THEPOWERGAME
Καταφύγιο από την ακρίβεια προσφέρει η γερμανική αλυσίδα Aldi στους Αμερικανούς, καθώς οι τιμές στα σούπερ μάρκετ έχουν αυξηθεί έως και σε διψήφια ποσοστά κατά τη διάρκεια των τελευταίων δυόμισι ετών στις δυο πλευρές του Ατλαντικού.
Με την ακρίβεια σε βασικά αγαθά να θεωρείται ένας από τους βασικούς λόγους που οι Δημοκρατικοί έχασαν τις προεδρικές εκλογές από τους Ρεπουμπλικάνους, οι διαφορές στις τιμές των σούπερ μάρκετ αποτελούν μείζον θέμα για ένα μεγάλο κομμάτι της αμερικανικής κοινωνίας.
Σύμφωνα με ανάλυση της Motley Fool, ένα καλάθι με 20 συγκεκριμένα προϊόντα κοστίζει 76 δολάρια στην Kroger και 119 δολάρια στην Whole Foods, δυο αλυσίδες σούπερ μάρκετ με πολυετή παρουσία στις ΗΠΑ. Στην Aldi, το αντίστοιχο κόστος περιορίζεται στα 65 δολάρια. Μερίδα καταναλωτών στις ΗΠΑ που ξεκίνησαν πρόσφατα να ψωνίζουν στη γερμανική αλυσίδα ανακαλύπτουν πως προσφέρει ένα πιο ενδιαφέρον «χαρτοφυλάκιο» προϊόντων από το βιολογικό κρέας μέχρι τα προϊόντα in-house ετικέτας όπως οι κατεψυγμένες πίτσες Mama Cozzi’s. Ιδιαίτερη απήχηση έχει η μεγάλη συλλογή προϊόντων από το εξωτερικό, ιδίως των τυριών, δίνοντας μια πολυπολιτισμική νότα στο λιτό στήσιμο των καταστημάτων.
Ταχεία επέκταση
Σύμφωνα με έρευνα της Euromonitor, η Aldi καταλαμβάνει μερίδιο 1,4% στην αγορά των σούπερ μάρκετ των ΗΠΑ έναντι του 25% που αναλογεί στη Walmart. Όμως εδώ και μια πενταετία επεκτείνεται στην ισχυρότερη οικονομία του κόσμου με ταχύτερους ρυθμούς, σύμφωνα με την JLL που εξειδικεύεται στην αγορά ακινήτων. Αξιοσημείωτο είναι πως η κίνηση στα καταστήματα της Aldi παρουσιάζει μηνιαία αύξηση 10 -18% από το 2023. Πρόκειται για υπερδιπλάσια άνοδο σε σχέση με τα παραδοσιακά και αχανή σούπερ μάρκετ της χώρας.
Σε μια αγορά που ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και τα περιθώρια κερδοφορίας συρρικνώνονται, η Aldi φαίνεται να είναι ήδη εκπαιδευμένη καταλλήλως. Από την ίδρυση της εταιρείας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, σκοπός των ιδρυτών της Aldi, Καρλ και Τεο Άλμπρεχτ, ήταν οι χαμηλές τιμές. Ξεκίνησαν από το κατάστημα της μητέρας τους στην Έσση και μέχρι το 1954 είχαν δημιουργήσει μια αλυσίδα με 77 σημεία πώλησης. Ουδέποτε δαπάνησαν κεφάλαια σε διαφημίσεις και πουλούσαν συσκευασμένα τρόφιμα.
2.400 καταστήματα σε 38 Πολιτείες των ΗΠΑ
To πρώτο κατάστημα της Aldi στις ΗΠΑ, έκτασης 3,7 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, άνοιξε στην Αϊόβα το 1976 για να κλείσει το 1977. Έκτοτε τα βήματα για τη διείσδυση στην αμερικανική αγορά ήταν μετρημένα. Μέσα στην επόμενη 20ετία, τα καταστήματα δεν ξεπερνούσαν τα 930 τ.μ, παρουσιάζοντας έναν επιλεκτικό κατάλογο με προϊόντα. Αντί δέκα μάρκες κέτσαπ, πωλούσε μια ή δυο, ενώ τα λαχανικά και φρούτα ήταν ήδη ζυγισμένα και συσκευασμένα για την εξοικονόμηση χρόνου. Μέχρι το 2004, η Aldi είχε δημιουργήσει ένα δίκτυο με 700 καταστήματα. Σήμερα διαθέτει 2.400 καταστήματα σε 38 πολιτείες των ΗΠΑ, ενώ σχεδιάζει να προσθέσει ακόμη 800 σημεία πώλησης μέχρι την επόμενη τετραετία.
Ο «Διάδρομος της ντροπής» της Aldi
Η εξοικονόμηση κόστους είναι μια δυναμική διαδικασία, με την Aldi να συνεργάζεται προσφάτως με προμηθευτές πορτοκαλιών και μανταρινιών για τη μείωση της χρήσης του πλαστικού στις συσκευασίες. Μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες στο μάρκετινγκ της Aldi είναι ο Διάδρομος της Ντροπής ή Aisle of Shame, όπου περιλαμβάνει προϊόντα που σε πρώτο πλάνο δεν θεωρούνται απαραίτητα όπως θεματικές κούπες σχετικές με Χαλογουίν ή χαλιά ή παπλώματα. Η ομάδα Aldi Aisle of Shame Community έχει 1,5 εκατ. μέλη στο Facebook ενώ παρεμφερείς εκδοχές υπάρχουν και σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αναλυτές του λιανεμπορίου στις ΗΠΑ διαπιστώνουν η Aldi έχει πια ενσωματωθεί στην καταναλωτική κουλτούρα των νεότερων γενιών όταν στο παρελθόν ήταν μια επιλογή καθαρά για την εξοικονόμηση χρημάτων.
Η βραχύβια παρουσία στην Ελλάδα
Τη στιγμή πάντως που η Aldi κατακτά την Αμερική, δεν τα κατάφερε τόσο καλά στην Ελλάδα, όπου εισήλθε με μεγάλες προσδοκίες και φιλόδοξο business plan το 2008 για να αποχωρήσει μόλις δυο χρόνια αργότερα, το 2010, έχοντας αναπτύξει δίκτυο 38 καταστημάτων και έχοντας πραγματοποιήσει επενδύσεις άνω του 1 δις. ευρώ, καθώς δεν κατόρθωσε να ανταγωνιστεί τη συμπατριώτισσά της Lidl. Μάλιστα, η αποχώρησή της είχε προκαλέσει αίσθηση στη εγχώρια αγορά. Και τούτο διότι έλαβε χώρα το 2010, στην απαρχή της οικονομικής κρίσης που θα μπορούσε να ευνοήσει τις πωλήσεις της, δεδομένου ότι πρόκειται για αλυσίδα χαμηλού κόστους. Παρά ταύτα, η Ελλάδα δεν συγκαταλέγεται στα success story της Aldi.
Διαβάστε επίσης
Ακίνητα: Τριπλάσιοι οι αγοραστές από τους πωλητές
Elie Milky: 5 νέα Radisson μέχρι το 2026 στην Ελλάδα και νέες συμφωνίες στα σκαριά
Στο “Produc-E Green” το σχέδιο της ΗΛΙΟΤΕΧΝΙΚΗ: Οι επενδυτικές δράσεις