THEPOWERGAME
Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στη Βρετανία παραμένει αδύναμη μετά την κατάθεση του νέου προϋπολογισμού, καθώς πλησιάζουν τα Χριστούγεννα.
Περισσότεροι άνθρωποι ανησυχούν για την κατάσταση της οικονομίας από ό,τι πριν από τον προϋπολογισμό που κατατέθηκε το φθινόπωρο, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της British Retail Consortium.
Ένα μέτρο των προσδοκιών των καταναλωτών για τους επόμενους τρεις μήνες επιδεινώθηκε ελαφρά στις -19 μονάδες τον Νοέμβριο, από -17 τον Οκτώβριο.
Ταυτόχρονα, οι προσδοκίες των πολιτών στη Βρετανία για την προσωπική τους οικονομική κατάσταση βελτιώθηκαν ελαφρώς σε -3 αυτόν τον μήνα από -4 τον Οκτώβριο.
Οι προσδοκίες για τις προσωπικές δαπάνες λιανικής βελτιώθηκαν ελαφρώς πριν από τα Χριστούγεννα, στο +3 από +2, ενώ οι προσωπικές δαπάνες παρέμειναν συνολικά στο +17 και η προσωπική αποταμίευση παρέμεινε στο -9 στη Βρετανία.
Βουλιάζουν οι διαθέσεις των καταναλωτών επίσης σε Γερμανία και Γαλλία
Την ίδια ώρα χαμηλώνουν επίσης οι καταναλωτικές διαθέσεις σε Γερμανία και Γαλλία, καθώς οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες της ευρωζώνης ταλανίζονται από διπλή κρίση, πολιτική και οικονομική, στη σκιά της γενικότερης αστάθειας διεθνώς.
Το καταναλωτικό κλίμα στη Γερμανία αναμένεται να υποχωρήσει τον τελευταίο μήνα του έτους, σπάζοντας ένα σερί αυξήσεων καθώς τα νοικοκυριά, που αντιμετωπίζουν περικοπές θέσεων εργασίας, γίνονται πιο απαισιόδοξα για τις προοπτικές του εισοδήματός τους, σύμφωνα με έρευνα.
Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος, που δημοσιεύτηκε από την GfK και το Ινστιτούτο Αποφάσεων Αγοράς της Νυρεμβέργης (NIM), υποχώρησε σημαντικά περισσότερο από το αναμενόμενο τον Δεκέμβριο, στις -23,3 μονάδες από την ελαφρώς αναθεωρημένη εικόνα των -18,4 μονάδες τον προηγούμενο μήνα. Οι αναλυτές που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση του Reuters ανέμεναν ένδειξη -18,6.
Ο αριθμός του Δεκεμβρίου σηματοδοτεί το χαμηλότερο σημείο για το καταναλωτικό κλίμα από τον Μάιο, όταν ήταν -24 μονάδες και είναι παρόμοιο με το συγκριτικά χαμηλό επίπεδο που παρατηρήθηκε στο τέλος του περασμένου έτους.
Αυτό ακολουθεί την πρόβλεψη της κυβέρνησης για οικονομική συρρίκνωση 0,2% το 2024, σηματοδοτώντας τη δεύτερη χρονιά πτώσης και εδραιώνοντας τη θέση της Γερμανίας ως υστερούσα μεταξύ των μεγάλων ομολόγων της στην ευρωζώνη.
Στη Γαλλία επίσης η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχώρησε τρεις μονάδες χαμηλότερα τον Νοέμβριο σε σχέση με τον Οκτώβριο.
Καθώς η γαλλική κυβέρνηση αντιμετωπίζει αναταράξεις στα δημοσιονομικά σχέδια και τον προϋπολογισμού, χωρίς να πέσει από την εξουσία, η εμπιστοσύνη των Γάλλων καταναλωτών έπεσε απροσδόκητα τον Νοέμβριο, εντείνοντας τα οικονομικά προβλήματα.
Ο δείκτης του κλίματος των νοικοκυριών έπεσε τρεις μονάδες στις 90, επιστρέφοντας στο επίπεδο του Ιουνίου, όταν ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν οδήγησε σε παρατεταμένη πολιτική αβεβαιότητα διαλύοντας το κοινοβούλιο. Οικονομολόγοι που συμμετείχαν σε έρευνα του Bloomberg περίμεναν ότι η μέτρηση θα ήταν σταθερή στο 94, αν και η μέτρηση του Οκτωβρίου αναθεωρήθηκε κατά μία μονάδα χαμηλότερα στο 93.
Η μείωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών απηχεί το ζοφερό συναίσθημα μεταξύ των επιχειρήσεων, καθώς η κυβέρνηση μειοψηφίας του πρωθυπουργού Μισέλ Μπαρνιέ προετοιμάζει έναν προϋπολογισμό με 60 δισεκατομμύρια ευρώ (63 δισεκατομμύρια δολάρια) φορολογικών αυξήσεων και περικοπών δαπανών για να περιορίσει τα ελλείμματα.
Αυτά τα σχέδια για τον προϋπολογισμό αμφισβητούνται ολοένα και περισσότερο καθώς η ηγέτης της ακροδεξιάς Μαρίν Λεπέν εντείνει τις απειλές για πτώση της κυβέρνησης με ενδεχόμενη ψηφοφορία πρότασης μομφής τον επόμενο μήνα.
Διαβάστε επίσης
Αγορά εργασίας: Εργαζόμενοι στα… αζήτητα, εν μέσω λειψυδρίας ταλέντων
Γιώτης: Καταστροφική η μείωση της κατανάλωσης για τη βιομηχανία τροφίμων
ΙΕΑ Wind: H ακτινογραφία της αιολικής ενέργειας στην Ελλάδα