THEPOWERGAME
Ο δρόμος των ελληνικών επιχειρήσεων για την τεχνητή νοημοσύνη θα είναι μακρύς και το βασικότερο εμπόδιο είναι η ίδια η νοοτροπία των εταιρειών. Σε αυτήν τη σκληρή, αλλά απόλυτα αληθινή -όπως δείχνουν τα στοιχεία- διαπίστωση κινείται η επιχειρηματική σκηνή στο hot πεδίο του AI, χάνοντας με αυτόν τον τρόπο πολύτιμους πόντους ανταγωνιστικότητας. Και μπορεί οι μεγάλες εταιρείες της χώρας να έχουν μπει στον αστερισμό της τεχνητής νοημοσύνης, ωστόσο η μεγάλη πλειονότητα παραμένει… AI αναλφάβητη και δεν είναι ακόμη ώριμη για την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης.
Τον ψηφιακό αναλφαβητισμό των ελληνικών εταιρειών, ειδικά σε αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη -παρά την πρόοδο που έχει συντελεστεί την τελευταία πενταετία- επιβεβαιώνει έρευνα της Grant Thornton, που παρουσιάστηκε χθες στη διάρκεια της εκδήλωσης «Future Unfold», η οποία έγινε παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.
Σύμφωνα με την έρευνα, που παρουσίασε ο καθηγητής του ΟΠΑ, Γιώργος Δουκίδης, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στις ελληνικές εταιρείες είναι περιορισμένη. Παρά την αυξανόμενη σημασία του AI, μόλις το 30% των εταιρειών διαθέτει κάποιο πλάνο χρήσης της, ενώ μόνο το 20% χρησιμοποιεί ήδη τεχνολογίες AI. Ακόμα χαμηλότερα είναι τα ποσοστά εκείνων που έχουν στρατηγική AI (15%) ή κατάλληλη διαχείριση δεδομένων για το ΑΙ (10%), ενώ τελικά πλήρως έτοιμο για επιτυχημένη εφαρμογή του AI είναι μόλις το 4%.
Καλύτερα από τη Βουλγαρία στο AI
Η επίδοση του 4% φέρνει την Ελλάδα σε καλύτερη μοίρα από χώρες όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία στην πλήρη αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, ενώ βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από κράτη όπως η Πορτογαλία ή η Δανία, που έχουν πρακτικά διπλάσιους ή και υπερ-τριπλάσιους ρυθμούς υιοθέτησης.
Όπως σχολίασε στη διάρκεια της ίδιας εκδήλωσης ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, οι ελληνικές εταιρείες σκοράρουν καλύτερα από τις αντίστοιχες στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία ή την Ουγγαρία στο ΑΙ, αλλά κινούνται μακράν άλλων χωρών, όπως η Πορτογαλία που βρίσκεται στο 8% ή η Δανία που κινείται στο 15%.
Η έλλειψη στρατηγικής, οι ανεπαρκείς υποδομές διαχείρισης δεδομένων και η αδυναμία των επιχειρήσεων να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους στις απαραίτητες δεξιότητες αποτελούν σοβαρά εμπόδια για την εφαρμογή του ΑΙ, σύμφωνα με την έρευνα της Grant Thornton, που παρουσίασε ο κ. Δουκίδης.
Θεοδωρόπουλος: «Το μεγαλύτερο εμπόδιο είμαστε εμείς»
Από την πλευρά του, πάντως, ο κ. Θεοδωρόπουλος συνέδεσε την υστέρηση στο ΑΙ με την υφιστάμενη νοοτροπία των ίδιων των εταιρειών: «Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η δική μας νοοτροπία. Είναι η έλλειψη κατάλληλης κουλτούρας και στρατηγικής να αναλάβουμε κινδύνους, να πειραματιστούμε με νέες τεχνολογίες και να προωθήσουμε τη συνεργασία και την ευελιξία».
Όπως είπε, σήμερα πάνω από το 1/3 των εταιρειών παραδέχεται ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι η νοοτροπία. «Το μεγαλύτερο εμπόδιο είμαστε εμείς οι ίδιοι, οι επιχειρηματίες», είπε χαρακτηριστικά από το βήμα του «Future Unfold» ο πρόεδρος του ΣΕΒ.
Ψηφιακός αναλφαβητισμός
Από την έρευνα που παρουσίασε ο καθηγητής Ηλεκτρονικού Επιχειρείν στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γιώργος Δουκίδης, προκύπτει ένα χάσμα ανάμεσα στην πρόσβαση των ελληνικών επιχειρήσεων στις ψηφιακές τεχνολογίες και στην τελική αξιοποίησή τους. Ενώ πάνω από 7 στις 10 εταιρείες χρησιμοποιούν όλα τα γνωστά πληροφοριακά συστήματα (ERP, WMS, CRM) και τα πληροφοριακά συστήματα ανθρώπινων πόρων, η πλήρης αξιοποίηση αυτών των συστημάτων είναι χαμηλότερη: λιγότερες από 6 στις 10 έχουν ψηφιοποιήσει ή αυτοματοποιήσει διαδικασίες σε ικανοποιητικό βαθμό.
Από την έρευνα, που έγινε σε 7.000 επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 5 εκατ. ευρώ, οι οποίες συνεισφέρουν πάνω από το 70% του εθνικού ΑΕΠ, προκύπτει ότι, ενώ οι 8 στις 10 εταιρείες χρησιμοποιούν τα ψηφιακά κανάλια, όπως website και social media, μόνο οι 4 στις 10 τα αξιοποιούν για συναλλαγές, ενώ οι υπόλοιπες απλά για προώθηση.
Αυτά τα ευρήματα, όπως τόνισε ο κ. Δουκίδης, μπορούν να εξηγήσουν γιατί, ενώ η πλειονότητα των επιχειρήσεων χρησιμοποιεί τις τεχνολογίες, μόνο μία στις δύο έχει κάποια επιχειρηματικά πλεονεκτήματα από αυτές τις τεχνολογίες και μάλιστα μόνο το 7% αποκομίζει όλα τα επιχειρηματικά οφέλη σε πλήρη βαθμό (μείωση κόστους, αύξηση παραγωγικότητας, καλύτερη λήψη αποφάσεων, αύξηση πωλήσεων και ανταγωνιστικότητας).
Γιατί δεν κάνουν τη διαφορά στο AI
Ειδικά σε ό,τι αφορά πιο προηγμένες ψηφιακές τεχνολογίες, όπως το cloud, η έρευνα έδειξε ότι αν και 8 στις 10 ελληνικές εταιρείες το χρησιμοποιούν, δεν αποκομίζουν συγκριτικά πλεονεκτήματα από αυτό.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και όσον αφορά την αξιοποίηση των Data Analytics: περίπου 3 στις 4 εταιρείες τα χρησιμοποιούν, αλλά μόλις 2 στις 10 συλλέγουν μεγάλο όγκο δεδομένων από διαφορετικές πηγές και μόνο 1 στις 3 συλλέγει ουσιαστικά στοιχεία καταναλωτών (δημογραφικά, αγοραστικά και πλοήγησης). Άρα, επί της ουσίας, αξιοποίηση των Data Analytics κάνει κάτι λιγότερο από 1 στις 5 ελληνικές εταιρείες.
Ελλιπείς προϋπολογισμοί
Εκτός από τη νοοτροπία, και οι ελλιπείς προϋπολογισμοί δείχνουν να φρενάρουν τις ελληνικές εταιρείες από το ψηφιακό άλμα. Πρακτικά, πάνω από τις μισές εταιρείες στην Ελλάδα δηλώνουν ότι έχουν σήμερα σημαντικά επενδυτικά πλάνα για το ΙΤ.
«Υπάρχουν όμως ανοιχτά θέματα. Η εκτίμησή μας είναι ότι, κατά μέσο όρο, αυτές οι επιχειρήσεις θα θέλουν περίπου 300.000 ευρώ επενδύσεις τα επόμενα τρία χρόνια. Άρα, συνολικά πάνω από 2 δισ. ευρώ επενδύσεων. Όμως μόνο μία στις επτά αναφέρει ότι θα επενδύσει πάνω από 300.000 ευρώ», εξήγησε χθες ο κ. Δουκίδης, παρουσιάζοντας την έρευνα.
Όπως είπε, αυτό σημαίνει ότι ενώ οι απαιτήσεις τους είναι ψηλά, ο προγραμματισμός τους είναι χαμηλά». Και συμπλήρωσε: «Μόνο 3 επιχειρήσεις στις 10 χρησιμοποιούν, μετρούν και αξιολογούν τα αποτελέσματα αυτών των απαιτήσεων».
Περί κυβερνοασφάλειας
Σε ό,τι αφορά την κυβερνοασφάλεια, η ίδια έρευνα έδειξε ότι 8 στις 10 προσπαθούν να την αντιμετωπίσουν ως μια σοβαρή πρόκληση. Ωστόσο, δεν αντιμετωπίζεται η κυβερνοασφάλεια ως μια καθολική επιχειρηματική στρατηγική από όλες τις εταιρείες, όπως θα έπρεπε. Συγκεκριμένα, μόνο 2 στις 3 εκπαιδεύουν συστηματικά τους υπαλλήλους τους στα θέματα κυβερνοασφάλειας.
Όσον αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό, η έρευνα έδειξε ότι 1 στις 2 εταιρείες έχει μια στρατηγική, όμως αυτό αφορά σε μεγάλο βαθμό καθαρά τεχνολογικές πρωτοβουλίες. Όπως προκύπτει, μόνο 1 στις 3 εταιρείες αναφέρει ότι έχει στρατηγική επιχειρηματικού μετασχηματισμού, που αφορά: μετασχηματισμό των διαδικασιών, μετασχηματισμό της εμπειρίας των πελατών και μετασχηματισμό του ίδιου του επιχειρηματικού μοντέλου.
Μάλιστα, μόνο 1 στις 5 αποκομίζει κάποια πλεονεκτήματα από αυτόν τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ μόλις 2% καταφέρνουν να επιτύχουν όλα τα επιχειρηματικά οφέλη μέσα από τον μετασχηματισμό αυτόν.
Διαβάστε επίσης
Γιατί η μεταποίηση απέχει από το Ταμείο Ανάκαμψης
Οι περιπέτειες του Τζον Πόλσον στο Χρηματιστήριο Αθηνών
LNG: Γιατί συμφέρει ως καύσιμο στις μεταφορές και στη βιομηχανία