Γ.Δ.
1503.73 -0,48%
ACAG
+0,51%
5.95
BOCHGR
+0,42%
4.77
CENER
+0,40%
10.04
CNLCAP
-0,69%
7.2
DIMAND
-0,24%
8.25
EVR
-1,66%
1.48
NOVAL
+0,63%
2.385
OPTIMA
+0,31%
12.8
TITC
+1,39%
40.2
ΑΑΑΚ
+7,14%
4.8
ΑΒΑΞ
-1,85%
1.698
ΑΒΕ
+2,72%
0.453
ΑΔΜΗΕ
-1,07%
2.77
ΑΚΡΙΤ
+7,89%
0.82
ΑΛΜΥ
-1,12%
4.425
ΑΛΦΑ
-0,29%
1.718
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-0,10%
10.37
ΑΣΚΟ
+0,31%
3.2
ΑΣΤΑΚ
-3,02%
7.06
ΑΤΕΚ
+9,33%
0.492
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-0,77%
0.774
ΑΤΤΙΚΑ
-0,44%
2.25
ΒΙΟ
-1,19%
5.8
ΒΙΟΚΑ
+0,25%
1.995
ΒΙΟΣΚ
-1,84%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.26
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.41
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,54%
18.48
ΔΑΑ
-0,10%
8.22
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-1,26%
12.51
ΔΟΜΙΚ
+2,01%
3.045
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,90%
0.332
ΕΒΡΟΦ
-3,29%
2.06
ΕΕΕ
-1,37%
33.12
ΕΚΤΕΡ
+0,97%
1.868
ΕΛΒΕ
-1,78%
4.96
ΕΛΙΝ
-0,43%
2.3
ΕΛΛ
0,00%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,35%
2.19
ΕΛΠΕ
-1,30%
7.6
ΕΛΣΤΡ
-2,36%
2.07
ΕΛΤΟΝ
+0,21%
1.886
ΕΛΧΑ
-3,80%
2.15
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+1,20%
1.26
ΕΤΕ
+0,02%
8.05
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.38
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.9
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.343
ΕΧΑΕ
-2,06%
4.75
ΙΑΤΡ
+1,21%
1.675
ΙΚΤΙΝ
-3,75%
0.359
ΙΛΥΔΑ
-1,58%
1.87
ΙΝΚΑΤ
-1,66%
4.74
ΙΝΚΑΤΔ
-47,99%
0.031
ΙΝΛΙΦ
-0,85%
4.66
ΙΝΛΟΤ
-1,87%
1.052
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
6.12
ΙΝΤΕΤ
+0,41%
1.23
ΙΝΤΚΑ
-2,68%
3.09
ΚΑΡΕΛ
+0,57%
350
ΚΕΚΡ
-3,62%
1.33
ΚΕΠΕΝ
+0,58%
1.74
ΚΟΡΔΕ
-1,64%
0.479
ΚΟΥΑΛ
+2,00%
1.428
ΚΟΥΕΣ
-1,62%
6.06
ΚΡΙ
-1,25%
15.8
ΚΤΗΛΑ
-0,54%
1.85
ΚΥΡΙΟ
-2,39%
1.02
ΛΑΒΙ
-1,60%
0.802
ΛΑΜΔΑ
-2,04%
7.22
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
+0,99%
1.02
ΛΕΒΚ
+7,52%
0.286
ΛΕΒΠ
0,00%
0.27
ΛΟΓΟΣ
-0,63%
1.59
ΛΟΥΛΗ
+0,69%
2.91
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.83
ΜΕΝΤΙ
-0,84%
2.36
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
0,00%
3.03
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
+0,47%
21.3
ΜΟΝΤΑ
-2,13%
3.68
ΜΟΤΟ
+1,47%
2.76
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.665
ΜΠΕΛΑ
+0,78%
25.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.15
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-0,88%
33.88
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3
ΝΑΥΠ
+2,02%
0.808
ΞΥΛΚ
+4,91%
0.299
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
+8,64%
23.9
ΟΛΠ
-0,17%
30.2
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.59
ΟΠΑΠ
-0,89%
15.56
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
-1,79%
14.83
ΟΤΟΕΛ
+0,36%
11.14
ΠΑΙΡ
+0,93%
1.09
ΠΑΠ
-0,78%
2.55
ΠΕΙΡ
-0,12%
4.19
ΠΕΡΦ
-0,51%
5.82
ΠΕΤΡΟ
+0,48%
8.34
ΠΛΑΘ
-1,66%
4.15
ΠΛΑΚΡ
-2,05%
14.3
ΠΡΔ
0,00%
0.288
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.41
ΡΕΒΟΙΛ
-0,57%
1.73
ΣΑΡ
+0,55%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,37%
0.36
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.59
ΣΠΕΙΣ
-1,29%
6.1
ΣΠΙ
-2,74%
0.64
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20.04
ΤΖΚΑ
-2,34%
1.67
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,85%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+0,98%
0.206
ΦΡΛΚ
-1,13%
3.955
ΧΑΙΔΕ
-6,25%
0.6

Σούπερ μάρκετ: Πώς η ιδιωτική ετικέτα αλλάζει το παιχνίδι του ανταγωνισμού

Η ιδιωτική ετικέτα εδραιώνεται στην Ελλάδα, αποσπώντας μερίδιο πάνω από το 1/4 της αγοράς σούπερ μάρκετ, ενώ αποτελεί τάση και σε όλο τον κόσμο, όπου ένας στους δύο καταναλωτές λέει ότι αγοράζει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας περισσότερο από ποτέ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Circana, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label – pl) στα ελληνικά σούπερ μάρκετ ανέρχεται σε 26,7%, έναντι 73,3% των επώνυμων προϊόντων, ενώ οι πωλήσεις της κατηγορίας αναπτύσσονται με ρυθμό 5,5%, έναντι 2,8% αντίστοιχα. Αν και καταγράφονται διαφοροποιήσεις συγκριτικά τόσο με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που κινείται πάνω από το 36%, όσο και με τα τοπικά δεδομένα έναν χρόνο πριν, όπου ο ρυθμός ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξανόταν με διψήφιο ρυθμό, η τάση των καταναλωτών για ασφαλή προϊόντα χαμηλότερης αξίας είναι κυρίαρχη. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ επενδύουν περισσότερο στα τρόφιμα ιδιωτικής ετικέτας, που έχουν αυξήσει το μερίδιό τους στο σύνολο της κατηγορίας σε 27,4%, έναντι 25,7% που είναι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα απορρυπαντικά και 19,9% στα καλλυντικά και είδη προσωπικής φροντίδας.

Κερδίζουν μερίδια τα προϊόντα pl των σούπερ μάρκετ

Την ίδια στιγμή, ακμάζει και η παγκόσμια αγορά ιδιωτικής ετικέτας, καθοδηγούμενη από τις διαφορετικές δημογραφικές τάσεις και τις νέες συνήθειες των καταναλωτών, που ανέδειξαν οι πρόσφατες κρίσεις, από την πανδημία μέχρι τα γεωπολιτικά και τον πληθωρισμό.

Ιστορικά, η Ευρώπη ήταν στην πρώτη γραμμή της ζήτησης προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, αλλά πλέον το pl εξελίσσεται σε μια παγκόσμια τάση, με τους καταναλωτές να εμπιστεύονται ολοένα και περισσότερο τις επωνυμίες των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Στην Ελλάδα προϊόντα όπως τα Γλάρος στα χαρτικά και τα ΜΑΡΑΤΑ στα τρόφιμα του Σκλαβενίτη, τα my του My market, από απορρυπαντικά μέχρι αλουμινόχαρτο, τα Mr Grand του Μασούτη, τα προϊόντα με το σήμα της ΑΒ και το ισχυρό χαρτοφυλάκιο pl της Lidl, κερδίζουν σταθερά μερίδια. Το ίδιο ισχύει για προϊόντα των Γαλαξίας, Market In, Bazaar κ.λπ.

Οι Γερμανοί αγοράζουν με μανία από τα σούπερ μάρκετ προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Αυτή η τάση κυριαρχεί και στις ευρωπαϊκές αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ, σε μια έρευνα που διεξήχθη τον Αύγουστο, οι Γερμανοί δήλωσαν σε ποσοστό 61% ότι αγοράζουν περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από ποτέ. Πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες απάντησαν το ίδιο στη Σαουδική Αραβία (59%), την Ινδία (56%) και την Κολομβία (56%).

Σύμφωνα με την έκθεση Mid-Year Consumer Outlook: Guide to 2025 της NielsenIQ, οι μισοί (50%) από τους ερωτηθέντες παγκοσμίως λένε ότι αγοράζουν περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από ποτέ. Στο πλαίσιο αυτό, λιανέμποροι και βιομηχανίες καλούνται να προσαρμοστούν στη νέα δυναμική της αγοράς, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται από την αυξανόμενη ζήτηση για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Μπορούν να δημιουργήσουν στοχευμένες στρατηγικές για την προώθηση της ανάπτυξης και τη δημιουργία ισχυρότερων δεσμών με τους πελάτες τους, αξιοποιώντας ταυτόχρονα το «παράθυρο ευκαιρίας» που ανοίγεται στο target group των καταναλωτών κάτω των 30 ετών, που είναι και αυτοί των οποίων η αγοραστική δύναμη αναβαθμίζεται σταδιακά.

Η δυναμική της νέας γενιάς αλλάζει τα δεδομένα στα σούπερ μάρκετ

Είναι, εξάλλου, ενδεικτικό ότι διπλάσιοι από τους ερωτηθέντες Millennials (46%) και Gen Zers (46%) στην έρευνα Mid-Year Consumer Outlook δήλωσαν πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από το 23% των Boomers, που στην πλειοψηφία τους είπαν ότι δεν θα το έκαναν.

Διαπιστώνεται ότι, παρά τις προβλέψεις για βελτίωση των καταναλωτικών δαπανών παγκοσμίως το επόμενο έτος, ο αντίκτυπος του πληθωρισμού έχει ριζώσει βαθιά στις καταναλωτικές τάσεις. Έτσι, οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο μελετούν προσεκτικά τις αγορές τους και κατευθύνουν τις δαπάνες τους όπου πιστεύουν ότι τα προϊόντα αξίζουν κάθε ευρώ που θα διαθέσουν. Αυτή η συμπεριφορά είναι που ανέδειξε σε ισχυρή δύναμη τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Τα στοιχεία της NIQ RMS για το β’ τρίμηνο του 2024 έδειξαν ότι οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνονται με ρυθμό 5,6% παγκοσμίως σε ετήσια βάση. Ο ρυθμός αυτός στην Ευρώπη είναι 6%. Η ταχύτερη ανάπτυξη σημειώνεται στη Μέση Ανατολή/Αφρική (+34,3%) και στη Λατινική Αμερική (+14,2%), λόγω κυρίως των υψηλότερων επιπέδων πληθωρισμού. Η Ευρώπη, ωστόσο, διατηρεί την πρωτοκαθεδρία σε ό,τι αφορά το μερίδιο του pl σε απόλυτο μέγεθος, ήτοι 36,4%, από 36% έναν χρόνο πριν. Στο 22,4% υπολογίζεται το μερίδιο παγκοσμίως, το οποίο αυξάνεται με μέτριους τόνους, από το 22,2% έναν χρόνο πριν.

Η ιδιωτική ετικέτα αλλάζει το παιχνίδι του ανταγωνισμού

Όλες οι αγορές παγκοσμίως δεν βρίσκονται στα ίδια στάδια ανάπτυξης προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, δεν διαθέτουν το ίδιο πλαίσιο ποιότητας ή διαθεσιμότητας κι επομένως έχουν σημασία οι παράγοντες που λαμβάνουν υπόψη οι καταναλωτές σε κάθε χώρα, για να προτιμήσουν ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας έναντι κάποιου επώνυμου.

Οι αναλυτές της αγοράς επιμένουν στο κρίσιμο, τελευταίο σημείο του ταξιδιού του καταναλωτή πριν από την αγορά, μπροστά στο ράφι του σούπερ μάρκετ. Είναι κρίσιμο τόσο για τους λιανέμπορους, όσο και για τις βιομηχανίες και τους προμηθευτές. Καθώς οι ανάγκες των καταναλωτών και τα κίνητρα των αγορών τους ποικίλλουν, η απρόσκοπτη εμπειρία αγορών είναι στο επίκεντρο.

Το παιχνίδι του ανταγωνισμού αλλάζει όρους, καθώς οι καταναλωτές υπολογίζουν και το τελευταίο ευρώ στις αγορές branded ή pl προϊόντων. Εν όψει των budgets της νέας χρονιάς, οι εταιρείες που θα προσφέρουν περισσότερα και σε πιο πολλά πεδία, από την ποιότητα και την καινοτομία μέχρι τη βιωσιμότητα -είτε είναι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, είτε βιομηχανίες- θα βγουν κερδισμένες…

Διαβάστε επίσης

Αλ Τζολάνι: Ο 42χρονος που θέλει να κυριαρχήσει στη Συρία

Christie’s: 529.000 ευρώ για έργο που είχαν κλέψει οι Ναζί

Η κλιματική αλλαγή απειλεί τα στάδια, σε κίνδυνο το ΟΑΚΑ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!