THEPOWERGAME
Την κινητροδότηση των δύο μεγάλων διυλιστηριακών ομίλων, της Helleniq Energy και της Motor Oil, εξετάζει η κυβέρνηση, προκειμένου να ενθαρρύνει την παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels-SAF), χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος, η χρήση των οποίων καθίσταται υποχρεωτική, αρχής γενομένης από το 2025, στη βάση του νέου Κανονισμού της ΕΕ Refuel Aviation.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσαν από το βήμα διεθνούς συνεδρίου του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) για τα SAF η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, και ο γενικός γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης, πριν από λίγες ημέρες το ΥΠΕΝ προκοινοποίησε στην Κομισιόν την πρότασή του για σχήμα στήριξης για την παραγωγή SAF στην Ελλάδα, καθώς η έγκριση της Γενικής Επιτροπής Ανταγωνισμού της EE (DG COMP) αποτελεί προαπαιτούμενο για να υπάρξει κρατική επιδότηση. Όπως διευκρίνισε ο κ. Αϊβαλιώτης, οι πόροι -το ύψος των οποίων δεν έχει ακόμα καθοριστεί, καθώς ο σχεδιασμός είναι σε πρώιμο στάδιο- θα προέλθουν από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού της ΕΕ, ένα νέο εργαλείο για τη στήριξη δράσεων απανθρακοποίησης, που χρηματοδοτείται από τα έσοδα του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών Ρύπων, με τον συνολικό «κουμπαρά» για την Ελλάδα να εκτιμάται σε 1,32 δισ. ευρώ. Ο κ. Αϊβαλιώτης διευκρίνισε ότι η επιδότηση -εφόσον οι Βρυξέλλες δώσουν το «πράσινο φως»- θα αφορά τις κεφαλαιουχικές δαπάνες (capex) για τη δημιουργία των μονάδων παραγωγής, καθώς οι πόροι δεν επαρκούν για να καλύψουν τη διαφορά του κόστους μεταξύ των συμβατικών ορυκτών καυσίμων και των βιοκαυσίμων και των ακόμα ακριβότερων συνθετικών καυσίμων, κάτι που συνιστά πρόκληση για την αεροπορική βιομηχανία.
Σε κάθε περίπτωση, το ότι η κοινοτική νομοθεσία επιτάσσει τη χρήση SAF σε ποσοστό 2% επί του συνόλου των αεροπορικών καυσίμων ήδη από τον επόμενο χρόνο, με το ποσοστό να αυξάνεται στο 5% το 2030 -μέρος του οποίου πρέπει να αφορά αποκλειστικά σε συνθετικά καύσιμα (e-fuels), στα οποία δεν χρησιμοποιείται φυτική πρώτη ύλη (η οποία είναι δυσεύρετη και ακριβή), αλλά παράγονται από υδρογόνο και ανακυκλωμένο άνθρακα (υλικά που μπορούν να προκύψουν από τις βιομηχανικές διεργασίες των διυλιστηρίων, δίνοντάς τους ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στον «αγώνα δρόμου» για τα SAF)- δημιουργεί μια σημαντική επιχειρηματική ευκαιρία προς αξιοποίηση, καθώς εάν δεν υπάρχει εγχώρια παραγωγή SAF θα πρέπει να τα εισάγουν από το εξωτερικό, κάτι το οποίο ήδη πράττει από το 2022 η Helleniq Energy σε εθελοντική βάση. Εκπρόσωποι των διυλιστηριακών ομίλων με τους οποίους συνομίλησε το energygame.gr δήλωσαν ότι ωριμάζουν συγκεκριμένα σχέδια για την παραγωγή SAF, ωστόσο προαπαιτούμενο για τη λήψη των τελικών επενδυτικών αποφάσεων είναι να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο πλέγμα στήριξης, που να αντιμετωπίζει την πληθώρα των προκλήσεων και των κινδύνων, από το υψηλό κόστος των επενδύσεων και την αργή επέκταση των τεχνολογιών για εμπορική χρήση έως την έλλειψη της πρώτης ύλης (όσον αφορά τα προηγμένα βιοκαύσιμα) και την «ψαλίδα» σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα, που αποτελούν το 30% της βάσης κόστους ενός αερομεταφορέα. Γι’ αυτό και απαιτούνται είτε επιδοτήσεις στα καύσιμα χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος, είτε φοροαπαλλαγές, για να μην μετακυλιστούν δυσβάσταχτα κόστη στον τελικό καταναλωτή.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr
Διαβάστε επίσης
Jumbo: Αύξηση 7% των πωλήσεων στο 10μηνο
Melania: Ένα βιβλίο με στιλ χωρίς ουσία από τη Μελάνια Τραμπ
ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Τέλη 2025 τα νεότερα για το θαλάσσιο αιολικό της Αλεξανδρούπολης