Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Τα ελληνικά ξενοδοχεία έχουν τη μικρότερη πρόσβαση σε κεφάλαια στην Ευρώπη

Η Ελλάδα, αν και διαθέτει έναν από τους ισχυρότερους τουριστικούς τομείς στην Ευρώπη, αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες ως προς την πρόσβαση των ξενοδοχειακών μονάδων της σε κεφάλαια. Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταλυμάτων 2024, που παρουσιάστηκε από την Booking.com σε συνεργασία με τη Statista, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών ως προς την ικανότητα των ξενοδοχείων να εξασφαλίζουν χρηματοδότηση. Στη χώρα μας, το 35% των καταλυμάτων ανέφεραν ότι η πρόσβαση σε κεφάλαια είναι εξαιρετικά δύσκολη, το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη, ενώ μόλις το 20% δεν συνάντησαν δυσκολίες, το οποίο είναι το χαμηλότερο ποσοστό στην κατάταξη​. Την ίδια ώρα, ο τουρισμός είναι βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας και η συμβολή του φτάνει περίπου στο 20% του ΑΕΠ.

Σε αντίστοιχα ευρήματα είχε καταλήξει και μελέτη του ΙΤΕΠ για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, με βάση την οποία τα ξενοδοχεία μικρότερων κατηγοριών (1*, 2* & 3*) έχουν ανάγκη πρόσβασης σε προγράμματα χρηματοδότησης προκειμένου να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της ποιοτικής, τεχνολογικής και ενεργειακής αναβάθμισής τους. Τα ξενοδοχεία αυτά συνεισφέρουν σημαντικά στις τοπικές οικονομίες και στην απασχόληση, αντιπροσωπεύοντας το 74% του συνολικού δυναμικού της χώρας και το 47% των δωματίων, με τα περισσότερα να έχουν μικρό αριθμό δωματίων, έως 50.

Ξενοδοχεία: Η δυσκολία χρηματοδότησης και οι επιπτώσεις

Η οικονομική δυσχέρεια που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά ξενοδοχεία για εξεύρεση χρηματοδότησης έρχεται σε αντίθεση με το οικονομικό βάρος που φέρουν. Ενώ οι Σκανδιναβικές χώρες και η Ισπανία κατέγραψαν ελάχιστες δυσκολίες στην πρόσβαση σε κεφάλαια, η Ελλάδα και άλλες αγορές, όπως η Πορτογαλία, αντιμετωπίζουν σοβαρά εμπόδια. Τα ποσοστά αυτά διατηρούνται σταθερά χαμηλά για τις χώρες που έχουν εξασφαλίσει πιο εύκολη πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία, με την Ισπανία να καταγράφει μόνο 9% δυσκολία και 50% των καταλυμάτων να μην αναφέρουν καμία δυσκολία, ενώ για την Ελλάδα η εικόνα είναι πολύ διαφορετική.

Για τα ξενοδοχεία μικρότερων κατηγοριών, τα οποία δαπανούν μεγάλο ποσοστό του τζίρου τους σε συντήρηση και ανακαινίσεις, η πρόσβαση σε χρηματοδότηση είναι κρίσιμη. Το αυξανόμενο κόστος ενεργειακής αναβάθμισης και ποιοτικού εκσυγχρονισμού συνιστά σημαντικό εμπόδιο στην προσπάθειά τους να προσφέρουν σύγχρονες και πιο φιλικές προς το περιβάλλον υπηρεσίες.

Αναγκαιότητα υποστήριξης μέσω προγραμμάτων χρηματοδότησης των ελληνικών ξενοδοχείων

Η δημιουργία προγραμμάτων χρηματοδότησης είναι απαραίτητη για την ενίσχυση των ξενοδοχείων κατηγοριών 1*, 2* και 3*, ώστε να ανταποκριθούν στις προκλήσεις βιωσιμότητας και τεχνολογικής αναβάθμισης. Οι μικρές αυτές μονάδες έχουν εκφράσει την πρόθεσή τους να προβούν σε εκσυγχρονιστικές επενδύσεις, αλλά η έλλειψη πόρων και οι αυξημένες απαιτήσεις για πράσινη μετάβαση περιορίζουν τις δυνατότητές τους. Η απουσία των κατάλληλων εργαλείων χρηματοδότησης μπορεί να οδηγήσει σε περιορισμένη ανάπτυξη, ενώ, παράλληλα, διακυβεύεται η ανθεκτικότητα και η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων αυτών, που παίζουν καταλυτικό ρόλο στον ελληνικό τουρισμό.

Το ενεργειακό κόστος αναδείχθηκε ως η μεγαλύτερη ανησυχία των Ελλήνων ξενοδόχων, με το 93% να το αναφέρουν ως κυρίαρχη πρόκληση, στην έρευνα της Statista. Αυτό το υψηλό κόστος, σε συνδυασμό με τη γεωπολιτική αβεβαιότητα και τις ενδεχόμενες αυξήσεις φορολογίας, καθιστά απαραίτητη την προσαρμογή των επιχειρήσεων σε βιώσιμες πρακτικές, που όμως απαιτούν επενδύσεις. Αντίθετα, οι μεγαλύτερες τουριστικές αγορές της Ευρώπης έχουν μεγαλύτερη οικονομική ανθεκτικότητα απέναντι σε τέτοιες προκλήσεις, γεγονός που αποδεικνύει την επιτακτική ανάγκη για ενισχυτική παρέμβαση στην Ελλάδα.

Πάντως το 65% των ερωτηθέντων από τα ελληνικά καταλύματα αναμένουν θετική πορεία ανάπτυξης μέσα στο ερχόμενο 6μηνο, σε αντιστοιχία με το γενικότερο κλίμα που επικρατεί στη Νότια Ευρώπη και τις Σκανδιναβικές χώρες, όπου καταγράφεται ιστορικά υψηλό ποσοστό υψηλών προσδοκιών για το μέλλον. Εντύπωση παρουσιάζει το γεγονός ότι παρά τις θετικές προοπτικές για το μέλλον, οι αντιλήψεις των καταλυμάτων για τον κίνδυνο μελλοντικής πτώχευσης της επιχείρησής τους παραμένουν. Τις μικρότερες ανησυχίες ανέφεραν οι Αυστριακοί και Γερμανοί ξενοδόχοι, σε ποσοστά 3% και 6% για την πιθανότητα πτώχευσης μέσα στην ερχόμενη τριετία, ενώ και η Ελλάδα συγκέντρωσε ποσοστό 11%, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να ανέρχεται σε 13% και το μεγαλύτερο ποσοστό ανησυχίας να συγκεντρώνουν οι Σκανδιναβικές χώρες (18%) και η Ισπανία, Πορτογαλία, Ολλανδία (15%).

Όσον αφορά τις επενδύσεις στην αειφορία, τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία φαίνεται ότι έχουν να διανύσουν ακόμη πολύ δρόμο. Η πρόθεση για επενδύσεις στη βιωσιμότητα διαφέρει σε όλη την Ευρώπη, με το 45% των επιχειρήσεων να σκοπεύει να διαθέσει περίπου το ένα τέταρτο των επενδύσεων. Λίγα ξενοδοχεία προτίθενται να επενδύσουν περισσότερα, αν και 1 στους 10 είπε ότι θα επένδυε σχεδόν τις μισές επενδύσεις του, ενώ περίπου το ένα τρίτο  δήλωσε ότι δεν θα επενδύσει τίποτα ή πολύ μικρό ποσό στη βιωσιμότητα.

Οι νέες τάσεις οδηγούν τις επενδύσεις των ξενοδοχείων

Από την παροχή τοπικών εμπειριών που είχε αναδειχτεί ως κυρίαρχη τάση το 2023, φέτος η μεγαλύτερη ευκαιρία για τα ξενοδοχεία αναδεικνύεται η επένδυση στους… instagramable χώρους. Τα μοντέρνα σχέδια και η κομψότητα προσελκύουν περισσότερους επισκέπτες αφού είναι ιδανικοί για φωτογραφίες για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι ξενοδόχοι επενδύσουν στο στυλ και την αισθητική. Ακολουθούν οι επενδύσεις στην άνεση και την παροχή κινήτρων για επαναλαμβανόμενες επισκέψεις (και οι δύο από 67%).

Όσον αφορά τις τάσεις που παρατηρούνται στους καταναλωτές, οι κυριότερες είναι η κράτηση μικρότερης διάρκειας διαμονής (50%), η κράτηση από πιο νωρίς (48%), η επιλογή πιο περιοριστικών πολιτικών ακύρωσης (46%), η επιλογή φθηνότερων δωματίων (45%), οι μικρότερες δαπάνες για επιπλέον υπηρεσίες (41%), η στροφή σε ταξίδια εσωτερικού (37%), η πραγματοποίηση λιγότερων ταξιδιών ετησίως (33%) και η αποφυγή της υψηλής σεζόν (22%).

Διαβάστε επίσης 

Βαρδής Βαρδινογιάννης: Οι σταθμοί στη ζωή του πατριάρχη του ελληνικού επιχειρείν

Πώς η Σάλμα Χάγιεκ επαναπροσδιορίζει τη φιλανθρωπία


ΔΕΗ: Σε διαβούλευση η ΜΠΕ για το έργο αντλησιοταμίευσης στη Μεγαλόπολη

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!