THEPOWERGAME
Προχωρεί η αξιοποίηση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Μετά την Gastrade, άλλος ένας μεγάλος χρήστης, η τσιμεντοβιομηχανία TITAN, θα εγκατασταθεί στο βορειοελλαδίτικο λιμάνι, με στόχο τη δημιουργία ενός κέντρου αποθήκευσης και διανομής τσιμέντου. Με το κέντρο αυτό η ΤΙΤΑΝ θα βλέπει τις αγορές της Βορείου Ελλάδος αλλά και των Βαλκανίων.
Η απόφαση συνεργασίας επισφραγίστηκε χθες με την έγκριση της σχετικής απόφασης του ΔΣ του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) από τη Γενική Συνέλευση. Και αυτό γιατί οι αποφάσεις του ΔΣ του ΟΛΑ δεν μπορούν να έχουν χρονική διάρκεια πάνω από τρία χρόνια. Η υπο-παραχώρηση που αποφασίστηκε για την ΤΙΤΑΝ είναι διάρκειας 25 ετών με δικαίωμα επέκτασής της για άλλα 25 έτη. Αφορά δε έκταση 7,8 στρεμμάτων επί του εμπορικού λιμένα της πόλης, όπου η ΤΙΤΑΝ θα δημιουργήσει εγκαταστάσεις διαχείρισης χύδην φορτίων τσιμέντου, αλλά και μονάδα συσκευασίας (ενσάκκιση) τσιμέντου.
Το τίμημα που θα καταβάλει η ΤΙΤΑΝ στον ΟΛΑ ανέρχεται σε 150.000 ευρώ ετησίως, σταθερό για πέντε χρόνια και αναπροσαρμοζόμενο στον πληθωρισμό για τα υπόλοιπα χρόνια της σύμβασης υπο-παραχώρησης. Αρχικά στην υπο-παραχωρούμενη έκταση θα δημιουργηθούν δύο σιλό τσιμέντου και στη συνέχεια θα δημιουργηθεί μονάδα συσκευασίας τσιμέντου.
Η πιο σημαντική συμβολή στη συμφωνία αυτήν είναι ότι το τεράστιο και αναξιοποίητο επί χρόνια μέχρι πρόσφατα λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αρχίζει να παίρνει ζωή. Την πρώτη «ανάσα» στα αμέτρητα στρέμματα τσιμέντου που παρέμεναν επί πολλά χρόνια άδεια έδωσε η Gastrade με την προβλήτα μεταφοράς του φυσικού αερίου που δημιούργησε, αλλά και τον στόλο σκαφών που έφερε στο λιμάνι. Τα σκάφη αυτά αξιοποιούνται στην ασφάλεια και την υποστήριξη της πλωτής μονάδας αεριοποίησης υγρού φυσικού αερίου (FSRU) που βρίσκεται στα ανοικτά της Αλεξανδρούπολης. Η εταιρεία ακόμη δημιούργησε στο λιμάνι αποθήκες υλικών και άλλες εγκαταστάσεις για το προσωπικό που εργάζεται στη μονάδα του FSRU.
Η ΤΙΤΑΝ είναι ο δεύτερος χρήστης που πιάνει δουλειά στο λιμάνι. Η εταιρεία θα φέρνει το τσιμέντο στο εμπορικό λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με πλοία. Το χύδην φορτίο θα μεταφέρεται με ταινιόδρομους στα δύο μεγάλα σιλό που θα κατασκευάσει, συνολικής χωρητικότητας 4.400 κυβ. μέτρων τσιμέντου. Από εκεί το τσιμέντο θα φορτώνεται σε φορτηγά ή/και τρένα, είτε χύδην, είτε συσκευασμένο σε σάκους και σε παλέτες. Η μονάδα συσκευασίας που θα δημιουργήσει η εταιρεία θα μπορεί να συσκευάζει τσιμέντο βάρους 200 τόνων ανά ώρα.
Οι μεγάλοι «παίκτες» που επενδύουν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Οι δύο προαναφερόμενοι χρήστες είναι μόνον η αρχή, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ και ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης διεξάγουν συζητήσεις με τις εταιρείες Trade Estates και HIG. Ο πρώτος ενδιαφέρεται για τη δημιουργία εμπορικού κέντρου μέσα στο λιμάνι, που θα βλέπει τόσο την αγορά της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αλλά και της Τουρκίας και της Βουλγαρίας. Μάλιστα, οι Τούρκοι επισκέπτες, αλλά και οι Βούλγαροι, είναι τόσοι πολλοί -ειδικά το καλοκαίρι-, που δίνουν ζωή όχι μόνον στην πόλη της Αλεξανδρούπολης, αλλά σε πολλές άλλες περιοχές της Θράκης. Όλοι τους έρχονται με αυτοκίνητα, δημιουργώντας μεγάλο φόρτο στους δρόμους της πόλης.
Γι’ αυτό το επόμενο βήμα του ΤΑΙΠΕΔ θα είναι η διεύρυνση του parking αυτοκινήτων που είναι μέσα στο λιμάνι. Στόχος είναι η συνολική έκτασή του να διπλασιαστεί, ώστε να αποσυμφορηθεί η πόλη από αυτοκίνητα και επιπλέον να γίνει η αξιοποίησή του, η οποία σήμερα δεν αποφέρει τίποτε στον ΟΛΑ. Η υπο-παραχώρηση του parking και η εκμετάλλευσή του μπορεί να γίνει, είτε από τον δήμο της πόλης, είτε από ιδιώτες.
Από την άλλη πλευρά, η HIG φαίνεται να ενδιαφέρεται κυρίως για τη δημιουργία logistics center στο λιμάνι, που θα διαχειρίζεται εμπορεύματα, τόσο με προορισμό την Ελλάδα, όσο και τα Βαλκάνια και την Τουρκία. Μάλιστα, η εταιρεία φέρεται να διεκδικεί πολύ μεγαλύτερη έκταση απ’ όλους τους άλλους χρήστες, επιδιώκοντας να δημιουργήσει ένα πολύ μεγάλο εμπορικό κέντρο.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι σε λίγο χρονικό διάστημα το λιμάνι πρόκειται να ηλεκτροφωτιστεί πλήρως, έτσι ώστε να μπορεί να λειτουργεί όλο το 24ωρο.
Διαβάστε επίσης
Μουδιασμένη η αγορά μετά την απόφαση του ΣτΕ για τα bonus του ΝΟ
Τι αλλάζει στις φορολογικές δηλώσεις το 2025
Υδρογόνο: Συνεργασία IGI Poseidon με Tenaris για υποθαλάσσιο έργο