THEPOWERGAME
Στα 2 δισ. ευρώ αναμένεται να ανέλθουν έως 2028, τα δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια που θα απαιτηθούν για το πρασίνισμα της ακτοπλοΐας και την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών, ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης.
Ο υπουργός απαρίθμησε τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί για την αναβάθμιση της ασφάλειας και τον εκσυγχρονισμό της ακτοπλοΐας προς την πράσινη μετάβαση και τόνισε ότι από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε το υπουργείο, έθεσε ως κύρια προτεραιότητά του την ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες, αφού επηρεάζουν ευρύτερα τα θέματα οικονομίας και ανάπτυξης και τουρισμού, αλλά και την εικόνα της χώρας. «Τα θέματα ασφάλειας είναι μη διαπραγματεύσιμα και δεν υπάρχει κανένα περιθώριο ανοχής» επεσήμανε ο ίδιος, τονίζοντας ότι έχει τεθεί ως βασικός στόχος η αναδιάρθρωση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας, που θα έχει πρακτικά αξία στην ακτοπλοΐα και στη συνδεσιμότητα των νησιών.
Σε αυτό το σημείο ανέφερε ότι η εξέλιξη των πραγμάτων δεν μπορεί να γίνει απο τη μία μέρα στην άλλη, καθώς “χτίζουμε βήμα-βήμα” εκτιμώντας ότι θα φθάσουμε σε ένα σημείο τα επόμενα χρόνια, που δεν θα υπάρχουν καθυστερήσεις στα δρομολόγια και θα εξασφαλίζουμε μεγαλύτερη ασφάλεια.
Οι πρωτοβουλίες για την πράσινη ακτοπλοΐα
Ο υπουργός Ναυτιλίας ανακοίνωσε τη ψηφιακή πύλη για τα δικαιώματα επιβατών, που ξεκίνησε τα προηγούμενα χρόνια και βρίσκεται στον αέρα διαδικτυακά εδώ και δύο εβδομάδες. «Είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα εκσυγχρονισμού του υπουργείου, που έχει στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη επιβάτη αλλά και την ορθή ενημέρωση» ανέφερε ο ίδιος. Πρόσθεσε ότι το νέο εργαλείο περιλαμβάνει τέσσερις κατηγορίες: Ενημέρωση και δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες συγκοινωνίες, παρατηρητήριο τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα ατόμων στα πλοία, συγκεκριμένες αναφορές στις τρεις προηγούμενες κατηγορίες.
Αναφορικά με το παρατηρητήριο τιμών στην ακτοπλοΐα, τόνισε ότι έγινε πράξη και πλέον θα καταγράφονται οι πραγματικές τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Είπε ότι σύντομα αναμένεται ανάδοχος που θα αναλάβει να κάνει πράξη τις χρονοθυρίδες, που αφορά τον ψηφιακό απόπλου και κατάπλου των πλοίων που στόχο έχει την ασφάλεια των θαλασσίων συγκοινωνιών. Δήλωσε ότι πρόκειται για μια ψηφιακή πλατφόρμα με αυτοποιημένες διαδικασίες στο σχεδιασμό των δρομολογίων και την παρακολούθηση, που στόχο έχει την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των επιβατών αλλά και την κατανομή των λιμενικών πόρων, όπου όπως τόνισε, έχουμε μείνει πίσω.
Αναφερόμενος στο θέμα ανανέωσης της ακτοπλοΐας με τη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για τις άγονες γραμμές, σημείωσε ότι στόχος του είναι η ανανέωση και το πρασίνισμα του ακτοπλοϊκού στόλου. Ανέφερε ότι προς αυτή την κατεύθυνση, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προωθεί καινοτόμες λύσεις για την ανάπτυξη πράσινων ακτοπλοϊκών πλοίων χαμηλών εκπομπών αερίων ρύπων και τη χρήση μη ορυκτών καυσίμων, χρησιμοποιώντας τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) με πολυετείς συμβάσεις που μπορεί να φθάσουν έως και τα 12 χρόνια.
Η χρηματοδότηση προέρχεται από το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027», με εξασφαλισμένα 80 εκατομμύρια ευρώ και τη δυνατότητα υπερδέσμευσης που μπορεί να φτάσει έως και τα 360 εκατομμύρια ευρώ.
Για το Masterplan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου, όπου ήδη έχει βρεθεί ανάδοχος, τόνισε ότι πρόκειται για μια στρατηγική πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που στοχεύει στην αντικατάσταση του παλαιού στόλου πλοίων με νέα, φιλικά προς το περιβάλλον, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης της ελληνικής οικονομίας.
Η μελέτη του Masterplan έχει συνολικό προϋπολογισμό 1.233.180,00 ευρώ και υλοποιείται με τη συνεργασία κορυφαίων εταιρειών, μέσω της Μονάδας Στρατηγικών Συμβάσεων του Υπερταμείου.
Αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2025 και αποτελείται από τρία κύρια σκέλη:
1. Εκτίμηση χρηματοδοτικών αναγκών: Ανάλυση για το κόστος ανανέωσης του στόλου και προσδιορισμός των χρηματοδοτικών αναγκών για την ανανέωση.
2. Ανάλυση κόστους-οφέλους: Εκτίμηση του οφέλους και του κόστους της ανανέωσης του στόλου, καθώς και προσδιορισμός του χρηματοδοτικού κενού που πρέπει να καλυφθεί.
3. Σχεδιασμός χρηματοδοτικού μηχανισμού: Δημιουργία ενός εργαλείου χρηματοδότησης που θα καλύψει το χρηματοδοτικό κενό και θα επιτρέπει την υλοποίηση του Masterplan στην ελληνική ακτοπλοΐα.
Ο υπουργός Ναυτιλίας είπε επίσης ότι θα επιδιωχθεί η δημιουργία ενός maritime cluster στον Πειραιά, προκειμένου να εκταμιευθούν χρήματα από το ΕΣΠΑ ανταγωνιστικότητας συνδέοντας για πρώτη φορά επιδοτήσεις με ιδιωτικά fund και ξεικώντας με 80 εκατ. με εκτίμηση να πάμε στα 160.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία, ανέφερε, θα επικεντρωθεί σε θέματα καινοτομίας στο ναυτιλιακό εξοπλισμό και στην ενίσχυση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό, προκειμένου να δημιουργηθεί στη χώρα ένα καινοτόμος ναυτιλιακός εξοπλισμός με πράσινες τεχνολογίες.
Για τη Ναυπηγοεπισκευή, είπε ότι επιδιώκεται η ενεργειακή αναβάθμιση του υφιστάμενου στόλου και η ναυπήγηση νέων, πράσινων πλοίων, στην ακτοπλοϊα, επισημαίνοντας ότι με αυτόν τον τρόπο θέλουμε να δώσουμε δυνατότητα στα ελληνικά ναυπηγεία να κατακτήσουν μέρος της ναυπηγοεπισκευής της Μεσογείου.
Ο κ. Στυλιανίδης εξήγγειλε, τέλος, την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας και του λιμενικού σώματος. Τόνισε ότι στόχος είναι στα θέματα ψηφιοποίησης, το υπουργείο να μπορεί να προσφέρει σύγχρονες υπηρεσίες έως το 2030, σε όλους τους κλάδους.
«Νομίζω ότι αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο στοίχημα, έχει πολύ δουλειά και είναι ένα δύσκολο εγχείρημα» εκτίμησε ο υπουργός. Τόνισε εξάλλου, ότι για το συγκεκριμένο έργο, το υπουργείο Ναυτιλίας έχει κερδίσει ένα ευρωπαϊκό έργο που ήδη έχει ξεκινήσει και έχει βρεθεί ανάδοχος για την απλοποίηση και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του.
Διαβάστε επίσης
Ο παγκόσμιος πόλεμος για τα εργοστάσια που φεύγουν από την Κίνα
Πέντε ποτά διασήμων που αξίζουν κάθε ευρώ σας
Πώς η Ελλάδα θα πρασινίσει τα λιμάνια της παρά τις προκλήσεις