THEPOWERGAME
Φως στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της υπερκατανάλωσης, που τροφοδοτείται από τις διαδικτυακές αγορές, ενόψει Black Friday, ρίχνει το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix με τίτλο «Buy Now! The Shopping Conspiracy».
Ειδικότερα, η ταινία εμβαθύνει στο πώς οι επιθετικές τεχνικές μάρκετινγκ που χρησιμοποιούνται από μεγάλες επώνυμες μάρκες συμβάλλουν στην υπερκατανάλωση, με αποτέλεσμα την τεράστια σπατάλη, την τροφοδότηση της κλιματικής αλλαγής, τη ρύπανση από πλαστικά και άλλα σοβαρά περιβαλλοντικά ζητήματα. Το ντοκιμαντέρ αποτελεί έκκληση για δράση, προτρέποντας τους θεατές να επανεξετάσουν τις αγοραστικές τους συνήθειες, ειδικά κατά τη διάρκεια παγκόσμιων εμπορικών εκδηλώσεων, όπως η επερχόμενη Black Friday.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, ο σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ, Νικ Στέισι (Nic Stacey) επισημαίνει ότι κάθε χρόνο, αγοράζουμε και σπαταλάμε περισσότερα από την προηγούμενη χρονιά, ένας κύκλος που προφανώς δεν είναι βιώσιμος. «Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να το κάνουμε αυτό», λέει χαρακτηριστικά. Για να μεταφέρει αυτό το μήνυμα, η ταινία χρησιμοποιεί ελκυστικά κινούμενα σχέδια και γραφικά, με λαμπτήρες που μιλούν και αθλητικά παπούτσια, καθώς και εξωφρενικές απεικονίσεις αστικών τοπίων που κατακλύζονται από προϊόντα. Η ταινία περιλαμβάνει επίσης συνεντεύξεις με πρώην υπαλλήλους μεγάλων εταιρειών όπως η Unilever και η Amazon, οι οποίοι μοιράζονται τις προσωπικές τους αποκαλύψεις για το πώς η εργασία τους συνέβαλε στην αυξανόμενη κουλτούρα υπερκατανάλωσης.
Η δύναμη της Amazon και των ηλεκτρονικών αγορών
Ένα από τα κεντρικά σημεία του ντοκιμαντέρ είναι o κολοσσός Amazon, ο οποίος έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της σύγχρονης αγοραστικής εμπειρίας. Η πρώην σχεδιάστρια της Amazon Μάρεν Κόστα (Maren Costa), η οποία έχασε τη δουλειά της αφού οργάνωσε εσωτερικές προσπάθειες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για το πώς η καινοτομία της εταιρείας τροφοδότησε την κατανάλωση. Ο Στέισι υπογραμμίζει πώς το λογιστικό μοντέλο της Amazon – που υπόσχεται γρήγορες παραδόσεις- έχει κάνει τα ψώνια πιο βολικά, αλλά οδήγησε επίσης σε μια μη βιώσιμη έξαρση της κατανάλωσης.
Μια σημαντική πρόκληση για την αντιμετώπιση της υπερκατανάλωσης είναι να γίνουν οι αφηρημένοι αριθμοί που σχετίζονται με τη ρύπανση πιο απτοί για τους θεατές. Ο Στέισι το αντιμετωπίζει αυτό με τη χρήση ισχυρών οπτικοποιήσεων. Για παράδειγμα, η ταινία απεικονίζει ότι 2,5 εκατομμύρια παπούτσια παράγονται κάθε ώρα και δείχνει πώς θα έμοιαζε αυτό σε έναν δρόμο της Νέας Υόρκης. Κάνοντας αυτά τα στατιστικά στοιχεία πιο κατανοητά, ο Στέισι ελπίζει ότι οι θεατές θα μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των καταναλωτικών τους συνηθειών και θα ευαισθητοποιηθούν.
Ενόψει της Black Friday, o Στέισι συμβουλεύει τους καταναλωτές όταν σκέφτονται να κάνουν μια αγορά, τα άτομα θα πρέπει πρώτα να αναζητήσουν μεταχειρισμένες εναλλακτικές λύσεις. Επιπλέον, συνιστά να κάνει κανείς μια παύση πριν πατήσει το κουμπί για «αγορά», ειδικά αν η επιθυμία για το αντικείμενο είναι πρόσφατη ή επηρεάζεται από το μάρκετινγκ.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr
Διαβάστε επίσης
Αγορά εργασίας: Εργαζόμενοι στα… αζήτητα, εν μέσω λειψυδρίας ταλέντων
Γιώτης: Καταστροφική η μείωση της κατανάλωσης για τη βιομηχανία τροφίμων
ΙΕΑ Wind: H ακτινογραφία της αιολικής ενέργειας στην Ελλάδα