μετά από 40 χρόνια που μπορούμε να μιλήσουμε με συγκεκριμένα νούμερα για χρηματοδότηση.
Είναι η πρώτη φορά –και γίνεται επί Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας- που τα πρώτα χρήματα που αφορούν την χρηματοδοτική συμβολή του ελληνικού δημοσίου θα έρθουν από ευρωπαϊκά κονδύλια
Ο ανάδοχος που θα αναλάβει το πρώτο τμήμα θα κληθεί να κατασκευάσει / αναβαθμίσει οδικό άξονα με δύο συν δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ (Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης) και κεντρική νησίδα, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χιλιομέτρων, 10,80 χιλιόμετρα νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους καιαναβάθμιση των σημερινών ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
Τα επιμέρους τεχνικά έργα που θα κατασκευάσει ο ανάδοχος του ΣΔΙΤ για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη περιλαμβάνουν πέντε ανισόπεδους κόμβους, παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο συνολικού μήκους 9,654 χιλιομέτρων, 12 γέφυρες μονού κλάδου συνολικού μήκους 1,695.7 χιλιομέτρων, επτά σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 7,186 χιλιομέτρων και 23 ανισόπεδες διαβάσεις.