THEPOWERGAME
Οι έντονοι ρυθμοί της ζωής, που ενισχύουν τη ζήτηση για τρόφιμα ευκολίας και έτοιμα προς κατανάλωση (RTE) αλλά και η προσιτή τιμή ανά μερίδα, παρά τις ανατιμήσεις που προηγήθηκαν, συντηρούν ανοδικές τάσεις στην αγορά πίτσας πριμοδοτώντας τα brands με καλή χρηματοοικονομική δομή που επενδύουν στην ποιότητα και την καινοτομία. Αυτά τα χαρακτηριστικά έχουν εδραιώσει την Pizza Fan ως Νο1 πίτσα στην Ελλάδα για περίπου 3 δεκαετίες.
Η Pizza Fan επέδειξε ανθεκτικότητα στον εισαγόμενο ανταγωνισμό και στις κρίσεις που δοκίμασαν τις αντοχές ισχυρών σημάτων, με ενδεικτική την κατάρρευση της Pizza Hut το 2020, μετά την πτώχευση του μεγαλύτερου franchisee της στις ΗΠΑ. Σημαντικά μερίδια ελέγχουν στην ελληνική αγορά και σήματα όπως Domino’s Pizza και L’Artigiano, στη 2η και 3η θέση της κατάταξης αντίστοιχα ενώ στην αγορά δραστηριοποιούνται με επιτυχία και άλλες αλυσίδες και μεμονωμένα καταστήματα που διεκδικούν μερίδια σε τοπικές αγορές.
Οι πληθωριστικές πιέσεις και οι ανατιμήσεις
Mε βασικά συστατικά ζύμη, αλλαντικά, τυριά, λαχανικά, βότανα και σάλτσες, η πίτσα θεωρείται πλήρες γεύμα, πλούσιο σε λίπη και υδατάνθρακες, με πρωτεΐνες, ασβέστιο και βιταμίνες ενώ σε συνδυασμό με την σχετικά προσιτή της τιμή γνωρίζει υψηλή ζήτηση για κατ’ οίκον κατανάλωση. Ειδικά σε νεότερες ηλικίες αλλά και σε συγκυρίες αθλητικών event τη ζήτηση ενισχύουν και οι πλατφόρμες delivery που ευνοούν την ανάπτυξη της αγοράς σε όλη την Ευρώπη, κόντρα στην αύξηση των τιμών που παρατηρήθηκε λόγω της μετακύλισης του κόστους πρώτων υλών.
Για παράδειγμα, στη Γερμανία οι τιμές έχουν αυξηθεί 38% από το 2020 και συνολικά στην ΕΕ τα στοιχεία της Eurostat που δημοσιεύθηκαν 9 Φεβρουαρίου 2024, κατά την παγκόσμια ημέρα πίτσας, αναφέρουν διψήφιες αυξήσεις στις περισσότερες χώρες. Ειδικά στην Ελλάδα πάντως οι ανατιμήσεις ήταν σχετικά περιορισμένες, κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ, ήτοι αύξηση 3,9% από 5,9% αντίστοιχα σε ετήσια βάση. Λαμβάνοντας δε υπόψη ότι ένα χρόνο πριν τις μετρήσεις, δηλαδή τον Δεκέμβριο του 2022, ο πληθωρισμός ήταν τριπλάσιος, 15,9%, συμπεραίνεται ότι οι τιμές συγκρατήθηκαν σε πίτσες και κις λορέν.
Αυτό τώρα που διαμορφώνει τις τάσεις στον ανταγωνισμό και κάνει κάποιες επιχειρήσεις να ξεχωρίζουν από άλλες είναι η ποιότητα των υλικών, η ποικιλία των γεύσεων συμπεριλαμβανομένων επιλογών για χορτοφάγους, βίγκαν, χωρίς γλουτένη κ.α.
Η εδραίωση της Pizza Fan στην κορυφή της κατάταξης
Η Pizza Fan για παράδειγμα, εταιρεία που εμπνεύστηκε και δημιούργησε ο Κωνσταντίνος Αντάρας, διεξάγει έρευνα και διαθέτει τμήμα ανάπτυξης. Μέσω του call center που διαθέτει, του ισχυρού δικτύου της με σχεδόν 100 σημεία ανά την επικράτεια αλλά και της πειραματικής της κουζίνας εμπλουτίζει συνεχώς το χαρτοφυλάκιό της. Επιπλέον, η εταιρεία έχει αναπτύξει ένα μοντέλο franchise που αποβαίνει σε όφελος των συνεργατών της δίνοντας έμφαση στις τιμές αγοράς των προϊόντων ώστε να εξασφαλίζει όσο γίνεται μειωμένο κόστος. Παρά τον έντονο ανταγωνισμό παραμένει ηγέτης του κλάδου με κύκλο εργασιών που φλερτάρει φέτος με τα 50 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, το 2023, μια ακόμη χρονιά προκλήσεων για την ελληνική οικονομία, η Pizza Fan ενίσχυσε τα μερίδιά της ενώ ο κύκλος εργασιών της μητρικής, χωρίς να υπολογίζονται οι πωλήσεις των franchisee, ανήλθε σε 46,3 εκατ. ευρώ, με αύξηση 7,8% συγκριτικά με το 2022. Τα μικτά κέρδη της εταιρείας ανήλθαν σε 16,6 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 15,1%, τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 3,7 εκατ. ευρώ από 2,9 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ενισχύθηκαν σε 1,6 εκατ. ευρώ από 1,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Το 2023 η εταιρεία έκλεισε με δίκτυο 90 καταστημάτων.
Σταθερή η Domino’s Pizza που κάνει και εξαγωγές
Σε απόσταση από τον πρώτο παίκτη αλλά με σταθερή παρουσία στην ελληνική αγορά από το 1997, η Domino’s Pizza διατηρεί δίκτυο που προσεγγίζει τα 50 καταστήματα. Η διοίκηση των Marc Cos Vila και Jose Maria Marti Rico δίνουν έμφαση στην ποικιλία των προϊόντων του αμερικανικού σήματος και εκτός από τις παγκοσμίως γνωστές πίτσες με την παραδοσιακή ζύμη Domino’s έχουν εμπλουτίσει το μενού της αλυσίδας με ζυμαρικά, φρέσκιες σαλάτες, κοτόπουλο (Buffalo wings, Kickers, Strippers), αναψυκτικά, ενεργειακά ποτά, παγωτά και γλυκά.
Επιπλέον, μέσω της Daufood Greece, master franchisee της πολυεθνικής, που αναπτύσσει τη δραστηριότητα στην τοπική αγορά, πραγματοποιούν εξαγωγές πρώτων υλών σε καταστήματα Domino’s γειτονικών χωρών όπως Βουλγαρία, FYROM, Ρουμανία, Κύπρο, Κόσοβο Μάλτα και Ισπανία. Η εταιρεία το 2024 απασχολούσε 506 εργαζόμενους, με ένα δίκτυο 48 καταστημάτων εκ των οποίων 21 εταιρικά και τα υπόλοιπα franchise. Ο κύκλος εργασιών της ανήλθε σε 26,4 εκατ. ευρώ αυξημένος κατά 16,7%. Το μικτό κέρδος της εταιρείας ανήλθε σε 6,7 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 31,3% και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν σε 2,3 εκατ. ευρώ από 1,4 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση.
Στόχος η ανάπτυξη για την ελληνική L‘ Artigiano
Η L’ Artigiano, είναι μια ακόμη ελληνική εταιρεία που άντεξε στις κρίσεις των τελευταίων 30 ετών που δραστηριοποιείται στην αγορά, μετά το πρώτο κατάστημα l’ Artigiano που άνοιξε στο Βύρωνα. Εμπνευστής ο Χρήστος Βιτσικάνος, που έμαθε την τέχνη της χειροποίητης ιταλικής πίτσας και την έκανε επιχειρηματική πρόταση. Σήμερα, που στο τιμόνι της εταιρείας είναι η Ιωάννα Στασινοπούλου και ο Νίκος Στασινόπουλος, η εταιρεία συγκαταλέγεται στα κορυφαία brands στο χώρο του pizza delivery στην Ελλάδα, με άμεσο στόχο ένα δίκτυο 30 σημείων πώλησης. Η εταιρεία προωθεί διεύρυνση του δικτύου συνεργατών franchisees ενώ ανακάμπτει μετά τις πιέσεις στην κερδοφορία της από τις ανατιμήσεις σε πρώτες ύλες και ενέργεια, τις οποίες μετακύλησε μόνο εν μέρει μέσω αυξήσεων τιμών. Το 2023 τριπλασίασε τα κέρδη EBITDA που ανήλθαν σε 435,6 χιλ. ευρώ από περίπου 142 χιλ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση.
Ο κύκλος εργασιών της μητρικής εταιρείας ανήλθε σε 3,7 εκατ. ευρώ με αύξηση 5% ενώ στο σύνολο του δικτύου το σύστημα υπολογίζεται ότι πραγματοποίησε τζίρο κοντά στα 20 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι πέρυσι η εταιρεία είχε δίκτυο 24 καταστημάτων εκ των οποίων 18 εταιρικά και 6 franchise, σε Αττική, Κόρινθο, Καλαμάτα και Χαλκίδα, ενώ απασχολούσε πάνω από 500 εργαζόμενους. Για το 2024 προβλέπεται ανάπτυξη παρά τις δυσμενείς εξελίξεις στο επίπεδο των τιμών των α’ υλών και της αύξησης του ενεργειακού κόστους.
Μενού α λα ιταλικά και μικρότεροι παίκτες
Στην αγορά δραστηριοποιείται επίσης και η La Pasteria, του ομίλου Vivartia, με 15 καταστήματα, η οποία ωστόσο δεν αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα του κλάδου ως αλυσίδα ιταλικών εστιατορίων με προσανατολισμό στο casual dining. Σε άλλα σήματα, η Roma Pizza που λειτουργεί από το 1972, εμφανίζει πωλήσεις λίγο πάνω από το 1,5 εκατ. ευρώ (με στοιχεία 2023), με καθαρά κέρδη 74,4 χιλ. ευρώ ελέγχοντας πανελλαδικό δίκτυο, με ειδικό βάρος στη Βόρεια Ελλάδα ενώ διατηρεί παρουσία και στην Κύπρο. Μικρότερα μερίδια στην αγορά ελέγχουν σήματα όπως Benvenuto, με 8 καταστήματα, Pizza Express με 6, Παππάς με 3, Il Palatino με 2 και μια σειρά άλλες επιχειρήσεις.
Διαβάστε επίσης
Εισηγμένες: Με μοχλό τις τράπεζες ακόμη πιο ψηλά τα αποτελέσματα 9μήνου
Squid Game: Γιορτάζει τη 2η σεζόν με μία ειδική έκδοση Johnnie Walker