THEPOWERGAME
Μια ακμάζουσα επιχειρηματική σκηνή, η οποία παράγει αμυντική καινοτομία ικανή να σταθεί σε διεθνές επίπεδο, αναπτύσσει η Ελλάδα, με την εγχώρια βιομηχανία του defence tech να παραμένει, ωστόσο, σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητη εντός των ελληνικών τειχών. Μια σειρά από παραδείγματα αμυντικής καινοτομίας made in Greece, που παραμένουν σε… εφεδρεία, αφού η Ελλάδα δεν τα αξιοποιεί επαρκώς, μετέφερε στους Έλληνες βουλευτές ο partner του Marathon Venture Fund, Πάνος Παπαδόπουλος.
iComat, Hack The Box, Velos Rotors, Delian Alliance Industries είναι μερικά από τα ελληνικά success stories, που αν και γράφουν επιχειρηματικές επιτυχίες, διεθνώς, στην Ελλάδα παραμένουν υπο-αξιοποίητα. «Καινοτομία υπάρχει. Γιατί την αγνοούμε; Υπάρχουν ακαδημαϊκοί που διακρίνονται, όπως ο Βασίλης Κεμερλής στο Πανεπιστήμιο Brown, που εργάζεται με το Αμερικανικό Ναυτικό για την ασφάλεια λειτουργικών συστημάτων πλοίων», είπε με νόημα ο κ. Παπαδόπουλος από το βήμα της Βουλής, απευθυνόμενος σε ένα περιορισμένο, πάντως (αριθμητικά), ακροατήριο, κατά τη Συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Έρευνας και Τεχνολογίας και της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων.
Αναφερόμενος στην εγχώρια εμπροσθοφυλακή για το defence tech, ο ίδιος στάθηκε σε μερικές από τις εταιρείες του χαρτοφυλακίου του Marathon, οι οποίες, αν και έχουν την αμυντική καινοτομία στο DNA τους, η Ελλάδα δεν τις αξιοποιεί. «Η iComat παράγει τα καλύτερα ανθρακονήματα στον κόσμο, που χρησιμοποιούνται από πελάτες όπως η Lockheed Martin, αλλά -απ’ όσο γνωρίζω- η ΕΑΒ δεν είναι πελάτης της. Το ίδιο ισχύει και για την BT Composites με έδρα τη Φλώρινα, που κάνει ήδη αρκετές εξαγωγές παγκοσμίως», τόνισε ο partner της Marathon από το βήμα της Βουλής.
Εκπαιδεύει το ΝΑΤΟ, όχι τον Ελληνικό Στρατό
Στην ίδια κατηγορία made in Greece καινοτομίας, που κάνει θραύση στο εξωτερικό, ανήκει η Hack The Box, η οποία σήμερα, όπως σημείωσε ο κ. Παπαδόπουλος, «εκπαιδεύει μεν το αμερικανικό Υπουργείο Άμυνας και άλλους στρατούς του ΝΑΤΟ σε θέματα επιθετικής κυβερνοασφάλειας, αλλά όχι τον ελληνικό στρατό».
Αλλά και η Velos Rotors, η ελληνική startup από το Ξυλόκαστρο Κορινθίας, που κατασκευάζει ηλεκτρικά ελικόπτερα, έχοντας κερδίσει την εμπιστοσύνη του Αμερικανικού Ναυτικού, παραμένει άγνωστη στην Ελλάδα. Αντίστοιχη περίπτωση, η Delian Alliance Industries, εταιρεία επαναπατρισμένων Ελλήνων, που αναπτύσσει συστήματα παρακολούθησης drones και πλοίων, η οποία -όπως αποκάλυψε ο κ. Παπαδόπουλος- αντιμετωπίζει δυσκολίες χρηματοδότησης και δοκιμών στην Ελλάδα.
«Η Delian Alliance Industries είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα επαναπατρισμού εγκεφάλων. Οι ιδρυτές της, με θητεία σε εταιρείες όπως η Apple και η Palantir, επέστρεψαν στην Ελλάδα για να χτίσουν μια εταιρεία άμυνας με επίκεντρο την τεχνητή νοημοσύνη. Ξεκίνησαν με την ανάπτυξη αυτόνομων πύργων παρατήρησης» υπογράμμισε.
Αναφερόμενος στην εν λόγω εταιρεία, ο κ. Παπαδόπουλος εξήγησε: «Με πολλή προσπάθεια, βρήκαμε αξιωματικούς σε όλα τα κλιμάκια του στρατεύματος, που έδειξαν ενθουσιασμό για τις λύσεις και πραγματοποιήσαμε κάποιες πρώτες εγκαταστάσεις, οι οποίες, όμως, γίνονται κάτω του κόστους. Ετοιμάζουμε, μάλιστα, μια νέα, εξαιρετικά σημαντική εγκατάσταση, που λειτουργεί ως ανιχνευτής για drones και πλοία. Αυτή η λύση θα μπορούσε να αποτελέσει τη δική μας εκδοχή ενός “θόλου” προστασίας στο πεδίο της κοντινής εμβέλειας», ανέφερε με νόημα ο partner της Marathon.
«Δεν μας λείπει το hardware»
Κατά τον κ. Παπαδόπουλο, η Ελλάδα σήμερα επιμένει «σε βραχύβια προγράμματα, που δημιουργούν εντυπώσεις, αλλά όχι σε πραγματικές προσθήκες στο οπλοστάσιό μας. Τα ερευνητικά προγράμματα τύπου EDF συνοδεύονται από πολλές δημοσιεύσεις τύπου, αλλά μηδενική παραγωγή, δρουν πρωτίστως σαν βραχύβια προγράμματα απασχόλησης».
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ανέφερε το πρόγραμμα “Αρχύτας”, για το οποίο τόνισε ότι «παραμένει σε θεωρητικό επίπεδο, χωρίς καν ένα μοντέλο που να πετάει». Και πρόσθεσε: «Δεν είναι το hardware που μας λείπει, αλλά η δυνατότητα δημιουργίας αυτόνομων λύσεων βασισμένων σε τεχνητή νοημοσύνη και πλοήγηση χωρίς GPS. Ενώ συζητάμε ακόμα για ερευνητικά προγράμματα στο πεδίο της μάχης, υπάρχει μια άλλη πραγματικότητα. Με υλικά που μπορεί κανείς να βρει στο Διαδίκτυο, μπορεί να δημιουργήσει νέα διανύσματα επίθεσης, που καταφέρνουν συντριπτικά πλήγματα».
Τις πταίει;
Σύμφωνα με τον έμπειρο fund manager, ένα από τα πιο σοβαρά εμπόδια είναι η εξαιρετικά οδυνηρή και χρονοβόρα διαδικασία εγγραφής στο Mητρώο Kατασκευαστών Aμυντικού Eξοπλισμού. «Με τις τωρινές διατάξεις, σχεδόν αποκλείεται οποιαδήποτε νεοφυής εταιρεία που επιλέγει να επενδύσει στην ανάπτυξη και αρκείται σε αναιμική κερδοφορία μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων ή υπηρεσιών που δεν σχετίζονται άμεσα με την άμυνα».
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο Μητρώο Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού είναι εγγεγραμμένες μόνο 25 εταιρείες και παρ’ ότι αρκετές είναι επιχειρήσεις πληροφορικής, η είσοδος για startup είναι ιδιαίτερα δύσκολη.
Ο ρόλος του ΕΛΚΑΚ
Ο κ. Παπαδόπουλος σχολίασε ότι η ίδρυση του ΕΛΚΑΚ (Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας) είναι ένα θετικό πρώτο βήμα, αλλά -όπως είπε- δεν αρκεί. «Οι επιστήμονες να εγκαταλείψουν τη θαλπωρή των ερευνητικών προγραμμάτων και να πάρουν επιχειρηματικά ρίσκα. Οι επενδυτές να εμπιστευτούν και να χρηματοδοτήσουν ελληνικές λύσεις στον τομέα της άμυνας και τη διττής χρήσης», τόνισε από το βήμα της Βουλής ο εταίρος του Marathon. Όπως είπε, δε, το σημαντικότερο όλων είναι η επίτευξη παραγγελιών και οι όροι πληρωμής: «Η γνωστοποίηση των συνολικών προϋπολογισμών σε βάθος δεκαετίας για συγκεκριμένες λύσεις είναι απαραίτητη για να μπορούν να κάνουν τον προγραμματισμό τους οι νέοι επιχειρηματίες».
Ο ίδιος πρότεινε τη δημιουργία ενός ταμείου κινδύνου για την υποστήριξη των startups του χώρου της αμυντικής τεχνολογίας, αλλά και τη δημιουργία Κέντρων Δοκιμών, καθώς η απουσία τοπικών υποδομών για τη δοκιμή πρωτοτύπων αναγκάζει τις ελληνικές εταιρείες να απευθύνονται σε ξένα κέντρα, αυξάνοντας το κόστος και μειώνοντας την ανταγωνιστικότητά τους.
Διαβάστε επίσης
Τράπεζες: Μειώνουν προμήθειες και χρεώσεις από το 2025
Οι κερδισμένοι του 2025: Ποιοι θα πληρώσουν μειωμένους φόρους
Έξυπνες Γέφυρες: Υπεγράφη η πέμπτη σύμβαση, στο τιμόνι η ΤΕΡΝΑ