THEPOWERGAME
Χαμηλώνουν οι καταναλωτικές διαθέσεις σε Γερμανία και Γαλλία, καθώς οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες της ευρωζώνης ταλανίζονται από διπλή κρίση, πολιτική και οικονομική, στη σκιά της γενικότερης αστάθειας διεθνώς.
Το καταναλωτικό κλίμα στη Γερμανία αναμένεται να υποχωρήσει τον τελευταίο μήνα του έτους, σπάζοντας ένα σερί αυξήσεων καθώς τα νοικοκυριά, που αντιμετωπίζουν περικοπές θέσεων εργασίας, γίνονται πιο απαισιόδοξα για τις προοπτικές του εισοδήματός τους, σύμφωνα με έρευνα.
Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος, που δημοσιεύτηκε από την GfK και το Ινστιτούτο Αποφάσεων Αγοράς της Νυρεμβέργης (NIM), υποχώρησε σημαντικά περισσότερο από το αναμενόμενο τον Δεκέμβριο, στις -23,3 μονάδες από την ελαφρώς αναθεωρημένη εικόνα των -18,4 μονάδες τον προηγούμενο μήνα. Οι αναλυτές που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση του Reuters ανέμεναν ένδειξη -18,6.
Ο αριθμός του Δεκεμβρίου σηματοδοτεί το χαμηλότερο σημείο για το καταναλωτικό κλίμα από τον Μάιο, όταν ήταν -24 μονάδες και είναι παρόμοιο με το συγκριτικά χαμηλό επίπεδο που παρατηρήθηκε στο τέλος του περασμένου έτους.
«Οι τελευταίες εβδομάδες του έτους τελειώνουν με μια σημαντική οπισθοδρόμηση στο καταναλωτικό κλίμα», δήλωσε ο αναλυτής της NIM Ρολφ Μπουρκλ. “Οι λόγοι για αυτό είναι σίγουρα οι περικοπές θέσεων εργασίας που έχει αναφέρει η βιομηχανία και η μετεγκατάσταση της παραγωγής στο εξωτερικό. Επιπλέον, ο αριθμός των πτωχεύσεων έχει αυξηθεί πρόσφατα. Εν ολίγοις, το καταναλωτικό κλίμα παραμένει στον πάτο».
Μεγάλες εταιρείες, όπως η Volkswagen, η Thyssenkrupp και η Bayer έχουν ανακοινώσει περικοπές θέσεων εργασίας τους τελευταίους μήνες, καθώς η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης δυσκολεύεται να ανακάμψει.
Οι αρχικές ελπίδες των καταναλωτών για οικονομική ανάκαμψη εξαφανίστηκαν σταδιακά κατά τη διάρκεια του έτους, με τον δείκτη για τις προσδοκίες για τους επόμενους 12 μήνες να υποχωρεί για τέταρτο συνεχόμενο μήνα στη χαμηλότερη τιμή από τον Φεβρουάριο, έδειξε η έρευνα.
Αυτό ακολουθεί την πρόβλεψη της κυβέρνησης για οικονομική συρρίκνωση 0,2% το 2024, σηματοδοτώντας τη δεύτερη χρονιά πτώσης και εδραιώνοντας τη θέση της Γερμανίας ως υστερούσα μεταξύ των μεγάλων ομολόγων της στην ευρωζώνη.
Μετά τη Γερμανία πέφτει η καταναλωτική εμπιστοσύνη και στη Γαλλία
Στη Γαλλία επίσης η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχώρησε τρεις μονάδες χαμηλότερα τον Νοέμβριο σε σχέση με τον Οκτώβριο.
Καθώς η γαλλική κυβέρνηση αντιμετωπίζει αναταράξεις στα δημοσιονομικά σχέδια και τον προϋπολογισμού, χωρίς να πέσει από την εξουσία, η εμπιστοσύνη των Γάλλων καταναλωτών έπεσε απροσδόκητα τον Νοέμβριο, εντείνοντας τα οικονομικά προβλήματα.
Ο δείκτης του κλίματος των νοικοκυριών έπεσε τρεις μονάδες στις 90, επιστρέφοντας στο επίπεδο του Ιουνίου, όταν ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν οδήγησε σε παρατεταμένη πολιτική αβεβαιότητα διαλύοντας το κοινοβούλιο. Οικονομολόγοι που συμμετείχαν σε έρευνα του Bloomberg περίμεναν ότι η μέτρηση θα ήταν σταθερή στο 94, αν και η μέτρηση του Οκτωβρίου αναθεωρήθηκε κατά μία μονάδα χαμηλότερα στο 93.
Η μείωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών απηχεί το ζοφερό συναίσθημα μεταξύ των επιχειρήσεων, καθώς η κυβέρνηση μειοψηφίας του πρωθυπουργού Μισέλ Μπαρνιέ προετοιμάζει έναν προϋπολογισμό με 60 δισεκατομμύρια ευρώ (63 δισεκατομμύρια δολάρια) φορολογικών αυξήσεων και περικοπών δαπανών για να περιορίσει τα ελλείμματα.
Αυτά τα σχέδια για τον προϋπολογισμό αμφισβητούνται ολοένα και περισσότερο καθώς η ηγέτης της ακροδεξιάς Μαρίν Λεπέν εντείνει τις απειλές για πτώση της κυβέρνησης με ενδεχόμενη ψηφοφορία πρότασης μομφής τον επόμενο μήνα.
Η μηνιαία έρευνα της στατιστικής υπηρεσίας Insee έδειξε ότι τα νοικοκυριά έχασαν την εμπιστοσύνη τους στο μελλοντικό βιοτικό επίπεδο και την οικονομική κατάσταση καθώς και την ικανότητα να αποταμιεύουν. Οι ανησυχίες για την αύξηση της ανεργίας αυξήθηκαν επίσης τον Νοέμβριο, καθώς και οι προσδοκίες για τον πληθωρισμό, έδειξε η έκθεση την Τετάρτη.
Διαβάστε επίσης
Οι 10 τάσεις στον κόσμο για το 2025
Εspresso martini: Τρεις κορυφαίες παραλλαγές για ψαγμένους ουρανίσκους
Υπεράκτια αιολικά: Μετά την Πολωνία και το Βέλγιο η ETEπ “καλοβλέπει” την Ελλάδα