THEPOWERGAME
Οι συλλέκτες ξόδεψαν περίπου ένα τρίτο λιγότερα για την τέχνη το 2023 σε σύγκριση με το 2022, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Art Basel και της UBS, με τη μεγαλύτερη μείωση να καταγράφεται στις αγορές υψηλού επιπέδου.
Αν και η διάμεση δαπάνη για την τέχνη παρέμεινε σχεδόν σταθερή (από 50.165 δολάρια σε 50.000 δολάρια), το γενικότερο κλίμα δείχνει πως οι συνήθειες των συλλεκτών αρχίζουν να μεταβάλλονται, όχι μόνο λόγω της παρούσας κατάστασης της αγοράς, αλλά και λόγω αλλαγών στις προτεραιότητες και την ψυχολογία τους.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα της έκθεσης, σύμφωνα με το artnet.com, είναι η σημαντική μείωση στις δαπάνες των συλλεκτών που ανήκουν στη γενιά των Millennials (28-43 ετών). Το 2022 αυτή η γενιά είχε τη μεγαλύτερη μέση δαπάνη στην αγορά τέχνης, κυρίως χάρη σε έναν μικρό αριθμό πλούσιων συλλεκτών. Το 2023, όμως, η μέση δαπάνη τους έπεσε από 864.940 δολάρια σε 395.000 δολάρια, δηλαδή κατά 54%. Αυτή η μείωση μπορεί να εξηγηθεί από τις δυσκολίες που έχουν αντιμετωπίσει οι Millennials σε σύγκριση με προηγούμενες γενιές, καθώς οικονομικές κρίσεις έχουν επηρεάσει την οικονομική τους ανάπτυξη σε κρίσιμα σημεία της καριέρας τους.
Ένας άλλος παράγοντας που θα μπορούσε να αλλάξει το τοπίο στις δαπάνες για την τέχνη είναι η επονομαζόμενη «μεγάλη μεταφορά πλούτου» (great wealth transfer), σύμφωνα με το artnet.com. Στις ΗΠΑ περίπου 84,4 τρισ. δολάρια θα μεταφερθούν από παλαιότερες γενιές στους νέους μέσα στις επόμενες δύο δεκαετίες. Το γεγονός αυτό έχει ήδη αρχίσει να ενισχύει την οικονομική ανισότητα, καθώς όλο και περισσότεροι δισεκατομμυριούχοι βασίζονται στην κληρονομιά, παρά στον αυτοδημιούργητο πλούτο. Παρ’ όλο που η κληρονομιά αυτή δεν αναμένεται να εμποδίσει τις πωλήσεις τέχνης, δημιουργεί μια αγορά στενά εξαρτώμενη από το ανώτερο ποσοστό των πλουσιότερων, κάτι που μπορεί να εγκυμονεί κινδύνους μακροπρόθεσμα.
Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο της έκθεσης αφορά τη μείωση των επισκέψεων σε εκθέσεις τέχνης και φουάρ. Σύμφωνα με το artnet.com, αν και οι συλλέκτες επισκέπτονται περισσότερες εκδηλώσεις τέχνης, όπως γκαλερί, ο αριθμός των φουάρ που παρακολουθούν έχει μειωθεί κατά 41% σε σύγκριση με πριν από πέντε χρόνια, από 89 εκδηλώσεις το 2019 σε 51 το 2024. Οι λόγοι περιλαμβάνουν το κόστος, την ταλαιπωρία και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των ταξιδιών, καθώς και το γεγονός ότι πολλά έργα τέχνης πωλούνται πριν ανοίξει η έκθεση.
Εν κατακλείδι, το τοπίο της αγοράς τέχνης φαίνεται να αλλάζει με την επιρροή των Millennials, την κληρονομιά πλούτου και τη μείωση ενδιαφέροντος για τα φουάρ. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι συλλέκτες προσαρμόζονται σε νέα οικονομικά δεδομένα και τρόπους αγοράς, κάτι που επηρεάζει τη σταθερότητα της αγοράς και θέτει ερωτήματα για τη μελλοντική της ανάπτυξη.
Διαβάστε επίσης
Adidas Hellas: Το “κενό” της Reebok και η διαταραχή λόγω Σουέζ
Σε διπλό ταμπλό ο Έλον Μασκ: Παίρνει επιδοτήσεις, ζητά λιτότητα
Ο γρίφος των κορεσμένων δικτύων και των υψηλών τιμών ενέργειας