THEPOWERGAME
Παρά την ευρύτερη ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή λόγω του πολέμου μεταξύ του Ισραήλ με τη Χαμάς και τη Χεζμπολάχ, o εναέριος χώρος στη Μέση Ανατολή ως επί το πλείστον παραμένει ανοικτός. Μάλιστα, τα δρομολόγια της Πολιτικής Αεροπορίας από την περιοχή της Μέσης Ανατολής, είναι σήμερα πιο σημαντικά μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία που απέκλεισε τις αεροπορικές εταιρείες από τον εναέριο χώρο των δύο χωρών.
Ειδήμονες, ωστόσο, τονίζουν πως η επικινδυνότητα των πτήσεων αυτών είναι μεγάλη, καθώς ο αριθμός των πυραύλων που διασταυρώνονται στην ευρύτερη περιοχή της εμπόλεμης ζώνης έχει αυξηθεί αισθητά από τις τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς στο Ισραήλ πέρυσι την 7η Οκτωβρίου, αναφέρει η Wall Street Journal.
Σύμφωνα με την εταιρεία αεροπορικής ασφάλειας Osprey Flight Solutions, 162 πύραυλοι εκτοξεύονται, κατά μέσον όρο, κάθε μήνα από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα έναντι μόνον 10 που ίσχυαν αντίστοιχα το 2023. Τα περιστατικά είναι συχνά. Έχουν γίνει αντιληπτοί πύραυλοι από πιλότους και επιβάτες κατά τη διάρκεια πτήσεων, έχουν πλήξει αεροδρόμια και έχουν εκτοξευτεί από στρατιωτικές και παραστρατιωτικές ομάδες χωρίς καμία προειδοποίηση στις αεροπορικές εταιρείες.
Οι κυβερνήσεις και οι εποπτικές αρχές της πολιτικής αεροπορίας δεν έχουν καταφέρει ή έχουν καθυστερήσει για να κλείσουν ή να περιορίσουν τον εναέριο χώρο. Η Wall Street Journal, ωστόσο, τονίζει πως η κατάρριψη αεροσκάφους της Malaysia Airlines από φιλορωσικές στρατιωτικές μονάδες στην ανατολική Ουκρανία το 2014 και ενός ακόμη της Ukrainian Airlines μετά την απογείωση στην Τεχεράνη το 2020, διότι οι ιρανικές δυνάμεις θεώρησαν πως ήταν πύραυλος, ήταν τραγικά προηγούμενα.
Περίπου 80 πτήσεις εκτράπηκαν κατά τη διάρκεια των πυραυλικών επιθέσεων του Ιράν κατά του Ισραήλ την 1η Οκτωβρίου ενώ αρκετά άλλα δρομολόγια συνεχίστηκαν χωρίς καμία προσαρμογή πάνω από τον εναέριο χώρο του Ιράκ, της Ιορδανίας, της Συρίας και του βορείου τμήματος της Σαουδικής Αραβίας.
Αξίζει, δε, να σημειωθεί πως η Osprey καταγράφει μόνον την εκτόξευση βαλλιστικών και πυραύλων πλεύσης ή κρουζ και όχι τις επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, μη κατευθυνόμενους πυραύλους ή πυρομαχικά, τα οποία επίσης μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο πτήσεις της πολιτικής αεροπορίας.
Κίνδυνοι εξακολουθούν να ελλοχεύουν. Το Ιράν προτίθεται να προχωρήσει σε αντίποινα εις βάρος του Ισραήλ, με την Osprey να προειδοποιεί τις αεροπορικές εταιρείες πως μια επίθεση μπορεί να είναι συντονισμένη με παραστρατιωτικές ομάδες στο Ιράκ, τη Συρία, την Υεμένη και τον Λίβανο. Σε μια τέτοια περίπτωση, οι κίνδυνοι διευρύνονται ενώ ήδη τα χτυπήματα ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χεζμπολάχ θέτουν στο στόχαστρο περιοχές κοντά σε αεροδρόμια. Χαρακτηριστική ήταν η προσγείωση πυραύλου σε πάρκινγκ στο αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ.
Διαβάστε επίσης
Φοροδιαφυγή: Τα νέα εργαλεία για την πάταξή της και πώς τα κρίνουν οι πολίτες
Γιάννης Αντετοκούνμπο: ”Mπαίνει” στο γυναικείο μπάσκετ μέσω venture capital
Πρώτες Ύλες: Ζητούνται επενδύσεις 2,7 δισ. ευρώ έως το 2030