THEPOWERGAME
Η Boeing ξεκινά εκ νέου την παραγωγή του 737 Max έναν μήνα μετά τις απεργίες των εργαζομένων που διήρκησαν επτά εβδομάδες, συνεχίζοντας τις προσπάθειες αποκατάστασης της κερδοφορίας της. Το 737 Max διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην αναστύλωση του αμερικανικού ομίλου αεροναυπηγικής, παρά το ότι παράγοντες του κλάδου θεωρούν απαραίτητο να αποστασιοποιηθεί από ένα τύπο αεροσκάφους που συσχετίζεται με δυο τραγικά ατυχήματα, το ένα στην Ινδονησία το 2018 και το άλλο στην Αιθιοπία το 2019. Έναν χρόνο πριν, στο μεταξύ, η αποκόλληση ενός παραθύρου λίγο μετά την απογείωση πτήσης της Alaska Airlines έθεσε ξανά στο προσκήνιο τα 737 Max.
Σήμερα εκκρεμούν περίπου 4.200 παραγγελίες για το 737 Max, το οποίο παραμένει το μοντέλο με τις υψηλότερες πωλήσεις λόγω της μεγάλης ζήτησης για τα αεροσκάφη ενός διαδρόμου ή ή στενής ατράκτου. Αποκλειστικές πληροφορίες του πρακτορείου Reuters αποκάλυψαν πως η παραγωγή του 737 Max ξεκίνησε αρχές Δεκεμβρίου αφού έληξε η πιο επιζήμια απεργιακή κινητοποίηση της τελευταίας 25ετίας για την Boeing. Η διοίκηση του ομίλου συναίνεσε σε άμεσες μισθολογικές αυξήσεις της τάξεως 13%,΄ έπειτα 9% για καθένα από τα επόμενα δυο χρόνια και 9% για το τέταρτο και πέμπτο έτος της σύμβασης, αντίστοιχα. Αθροιστικά, οι μισθοί των εργαζομένων της Boeing ενισχύονται πάνω από 43%, μια απόφαση που ήταν αναπόφευκτη για την επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων του ομίλου αεροναυπηγικής.
Με το 737 Max, η Boeing ανταγωνίζεται την Airbus στα αεροσκάφη ενός διαδρόμου όπου κάποτε διαδραμάτιζε κυρίαρχο ρόλο. Από τον περασμένο Αύγουστο, ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Κέλι Όρτιμπεργκ, επανέφερε τα κεντρικά γραφεία στο Σηάτλ, εκεί δηλαδή όπου βρίσκονταν τα πρώτα 85 έτη του ομίλου. Από το 2001 μέχρι και πρόσφατα, ωστόσο, τα κεντρικά γραφεία είχαν εγκατασταθεί στο Άρλιγκτον της Βιρτζίνια, μια απόφαση που υποδείκνυε τη μεγαλύτερη σημασία που έδιναν οι διοικήσεις στα οικονομικά αποτελέσματα παρά την ποιότητα και την ασφάλεια, όπως έχουν αναφέρει πηγές του Bloomberg, του Reuters και του CNN.
Σήμερα η Boeing υστερεί στα αεροσκάφη ενός διαδρόμου σε σχέση με το A320neo της ευρωπαϊκή Airbus, η οποία διατηρεί την έδρα της στην Τουλούζη. Οι συνολικές παραγγελίες του A320neo φθάνουν τις 7.100 έναντι των 4.200 για το 737 Max. Από την άλλη πλευρά, η Boeing είναι ισχυρότερη στην κατηγορία των αεροσκαφών δυο διαδρόμων ή ευρείας ατράκτου, με τους ειδήμονες να τονίζουν πως τα ισχυρά έσοδα από τις πωλήσεις θα πρέπει να επενδυθούν στην έρευνα και ανάπτυξη. «Είναι μια από τις σημαντικότερες αποφάσεις που θα πρέπει να ληφθούν» σχολίασε προ μηνών ο Κεν Χέμπερτ, αναλυτής αεροναυπηγικής και άμυνας στην RBC Capital Markets. «Καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσει το τι θα γίνει με το χαρτοφυλάκιο τους», υπογράμμισε στους New York Times.
Ο ανταγωνισμός, ωστόσο, δεν εντείνεται μόνον για την Boeing αλλά και για την Airbus, δεδομένου ότι η Κίνα έχει επενδύσει αδρά στην αεροναυπηγική. Τον περασμένο Φεβρουάριο, η κρατική Commercial Aircraft Corporation (Comac) παρουσίασε στο εξωτερικό το C919. Μια πτήση έλαβε χώρα στο πλαίσιο της έκθεσης αεροναυπηγικής στη Σιγκαπούρη, ενώ το πρώτο δρομολόγιο πραγματοποιήθηκε τον Μάιο στην Κίνα. Είναι ένα αεροσκάφος που ανήκει στην ίδια κατηγορία με το 737 Max και το A320neo, δηλαδή έχει και αυτό χωρητικότητα 200 επιβατών. Ωστόσο, η Κίνα έχει ακόμη να καλύψει αρκετά κενά, δεδομένου ότι το 40% των εξαρτημάτων προέρχονται από τρίτες χώρες.
Διαβάστε επίσης
Αίγλη Ζαππείου: Επίσημη πρώτη για το project των Γεωργάτου και Κοπελούζου
Δώρο Χριστουγέννων ΔΥΠΑ: Πότε μπαίνει τελικά στο ΑΤΜ
Argus: Ένταξη των τιμών αερίου της Ελλάδας στις αξιολογήσεις της