THEPOWERGAME
*** Πλησιάζει η μέρα που θα γίνει «η μητέρα όλων των μαχών» στο μέτωπο της αποκρατικοποίησης των περιφερειακών λιμανιών. Γιατί, τελικά, καλή η στρατηγική αξία της Αλεξανδρούπολης και ενδιαφέρουσα η γεωγραφική εγγύτητα της Καβάλας με τη Θεσσαλονίκη, αλλά από εμπορικής πλευράς σαν το λιμάνι του Ηρακλείου δεν έχει. Άντε να μπορεί να το ανταγωνισθεί εκείνο της Ηγουμενίτσας, λόγω της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την Ιταλία και της οδικής διασύνδεσης του με την Εγνατία, που «οδηγεί» προς Τουρκία. Γι’ αυτό άλλωστε σημειώθηκε και τόσο μεγάλο ενδιαφέρον όταν ανακοινώθηκε. Κάτι ανάλογο ωστόσο κι ενδεχομένως εντονότερο, αναμένεται ότι θα συμβεί και για το μεγαλύτερο λιμάνι της Κρήτης.
^^^ Στις 30 Ιουλίου λήγει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την περίπτωση. Και ήδη η κινητικότητα που σημειώνεται στο παρασκήνιο δεν έχει προηγούμενο. Όλοι μιλούν με όλους κι όχι απαραίτητα από τον ακτοπλοϊκό κλάδο. Επιχειρηματικοί όμιλοι που ποτέ άλλοτε δεν ανακατεύτηκαν με τη θάλασσα, «ψάχνουν» για να μπουν σε κάποια από τα σχήματα. Άλλος επειδή έλκει καταγωγή, άλλος επειδή θέλει να μπει στο χώρο, άλλο επειδή ασχολείται με κάτι παρεμφερές που… χτύπησε ταβάνι κι άλλος επειδή είναι όντως ο κλάδος του. Το αποτέλεσμα; Πείτε έναν μεγάλο επιχειρηματικό όμιλο, έστω τυχαία, και να ξέρετε ότι έχετε πολλές πιθανότητες να πέσετε μέσα. Υπολογίζεται ότι για το Ηράκλειο συζητούν πάνω από 15 ενδιαφερόμενοι, Έλληνες και ξένοι.
*** Σε δεύτερο χρόνο, μας λένε, ετοιμάζεται και η πρόσκληση ενδιαφέροντος για το λιμάνι του Βόλου. Εκεί έχουμε να κάνουμε με ένα καθαρόαιμο αουτσάιντερ. Δεν το πιάνει το μάτι σου, αλλά έχει δυο μεγάλα αβαντάζ για τους μυημένους: ενδιαφέρον παρελθόν (διασύνδεση ακόμα και με Συρία και κατ’ επέκταση Μέση Ανατολή, αλλά και Τουρκία) και εξαιρετικό μέλλον (το θέλουν πολύ, για τους δικούς τους λόγους, οι Αμερικανοί). Γιατί; Διότι για την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας οι ΗΠΑ έχουν σχέδια. Σε μια ακτίνα 200 χιλιομέτρων, στήνουν χερσαίες και αεροπορικές βάσεις και θέλουν οπωσδήποτε και μια ναυτική. Γι’ αυτό και το συγκεκριμένο λιμάνι θα είναι η λύση.
^^^ Στην πραγματικότητα, ο Βόλος θυμίζει κάτι από Αλεξανδρούπολη. Εμπορικά μπορεί σε πρώτη φάση να μην τρελαίνει, όμως στρατηγικά είναι κομβικός. Γι’ αυτό και για την συγκεκριμένη περίπτωση αναμένεται να υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον, κυρίως, από τις ΗΠΑ, αλλά με Έλληνες partners. Για να δούμε.
*** Πότε προβλέπεται να αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα η Ελλάδα; Αυτό θα μπορούσε να είναι το ερώτημα του ενός εκατομμυρίου, σήμερα, για το οικονομικό επιτελείο. Οι απαντήσεις ποικίλουν. Το πιθανότερο (και ρεαλιστικότερο) σενάριο μιλά για τα τέλη του 2023. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, η χρονική απόσταση θα μπορούσε να περιορισθεί στις αρχές του ίδιου χρόνου.
^^^ Κάποιοι, που «είχαν πάρει αέρα» μετά την αναβάθμιση της S&P – η αλήθεια είναι πως ήταν αναπάντεχη – πίστευαν (και το έλεγαν) ότι η βαθμίδα θα αποκτηθεί μαρς. Τώρα όλοι συμφωνούν ότι αν αποκτηθεί σε διάστημα 18 μηνών θα είναι επιτυχία.
! Κι εδώ ακριβώς βρίσκεται το πρόβλημα: Σε αυτή την περίπτωση, υπάρχει μια 12μηνη γκρίζα ζώνη, που αν δεν καλυφθεί από την ΕΚΤ, η Ελλάδα είναι εκτεθειμένη. Όσοι καταλαβαίνουν, καταλαβαίνουν…