THEPOWERGAME
Ρωσικός πύραυλος κατέρριψε το αεροσκάφος της Azerbaijan Airlines που συνετρίβη στο Καζακστάν, επιβεβαίωσαν κυβερνητικές πηγές του Αζερμπαϊτζάν στο Euronews σήμερα Πέμπτη. Υπενθυμίζεται ότι συνολικά 38 επιβάτες σκοτώθηκαν και άλλοι 29 διασώθηκαν κατά τη συντριβή του αεροσκάφους κοντά στην πόλη Ακτάου.
Σύμφωνα με τις πηγές, ο πύραυλος εκτοξεύθηκε κατά της πτήσης 8432 κατά τη διάρκεια εναέριας δραστηριότητας μη επανδρωμένου αεροσκάφους πάνω από το Γκρόζνι και τα θραύσματα έπληξαν τους επιβάτες και το πλήρωμα καμπίνας, καθώς εξερράγησαν δίπλα στο αεροσκάφος κατά τη διάρκεια της πτήσης.
#BREAKING: Preliminary investigations reveal that the Azerbaijan Airlines flight en route from Baku to Grozny was attacked near Grozny by a Russian Pantsir-S air defense system missile.
Russian electronic warfare systems also disabled the plane’s communication, causing it to…
— Clash Report (@clashreport) December 26, 2024
Οι κυβερνητικές πηγές τόνισαν στο Euronews πως οι ρωσικές αρχές δεν επέτρεψαν στο αεροσκάφος, που υπέστη ζημιές, να προσγειωθεί σε κανένα ρωσικό αεροδρόμιο παρά τα αιτήματα των πιλότων σε τρία εξ αυτών για αναγκαστική προσγείωση. Αντ’ αυτού, διετάχθη να πετάξει μέσω Κασπίας Θάλασσας προς το Ακτάου στο Καζακστάν, ώστε να συντριβεί στη θάλασσα και να χαθούν τα ίχνη.
Στον χάρτη διακρίνονται τα τρία αεροδρόμια (οι τρεις κόκκινοι κύκλοι) στα οποία έγινε αίτημα από τους πιλότους για αναγκαστική προσγείωση, πριν τελικά το αεροσκάφος (στον κίτρινο κύκλο) συνεχίσει προς Ακτάου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα συστήματα πλοήγησης GPS του αεροπλάνου είχαν μπλοκάρει σε όλη τη διαδρομή της πτήσης πάνω από τη θάλασσα.
Καζακστάν: Συγκλονίζουν οι συνομιλίες των τελευταίων λεπτών πριν την τραγωδία
Στις 8:12, το πλήρωμα ανέφερε ότι «χάθηκαν και τα δύο GPS» στο Embraer E190AR και ζήτησε βοήθεια για να επιστρέψει στο αεροδρόμιο απογείωσης του Μπακού, προφανώς μετά το ξαφνικό κλείσιμο του αεροδρομίου του Γκρόζνι, αναφέρει η Daily Mail.
Στις 8:16, ένας από τους πιλότους δήλωσε: «Έχουμε βλάβη ελέγχου, χτύπημα πουλιού στο πιλοτήριο. Χτύπημα πουλιού στο πιλοτήριο (δεν ακούγεται)…». Η απάντηση του ελέγχου εδάφους: «AXY8243 σας λαμβάνω, τι είδους βοήθεια χρειάζεστε;»
Ο κυβερνήτης ανέφερε ότι επεδίωκε να επιστρέψει στο αεροδρόμιο της πατρίδας του, το Μπακού. Αλλά στις 8:17, ο πιλότος ανακοίνωσε ότι «κατευθυνόταν προς Mineralnye Vody», ένα αεροδρόμιο στη νότια Ρωσία. Ο επίγειος έλεγχος του είπε να «εκτελέσει αριστερή τροχιά» – αλλά το πιλοτήριο απάντησε: «Δεν μπορώ να εκτελέσω, ο έλεγχος έχει χαθεί».
Στις 8:19, ένας από τους πιλότους δηλώνει: «Δεν μπορώ να διατηρήσω τα 150, έχουμε υψηλή πίεση στην καμπίνα». Απάντηση ελέγχου εδάφους: «AXY8243 σας κατάλαβε».
Ένα λεπτό αργότερα, στις 8:20, την προγραμματισμένη ώρα άφιξης της πτήσης, ο πιλότος λέει: «Αριστερά 360, το αεροπλάνο μου χάνει τον έλεγχο».
Στις 8:21, σύμφωνα με το αντίγραφο που διέρρευσε, το πλήρωμα αποφασίζει αντ’ αυτού να κατευθυνθεί προς τη Μαχατσκάλα, ένα ρωσικό αεροδρόμιο στην Κασπία Θάλασσα.
Στις 8:22, το πλήρωμα αναφέρει: «Τώρα τα υδραυλικά έχουν αποτύχει». Δύο λεπτά αργότερα, ο πιλότος εμφανίζεται να αρνείται ότι δήλωσε «κίνδυνο» στο αεροσκάφος και λέει στον επίγειο έλεγχο: «Το σκάφος [αεροπλάνο] είναι εντάξει». Ωστόσο ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας δεν μπορεί στη συνέχεια να ακούσει καθαρά το πλήρωμα. «Σας ακούω πολύ δύσκολα. Πείτε μου το υψόμετρό σας».
Το αεροπλάνο αργότερα εξαφανίστηκε από τα ραντάρ για 37 λεπτά πριν επανεμφανιστεί καθώς προσπαθούσε να προσγειωθεί στο Ακτάου. Το ρωσικό κανάλι Telegram VChK-OGPU -που βρίσκεται κοντά στις υπηρεσίες ασφαλείας- δήλωσε ότι οι ομάδες αεράμυνας που είναι πιστές στον ηγέτη της Τσετσενίας Καντίροφ στην περιοχή Ναούρσκι πιθανότατα επιτέθηκαν στο αεροπλάνο, ενώ η εκτίμηση του πιλότου ότι χτυπήθηκε από σμήνος πουλιών δεν φαίνεται να ευσταθούσε.
«Ο πιλότος πέρασε το ισχυρό χτύπημα στο αεροπλάνο για σύγκρουση με σμήνος πουλιών», ανέφερε το κανάλι.
«Στην πραγματικότητα, η ζημιά δείχνει ότι, πιθανότατα, ένας πύραυλος που εκτοξεύθηκε από τα συστήματα αεράμυνας εξερράγη κοντά στο αεροπλάνο».
Διαβάστε επίσης
Βραχυχρόνια μίσθωση: Οι αλλαγές του 2024 και οι μεγάλες προκλήσεις του 2025
Επαγγέλματα: Το χάσμα στους μισθούς ανδρών και γυναικών
Τα επόμενα βήματα για τη μεταφορά υδρογόνου