Γ.Δ.
1436.79 +0,53%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
+1,38%
4.41
CENER
+2,71%
9.09
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,98%
8.22
NOVAL
-0,22%
2.28
OPTIMA
+0,48%
12.64
TITC
+0,38%
39.75
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,55%
1.438
ΑΒΕ
+0,88%
0.459
ΑΔΜΗΕ
+1,02%
2.48
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
+3,63%
4.14
ΑΛΦΑ
+1,03%
1.573
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,25%
9.9
ΑΣΚΟ
0,00%
2.68
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.7
ΑΤΤ
+10,00%
0.594
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.25
ΒΙΟ
+1,13%
5.37
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.83
ΒΙΟΣΚ
-2,10%
1.4
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+1,90%
2.14
ΓΕΒΚΑ
+0,38%
1.325
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,75%
18.92
ΔΑΑ
+0,63%
8.05
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,86%
11.53
ΔΟΜΙΚ
-1,40%
2.81
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,02%
0.298
ΕΒΡΟΦ
+1,07%
1.415
ΕΕΕ
-0,29%
34.1
ΕΚΤΕΡ
+0,39%
1.532
ΕΛΒΕ
0,00%
4.74
ΕΛΙΝ
0,00%
1.99
ΕΛΛ
+1,92%
13.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,68%
1.776
ΕΛΠΕ
+0,79%
7.05
ΕΛΣΤΡ
+0,25%
1.98
ΕΛΤΟΝ
-1,39%
1.84
ΕΛΧΑ
+1,80%
1.92
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.125
ΕΤΕ
0,00%
7.2
ΕΥΑΠΣ
-0,31%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+0,51%
5.96
ΕΥΡΩΒ
+2,47%
2.199
ΕΧΑΕ
+1,68%
4.54
ΙΑΤΡ
+2,67%
1.54
ΙΚΤΙΝ
+0,34%
0.295
ΙΛΥΔΑ
+1,60%
1.9
ΙΝΚΑΤ
-0,21%
4.8
ΙΝΛΙΦ
+1,17%
4.33
ΙΝΛΟΤ
-0,33%
0.92
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.89
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,82%
2.42
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.04
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-3,38%
1.145
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-0,34%
1.485
ΚΟΡΔΕ
-2,88%
0.405
ΚΟΥΑΛ
+4,76%
1.1
ΚΟΥΕΣ
+0,71%
5.64
ΚΡΙ
+3,79%
15.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.72
ΚΥΡΙΟ
+1,27%
0.954
ΛΑΒΙ
+1,68%
0.727
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.08
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
+0,78%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
+0,70%
2.87
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
+4,57%
3.66
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.14
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
+0,17%
2.955
ΜΙΝ
0,00%
0.53
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,35%
20.46
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.61
ΜΟΤΟ
+1,89%
2.7
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,31%
25.88
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.72
ΜΠΡΙΚ
-1,42%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-1,40%
31.1
ΝΑΚΑΣ
+5,33%
3.16
ΝΑΥΠ
+1,67%
0.854
ΞΥΛΚ
+1,93%
0.264
ΞΥΛΠ
-8,54%
0.364
ΟΛΘ
+0,91%
22.3
ΟΛΠ
-1,44%
30.75
ΟΛΥΜΠ
-0,44%
2.28
ΟΠΑΠ
+1,11%
15.48
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.771
ΟΤΕ
-1,52%
14.93
ΟΤΟΕΛ
+0,97%
10.38
ΠΑΙΡ
+3,21%
0.964
ΠΑΠ
-0,43%
2.33
ΠΕΙΡ
+3,82%
3.78
ΠΕΡΦ
+1,34%
5.28
ΠΕΤΡΟ
-0,75%
7.9
ΠΛΑΘ
-0,51%
3.94
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
0,00%
0.32
ΠΡΕΜΙΑ
+2,06%
1.19
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,57%
5.19
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
+1,50%
10.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,22%
0.332
ΣΙΔΜΑ
+2,91%
1.59
ΣΠΕΙΣ
-0,70%
5.7
ΣΠΙ
+6,02%
0.528
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,15%
19.85
ΤΖΚΑ
+1,41%
1.44
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,10%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.25
ΦΡΙΓΟ
+0,90%
0.224
ΦΡΛΚ
+0,55%
3.65
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.59

Σούπερ μάρκετ: Mείωση 0,72% στις τιμές των προϊόντων τον Νοέμβριο

Ελαφρώς μειωμένες παρουσιάζονται οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, ανάμεσα στον Νοέμβριο 2024 και τον Νοέμβριο 2023, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ. Πιο συγκεκριμένα, ο απόπληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι της τάξης του -0,72% τον Οκτώβριο του 2024, ενώ συνολικά το 11μηνο οι τιμές καταγράφονται σταθερές στο +0,05%.

Η μεταβολή του Νοεμβρίου οφείλεται στις μειώσεις τόσο κατηγοριών μη τροφίμων, όσο και κατηγοριών τροφίμων, με μόνο πολύ συγκεκριμένες κατηγορίες να παρουσιάζουν αύξηση λόγω συγκυριακών συνθηκών, όπως κατηγορίες που σχετίζονται με το κακάο και τον καφέ και συγκεκριμένα νωπά είδη λόγω των κλιματικών συνθηκών.

© ΙΕΛΚΑ
© ΙΕΛΚΑ

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: –9,66%
  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: -6,81%
  • Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -6,16%
  • Βρεφικές και παιδικές τροφές: -4,86%
  • Κατεψυγμένα είδη: -4,86%

Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +6,38%
  • Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +5,90%
  • Αλκοολούχα ποτά: +5,49%
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +3,45%
  • Νερά, αναψυκτικά, χυμοί: +3,43%

Σε σχέση με τις αυξήσεις στα ψάρια, λόγω της παρατεταμένης ζέστης, δεν υπήρχαν αρκετά ψάρια προς αλίευση, με αποτέλεσμα ελλείψεις στην αγορά και την αύξηση της τιμής τους, ενώ και οι ιχθυοκαλλιέργειες οριακά επαρκούν για την κάλυψη της ζήτησης. Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων, αλλά και την κατηγορία με τα είδη πρωϊνού, που περιλαμβάνει και πολλά είδη με σοκολάτα. Σε σχέση με τα αλκοολούχα ποτά η μειωμένη παραγωγή σταφυλιών 2023 οδηγεί σε αύξηση στο 2024, καθώς τα προϊόντα ωρίμανσης μπαίνουν στην αγορά.

Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 13 κατέγραψαν μείωση και οι 10 αύξηση.

© ΙΕΛΚΑ
© ΙΕΛΚΑ

Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ:

  • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
  • Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024). Παράλληλα τον Οκτώβριο ξεκίνησε η εφαρμογή της εθελοντικής πρωτοβουλίας για μειώσεις τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα.
  • Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
  • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
  • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.

Διαβάστε επίσης

Χαρδαλιάς: Τα 12 σημαντικά έργα που θα αλλάξουν την Αττική

Εξάρχου (AKTOR): Η Ελλάδα να στραφεί σε νέο παραγωγικό μοντέλο

Χρηματιστήριο Ενέργειας: Ξεκίνησε η διαδικασία ένταξης στην Πλατφόρμα PPA

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!