THEPOWERGAME
Σημαντική αποκλιμάκωση της χονδρικής τιμής του ελαιολάδου βλέπει η Κομισιόν. Τα στοιχεία που έδωσε πριν από λίγες ημέρες, δείχνουν σημαντική πτώση των τιμών χονδρικής, οι οποίες ήδη γίνονται ορατές στα ράφια των σουπερμάρκετ και μάλιστα θα γίνουν εντονότερες στους μήνες που θα ακολουθήσουν.
Αιτία για αυτήν την αποκλιμάκωση είναι ότι η νέα σεζόν παραγωγής λαδιού (Οκτ. 2024-Σετπ. 2025) είναι σαφώς πολύ καλύτερη από την περυσινή (Οκτ. 2023-Σετπ. 2024), αλλά και από προπερυσινή (Οκτ. 2022-Σεπτ. 2023). Σύμφωνα με την Κομισιόν, στη φετινή σεζόν η παγκόσμια παραγωγή ελαιόλαδου αναμένεται να φτάσει στους 3.374 χιλ. τόνους, από 2.563 χιλ. τόνους που ήταν πέρυσι και 2.758 χιλ. τόνους πρόπερσι. Μάλιστα η παραγωγή είναι αυξημένη τόσο εντός της Ε.Ε. όσο και εκτός αυτής.
Η Ελλάδα δεν εξαιρείται από αυτή την τάση. Στη φετινή σεζόν η παραγωγή αναμένεται να ανέλθει σε 250 χιλ. τόνους, έναντι 175 χιλ. τόνους πέρυσι. Η παραγωγή αυτή είναι πλησίον στα συνήθη επίπεδα παραγωγής ελαιολάδου στη χώρα μας η οποία κατ’ ανώτερο έχει φτάσει στις 275 χιλ. τόνους. Εξαίρεση αποτέλεσε η σεζόν του 2022/23, όπου η παραγωγή αυξήθηκε στις 345 χιλ. τόνους . Αυτή η χρονιά πιθανόν ν’ αποτέλεσε ιστορικό υψηλό για τα τελευταία 20 χρόνια.
Η αυξημένη παραγωγή ελαιόλαδου στην Ελλάδα, αναπόφευκτα οδηγεί σε μείωση της χονδρικής, αλλά και της λιανικής τιμής. Σύμφωνα με την Κομισιόν, η χονδρική τιμή του έξτρα παρθένου ελαιολάδου στην Ελλάδα τον περασμένο μήνα ήταν στα 533,6 ευρώ τα 100 κιλά (5,335 ευρώ το κιλό) και είναι μειωμένη κατά 27% σε σχέση με ένα χρόνο πριν.
Το ίδιο ισχύει και με το ισπανικό έξτρα παρθένο λάδι, όπου η χονδρική τιμή του διαμορφώνεται σε 615,1 ευρώ τα 100 κιλά (6,151 ευρώ/κιλό) και είναι μειωμένη κατά 16%. Μόνον το Ιταλικό λάδι εμφανίζει μικρή αύξηση 2% σε σχέση με πέρυσι. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι η ιταλική παραγωγή λαδιού φέτος – σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στις περισσότερες ελαιοπαραγωγικές χώρες, Ελλάδα, Ισπανία, Τουρκία, Τυνησία κ.ά.- αναμένεται να είναι μειωμένη.
Οι μειώσεις τιμών χονδρικής στην Ελλάδα, αναμφίβολα θα περάσουν και στο ράφι των σουπερμάρκετ. Ήδη οι τιμές του ελαιόλαδου έχουν υποχωρήσει στα ράφια των σουπερμάρκετ σε ορισμένες περιπτώσεις κάτω από τα 10 ευρώ το λίτρο. Επίσης πλέον οι τιμές δεν ξεπερνούν τα 15 ευρώ το λίτρο. Η πλειονότητα των προϊόντων ωστόσο πωλούνται μεταξύ 10 και 15 ευρώ.
Εκτιμάται ωστόσο, ότι καθώς θα μπαίνει σε κατανάλωση η νέα παραγωγή που αναμένεται να κορυφωθεί μέσα στον Ιανουάριο – Φεβρουάριο, η τιμές θα κατρακυλήσουν ακόμη περισσότερο. Αυτή η κάμψη αναμένεται ν’ αποτυπωθεί και στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το μήνα Νοέμβριο που αναμένεται ν’ ανακοινωθούν την ερχόμενη Τρίτη 10 Δεκεμβρίου.
Βεβαίως τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι θα δούμε στο ράφι του σούπερ μάρκετ τις τιμές του παρελθόντος, π.χ. 3 και 4 ευρώ το λίτρο. Σίγουρα όμως, αν οι νέες τιμές λιανικής στα συσκευασμένα προϊόντα διαμορφωθούν κάτω από τα 10 ευρώ, θα αποτελέσει σημαντική ανακούφιση για τους καταναλωτές. Οι αγοραστές χύμα ελαιόλαδου που δεν είναι και λίγοι στη χώρα μας, θα μπορούν πλέον να αγοράζουν τις συσκευασίες των 16 λίτρων σε τιμές κάτω από 100 ευρώ.
Διευρύνεται η λίστα των προϊόντων με μειωμένη τιμή
Τους 671 κωδικούς περιλαμβάνει η νέα λίστα προϊόντων που πωλούνται με μειωμένη τιμή στη χώρα μας. Οι κωδικοί αυξήθηκαν από τους 532 σε 671 μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα και αναμένεται να αυξηθούν κι άλλο. Εκτιμάται ότι σύντομα θα ξεπεράσουν τους 800 κωδικούς προϊόντων που θα διατίθενται στην αγορά με μείωση τιμής τουλάχιστον 5% η οποία φτάνει ακόμη και πάνω από 20%. Οι περισσότερες μειώσεις ωστόσο κυμαίνονται μεταξύ 5% και 10%
Στις νέες προσθήκες κωδικών περιλαμβάνονται προϊόντα της Coca–Cola με 21 κωδικούς (Coca–Cola Zero, Sprite Zero, Scheppes Pink Grapefruit, Powerade, Tsakiris πατατάκια), της Nestle Hellas με οκτώ κωδικούς (τροφές γάτας, κρέμες Greber), της Nutria με πέντε κωδικούς (Ιωνίς Ελαιόλαδο), της Alfa Γεύση Εδέσματα με 14 κωδικούς (κυρίως αλοιφές), της Πίνδος με 12 κωδικούς (κοτόπουλα, αυγά), της Μπαρμα-Στάθης με 17 κωδικούς (φύλλο σφολιάτας, σαλάτες εποχής, μπάμιες κ.λπ.) κ.ά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες προσθήκες κωδικών αφορούν σε προϊόντα τροφίμων τα οποία έχουν ανατιμηθεί περισσότερο από τα άλλα προϊόντα καθημερινής χρήσης (π.χ. καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής, είδη σπιτιού κ.λπ.). Σίγουρα το μέτρο δεν πρόκειται να φέρει τις τιμές πίσω εκεί που ήταν το 2020 ή το 2021, αλλά συνιστά μια ανακούφιση για τους καταναλωτές που βλέπουν σε πολλά αυτά τα προϊόντα μειώσεις τιμών της τάξης του 5% έως 10%.
Διαβάστε επίσης
ΓΑΙΑΟΣΕ: Τo τρίπτυχο αξιοποίησης των 4.000 ακινήτων της
Ρουμανία και Βουλγαρία έρχονται “πιο κοντά” ενεργειακά