THEPOWERGAME
Σε κατάσταση πολιορκίας φαίνεται πως βρίσκεται η Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού κλυδωνίζεται από τις προκλήσεις της ενεργειακής κρίσης, του παγκόσμιου ανταγωνισμού και της αναγκαιότητας για απανθρακοποίηση της βιομηχανίας. Αντιμέτωπη με τις αυξανόμενες πιέσεις, η ΕΕ προσπαθεί να χαράξει μια νέα στρατηγική για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της, με αιχμή του δόρατος τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης αλυσίδας αξίας, για μπαταρίες «made in Europe».
Στις 28 Νοεμβρίου 2024, στις Βρυξέλλες, το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης συζήτησε εκτενώς το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας, με την ηλεκτροκίνηση και τις μπαταρίες να βρίσκονται στο επίκεντρο των διαβουλεύσεων. Τα συμπεράσματα της Προεδρίας ανέδειξαν τη στρατηγική σημασία της δημιουργίας μιας ισχυρής, ολοκληρωμένης αλυσίδας αξίας για τις μπαταρίες, ως θεμέλιο για την επιτυχία της πράσινης μετάβασης. Από την εξόρυξη κρίσιμων πρώτων υλών, όπως το λίθιο και το κοβάλτιο, μέχρι την παραγωγή, την ανακύκλωση και την ενσωμάτωση καινοτόμων τεχνολογιών, ο στόχος είναι σαφής: η Ευρώπη να αναδειχθεί σε πρωτοπόρο της βιώσιμης ενέργειας. Το business as usual δεν αποτελεί πλέον επιλογή, με τη Sunlight να προσπαθεί να βρεθεί στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων.
Η Ευρώπη παλεύει τώρα να σώσει την τιμή… των μπαταριών. Η Northvolt, η σουηδική εταιρεία-ορόσημο στην κατασκευή μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα (EVs), γνωστή και ως το «διαμάντι» της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, ανακοίνωσε πτώχευση στις 21 Νοεμβρίου, θέτοντας τέλος στις φιλοδοξίες της να αναδειχθεί σε πρωταθλήτρια της Ευρώπης στον τομέα της καθαρής ενέργειας. Παρά τη συγκέντρωση κεφαλαίων ύψους 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων από κυβερνήσεις και επενδυτές, η εταιρεία δεν κατάφερε να ξεπεράσει τις οικονομικές προκλήσεις που αντιμετώπιζε. Λίγο μετά την ανακοίνωση της πτώχευσης, ο διευθύνων σύμβουλός της, Peter Carlsson, υπέβαλε την παραίτησή του, σηματοδοτώντας μια δραματική αλλαγή στην πορεία της εταιρείας, που κάποτε θεωρείτο σύμβολο της ευρωπαϊκής βιομηχανικής ανόρθωσης.
Σύμφωνα με τον Economist, η παραγωγική ικανότητα της Northvolt ανερχόταν σε 16 γιγαβατώρες (GWh), καλύπτοντας λιγότερο από το 10% της συνολικής παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη. Ωστόσο, λειτουργικά προβλήματα περιόριζαν τη χρήση αυτής της ικανότητας σε ένα μικρό μόνο μέρος. Παρά τις προκλήσεις, οι προβλέψεις μέχρι το τέλος της δεκαετίας προέβλεπαν τετραπλασιασμό της παραγωγικής δυνατότητας της εταιρείας, συμβάλλοντας στη δραματική αύξηση της ευρωπαϊκής παραγωγής από 192 GWh σε 1.142 GWh, σύμφωνα με την Benchmark Minerals Intelligence. Σήμερα, μετά τις πρόσφατες εξελίξεις, αυτές οι αισιόδοξες προβλέψεις ανήκουν αποκλειστικά στη σφαίρα της θεωρίας.
Τι εξετάζει η Sunlight
Η Sunlight Group, μέλος του διεθνούς Ομίλου Olympia Group, προσπαθεί να αναδειχθεί μέσα από αυτό το περιβάλλον, αφουγκραζόμενη τις ανάγκες της Ένωσης. Πρόσφατα ανακοίνωσε την εξαγορά του υπόλοιπου 45% της γαλλικής θυγατρικής της, ενισχύοντας τη θέση της στη Γαλλία, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά βιομηχανικών μπαταριών στην Ευρώπη, με ετήσια αξία άνω των 250 εκατομμυρίων ευρώ. Μέσω αυτής της στρατηγικής κίνησης, η εταιρεία ενισχύει την παρουσία της στην αγορά και θέτει τις βάσεις για περαιτέρω επέκταση της δραστηριότητάς της και αύξηση του μεριδίου της. Παράλληλα, η Sunlight Group προχωρεί στην ανάπτυξη ενός gigafactory στη Δυτική Μακεδονία, με συνολικό ύψος επένδυσης που θα ξεπεράσει το 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ. Το εργοστάσιο, που θα παράγει μπαταρίες λιθίου, θα δημιουργήσει περισσότερες από 2.000 νέες θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης, δίνοντας σημαντική ώθηση στην τοπική οικονομία και ενισχύοντας τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας στον τομέα της αποθήκευσης ενέργειας.
Η επένδυση αυτή υποστηρίχθηκε πρόσφατα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς η Sunlight Group ήταν μία από τις 85 επιχειρήσεις που επιλέχθηκαν να λάβουν επιχορηγήσεις συνολικού ύψους 4,8 δισεκατομμυρίων ευρώ από το Innovation Fund. Για τη Sunlight, η επιδότηση εκτιμάται στα 250 εκατομμύρια ευρώ, αποδεικνύοντας την αξία και τη δυναμική του έργου. Με ναυαρχίδα το εργοστάσιο της Ξάνθης, όπου λειτουργούν οκτώ αυτόματες γραμμές παραγωγής, η Sunlight Group ενισχύει περαιτέρω την παρουσία της στην παγκόσμια αγορά μπαταριών, επενδύοντας σε καινοτομία και ανάπτυξη. Το νέο εργοστάσιο στην Κοζάνη αποτελεί το μεγαλύτερο και πιο φιλόδοξο έργο της εταιρείας, ενισχύοντας τη στρατηγική της για κυριαρχία στον τομέα των βιομηχανικών μπαταριών.
Οι στόχοι της ΕΕ
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η προσέλκυση επενδύσεων και η ενίσχυση της βιομηχανικής ανταγωνιστικότητας βασίζονται σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική, που περιλαμβάνει τη μείωση της γραφειοκρατίας, τη διευκόλυνση των διαδικασιών αδειοδότησης και την απλούστευση των κανόνων χρηματοδότησης. Το υπάρχον ρυθμιστικό περιβάλλον στην Ευρώπη συχνά χαρακτηρίζεται από πολυπλοκότητα, γεγονός που αποθαρρύνει τις επενδύσεις, ειδικά σε καινοτόμους τομείς, όπως η παραγωγή μπαταριών και οι καθαρές τεχνολογίες. Η Προεδρία τόνισε την ανάγκη απλοποίησης της νομοθεσίας και των διαδικασιών συμμόρφωσης, ώστε να μειωθούν οι διοικητικοί φραγμοί που επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις. Οι πιο διαφανείς και ταχύτερες διαδικασίες αδειοδότησης κρίνονται ζωτικής σημασίας για την προώθηση επενδύσεων και την ταχεία υλοποίηση βιομηχανικών έργων.
Παράλληλα, αναδείχθηκε η σημασία της δημιουργίας ενός ρυθμιστικού πλαισίου που ευνοεί την ανάπτυξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων και νεοφυών εταιρειών, με έμφαση στην αρχή «think small first». Η ευρωπαϊκή στρατηγική περιλαμβάνει τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση, τόσο μέσω δημόσιων όσο και ιδιωτικών κεφαλαίων. Η χρήση προγραμμάτων όπως το InvestEU και μηχανισμών διαμοιρασμού ρίσκου στοχεύει στη στήριξη των επιχειρήσεων σε όλα τα στάδια της ανάπτυξής τους, από την έρευνα έως την εμπορική εφαρμογή. Η μόχλευση κεφαλαίων θα συνοδευτεί από την ενίσχυση της κεφαλαιακής στήριξης για startups, επιτρέποντας την είσοδό τους στην αγορά και την περαιτέρω ανάπτυξή τους. Η στρατηγική περιλαμβάνει επίσης την ενσωμάτωση ψηφιακών εργαλείων που θα επιταχύνουν τις διαδικασίες αδειοδότησης και θα μειώσουν το διοικητικό κόστος για τις επιχειρήσεις. Η χρήση αυτοματοποιημένων συστημάτων και ψηφιακών πλατφορμών θα διευκολύνει τη διεκπεραίωση αιτημάτων, συμβάλλοντας στην επιτάχυνση της υλοποίησης των επενδύσεων. Με αυτές τις παρεμβάσεις, η Ευρώπη στοχεύει να δημιουργήσει ένα ευνοϊκό επενδυτικό περιβάλλον, που θα προσελκύσει κεφάλαια και θα ενισχύσει τη θέση της ως παγκόσμιας ηγέτιδας στον τομέα της καινοτομίας, της ηλεκτροκίνησης και των καθαρών τεχνολογιών.
Το διεθνές τοπίο παραμένει θολό, παρά τις δεσμεύσεις. Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, που αρχικά στήριζαν τους κατασκευαστές μπαταριών για να ενισχύσουν τα σχέδιά τους για ηλεκτρικά οχήματα (EVs), έχουν περιορίσει σημαντικά τις επενδύσεις και τις συνεργασίες τους, ανταποκρινόμενοι στη μειωμένη ζήτηση για EVs. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι η PowerCo, θυγατρική της Volkswagen, η οποία ανέστειλε τα σχέδια επέκτασής της πέρυσι. Η συνολική εικόνα της αγοράς EV στην Ευρώπη είναι επίσης ανησυχητική: οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 5% τους πρώτους δέκα μήνες του 2024 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, ενώ στη Γερμανία σημειώθηκε δραματική πτώση 27%. Παράλληλα, το μερίδιο των EVs στις συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη μειώθηκε από 14% σε 13%, επισημαίνοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο τομέας στην προσπάθεια μετάβασης σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Λιγοστεύουν οι επιλογές της Ευρώπης
Καθώς οι ελπίδες για την ανάδειξη ενός εγχώριου πρωταθλητή στον τομέα των μπαταριών ξεθωριάζουν, η Ευρώπη στρέφεται αναγκαστικά σε ξένους κατασκευαστές. Η LG Energy Solution (LGES), μια νοτιοκορεατική εταιρεία, διαχειρίζεται τη μεγαλύτερη εγκατάσταση παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη, που βρίσκεται στην Πολωνία και αντιπροσωπεύει το ήμισυ της συνολικής ευρωπαϊκής παραγωγικής ικανότητας. Ακολουθούν η επίσης νοτιοκορεατική SK Innovation και η κινεζική CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών παγκοσμίως. Ωστόσο, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Economist, οι δύο νοτιοκορεατικές εταιρείες έχουν δείξει σημάδια επιβράδυνσης τους τελευταίους μήνες. Μείωσαν τους στόχους πωλήσεών τους και αναθεώρησαν τα σχέδια επέκτασής τους. Τον Οκτώβριο η LGES ανακοίνωσε ότι εξετάζει τη μετατροπή των γραμμών παραγωγής για μπαταρίες EV σε γραμμές που παράγουν μπαταρίες μεγάλης κλίμακας, οι οποίες προορίζονται για χρήση στα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας.
Αυτό αφήνει την Ευρώπη με δύο κύριες επιλογές: την CATL, που έχει θέσει ως προτεραιότητα την παγκόσμια επέκτασή της, ή τις εισαγωγές από την Κίνα, η οποία παράγει περίπου το 80% των μπαταριών ιόντων λιθίου παγκοσμίως. Και οι δύο επιλογές προκαλούν ανησυχία στους Ευρωπαίους πολιτικούς, καθώς υπονομεύουν τις προσπάθειες της ΕΕ για στρατηγική αυτονομία και εγχώρια βιομηχανική ανάπτυξη.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr
Διαβάστε επίσης
Ποιας ηλικίας είναι οι κατοικίες που πωλούνται μέσω του “Σπίτι μου 2”
Πεδίο μάχης τα crypto: Χονγκ Κονγκ, Σιγκαπούρη, Ελβετία τρέχουν να προλάβουν τον Τραμπ
Τήλος: Η επόμενη ημέρα με το βλέμμα σε ανθεκτικότητα και καινοτομία