THEPOWERGAME
Οι προκλήσεις των διαφημιστικών εταιρειών κορυφώνονται την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης καθώς η προβολή προϊόντων και υπηρεσιών γίνεται κυρίως μέσω των τεχνολογικών κολοσσών. Καθώς ο κλάδος καλείται να επενδύσει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια στην ανάπτυξη εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης για να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις της, η συμφωνία της Omnicom με τη Interpublic για τη μεταξύ τους συγχώνευση αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία. Εάν τελικά η συμφωνία αυτή λάβει την έγκριση των αρχών ανταγωνισμού τότε θα οδηγήσει στη δημιουργία του μεγαλύτερου διαφημιστικού ομίλου, παγκοσμίως, με εκτιμώμενη αξία άνω των 30 δισ. δολαρίων. Η δυναμική ενός τόσο ισχυρού συνδυασμού δυνάμεων αναμένεται να εντείνει τον ανταγωνισμό σε μια περίοδο που μεσουρανεί η ψηφιακή διαφήμιση.
Για πρώτη φορά στην ιστορία, τα έσοδα του παγκόσμιου διαφημιστικού κλάδου αναμένεται να ξεπεράσουν το ένα τρισ. δολάρια μέχρι τα τέλη του έτους. Σύμφωνα με την GroupM, την υπηρεσία που ελέγχεται από τον διαφημιστικό όμιλο WPP, πάνω από το ήμισυ των εσόδων αυτών θα καρπωθούν οι Google, Meta, ByteDance, Amazon και Alibaba. Προβλέπεται, δε, πως η διαφημιστική αγορά θα αναπτυχθεί περαιτέρω κατά 7,7% μέσα στο 2025, με τους ψηφιακούς κολοσσούς να επωφελούνται στον μεγαλύτερο βαθμό από αυτήν την επέκταση. Πιο αναλυτικά, οι ψηφιακές διαφημίσεις θα αναλογούν στο 73% των συνολικών εσόδων της παγκόσμιας διαφημιστικής αγοράς έως τα τέλη του επόμενου έτους, με ρυθμό ανάπτυξης στο 12,4% το 2024 και 10% κατά τη διάρκεια του 2025. Από την άλλη πλευρά, η έντυπη διαφήμιση εκτιμάται πως θα έχει συρρικνωθεί 4,5% κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους και ακόμα 3% μέσα στο 2025. Τα έσοδα από τα τηλεοπτικά μέσα, συμπεριλαμβανομένων των πλατφορμών ελεύθερης ροής, υπολογίζεται πως θα έχουν αυξηθεί κατά 2,4% την περίοδο 2024-29.
Αναλυτές της διαφημιστικής αγοράς αναγνωρίζουν μια σειρά πλεονεκτημάτων από τη συγχώνευση των Interpublic και Omnicom καθώς θα συνδυάσουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων. Από τη μια πλευρά, η Interpublic ενσωματώνει πέντε δίκτυα: FCB, IPG, Mediabrands, McCann Worldgroup, MullentLowe Group και Marketing Specialists. Από την άλλη πλευρά, η Omnicom περιλαμβάνει τις BBDO, DDB και TBWA. Και οι δυο όμιλοι διατηρούν την έδρα τους στις ΗΠΑ, η οποία παραμένει η μεγαλύτερη διαφημιστική αγορά. Αναμένεται να φθάσει τα 379 δισ. δολάρια μέσα στο 2025, παρά το υψηλότερο κόστος δανεισμού και την επιφυλακτικότητα που επικρατεί για το λιανικό εμπόριο.
Όμως, η Publicis θεωρείται πως βρίσκεται σε πιο προνομιακή θέση στον διεθνή ανταγωνισμό διότι επένδυσε νωρίτερα σε υπηρεσίες που βασίζονται στην τεχνολογία. Ο γαλλικός όμιλος εξαγόρασε τον ψηφιακό όμιλο Sapient το 2015 και την Epsilon το 2019 προκειμένου να αποκτήσει προβάδισμα στην τεχνολογία. Μια συγχώνευση ανάμεσα στις Omnicom και Interpublic αποτελεί τη μεγαλύτερη συμφωνία που έχει ανακοινωθεί ποτέ ύστερα από την αναγγελία συμφωνίας ανάμεσα στην Publicis και την Omnicom το 2013 που, όμως, δεν υλοποιήθηκε ποτέ, υπενθυμίζουν οι Financial Times. Ειδήμονες του κλάδου τονίζουν πως αρνητικό ρόλο στον κόσμο της διαφήμισης μπορεί να διαδραματίσει η επιβολή νέων δασμών από την επόμενη κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και την ενίσχυση του δολαρίου.
Διαβάστε επίσης
Ελληνικά λιμάνια: ”Αργυρό μετάλλιο” στην επιβατική κίνηση το 2023
FT: Η Αθήνα η πιο cool πόλη για το κρασί στην Ευρώπη
Η Metlen, η Rockfire και η ευκαιρία της Ελλάδας στις κρίσιμες πρώτες ύλες