THEPOWERGAME
Καθώς η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και οι προμηθευτές διέρχονται από μια βαθιά και ταραγμένη και αποδιοργανωτική μετάβαση, η απόφαση της Κομισιόν να συγκαλέσει Στρατηγικό Διάλογο για το μέλλον του κλάδου στην Ευρώπη έρχεται να ανοίξει τη συζήτηση για τη θέση της στον παγκόσμιο ανταγωνισμό που εντείνεται με αιχμή την ηλεκτροκίνηση και όχι μόνο, καθώς Κίνα και ΗΠΑ επιδοτούν τον τομέα στη διεθνή κούρσα.
Σύμφωνα με την Κομισιόν ο Στρατηγικός Διάλογος θα σχεδιάσει συγκεκριμένες στρατηγικές και λύσεις για την υποστήριξη της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη. Θα επικεντρωθεί ειδικότερα σε:
- ενίσχυση της καινοτομίας και της ψηφιοποίησης με γνώμονα τα δεδομένα, με βάση τεχνολογίες που κοιτάζουν το μέλλον, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτόνομη οδήγηση.
- υποστήριξη της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές του τομέα, σε μια ανοιχτή τεχνολογική προσέγγιση, δεδομένου του ρόλου του στην επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της Ευρώπης για το κλίμα
- θέσεις εργασίας, δεξιότητες και άλλα κοινωνικά στοιχεία στον τομέα.
την απλοποίηση και τον εκσυγχρονισμό του ρυθμιστικού πλαισίου - αυξάνοντας τη ζήτηση, ενισχύοντας τους οικονομικούς πόρους του κλάδου και την ανθεκτικότητα και την αλυσίδα αξίας του σε ένα όλο και πιο ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον.
Στις 27 Νοεμβρίου 2024, στην ομιλία της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η Πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε την απόφασή της να συγκαλέσει Στρατηγικό Διάλογο για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη. Ο Στρατηγικός Διάλογος θα ξεκινήσει επίσημα από τον Ιανουάριο του 2025, ώστε να προταθούν και να εφαρμοστούν γρήγορα τα μέτρα που χρειάζεται επειγόντως ο τομέας.
Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη παλεύει με την υποτονική ζήτηση, ιδίως στην βασική κινεζική αγορά, ενώ οι εταιρείες αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό στα ηλεκτρικά οχήματα από τους παραγωγούς της ασιατικής χώρας. Η εμπορική διαμάχη μεταξύ της Κίνας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και τα αυστηρότερα όρια εκπομπών της ΕΕ για το 2025 που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε πρόστιμα δισεκατομμυρίων, επιτείνουν τα προβλήματα του κλάδου. Η Volkswagen εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει για πρώτη φορά εργοστάσια στη Γερμανία.
Τη ίδια ώρα οι ιαπωνικοί κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας Honda Motor και Nissan Motor θα ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για συγχώνευση, καθώς αντιμετωπίζουν αυξανόμενο ανταγωνισμό από μεγαλύτερους παγκόσμιους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων.
Τους τελευταίους μήνες οι δύο εταιρείες έχουν εντείνει τους δεσμούς τους, καθώς αντιμετωπίζουν μεγάλο ανταγωνισμό από τους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Οι εταιρείες αυτές πιέζουν παλαιότερες μάρκες, που αγωνίζονται να βγάλουν αρκετά κέρδη από τα εγχειρήματά τους στα ηλεκτρικά οχήματα.
Διπλό θα ήταν το όφελος από μια συγχώνευση ανάμεσα στη Honda και τη Nissan. Ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία της τρίτης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο και προσφέρεται οικονομική διέξοδος για τη Nissan, η οποία προσφάτως αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις για κερδοφορία, δρομολόγησε την περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας και τη μείωση της παραγωγής κατά 20%. Λέγεται, δε, πως οι διαβουλεύσεις μεταξύ των δυο αυτοκινητοβιομηχανιών γίνονται με την επιδοκιμασία της κυβέρνησης παρά το ενδεχόμενο νέων απολύσεων καθώς μόνον με τη σύναψη συμφωνιών θα καταφέρει ο κλάδος να ορθοποδήσει σε ένα αντίξοο περιβάλλον.
«Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι πηγή περηφάνιας για την Ευρώπη και η σημασία της είναι καθοριστική για την ευρωπαϊκή ευημερία. Προωθεί την καινοτομία, υποστηρίζει εκατομμύρια θέσεις εργασίας και είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης επενδυτής στην έρευνα και την ανάπτυξη. Κάθε τομέας έχει μοναδικές ανάγκες και είναι ευθύνη μας να βρούμε προσαρμοσμένες λύσεις που να είναι και καθαρές και ανταγωνιστικές», δήλωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
«Η βιομηχανία αυτή έχει ανάγκη τη στήριξη μας για να ανταπεξέλθει στην έντονη και ανατρεπτική μετάβαση που επιφυλάσσει το μέλλον. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι το μέλλον των αυτοκινήτων θα παραμείνει σταθερά ριζωμένο στην Ευρώπη. Γι’ αυτό ζήτησα να διεξαχθεί Στρατηγικός Διάλογος για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Θα ξεκινήσουμε τον Διάλογο ήδη από τον Ιανουάριο, ώστε να διαμορφώσουμε μαζί το κοινό μας μέλλον».