THEPOWERGAME
Αρνητικά γνωμοδότησε το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής (ΠΣΑ) στο σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του λιμένος της Ραφήνας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η απόφαση λήφθηκε υπό την πίεση συγκεντρωμένων κατοίκων της Ραφήνας έξω από την Περιφέρεια Αττικής, αλλά και ότι ο περιφερειάρχης, Νίκος Χαρδαλιάς, φέρεται να χρησιμοποίησε για τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του ΤΑΙΠΕΔ ακραίους χαρακτηρισμούς.
Αν και η απόφαση του ΠΣΑ έχει καθαρά γνωμοδοτικό χαρακτήρα, εντούτοις η τοποθέτηση του περιφερειάρχη δημιουργεί πολιτικές εντυπώσεις. Βέβαια και ο ίδιος γνωρίζει ότι η απόφαση του ΠΣΑ δεν θα εμποδίσει το ΤΑΙΠΕΔ να ολοκληρώσει το σχέδιό του, καθώς η αναβάθμιση του λιμένα δεν είναι θέμα της περιφερειακής διοίκησης, αλλά της κεντρικής διοίκησης της χώρας.
Μετά τη γνωμοδότηση αυτήν, μένουν δύο βασικές οντότητες που πρέπει να αποφασίσουν για το σχέδιο εκσυγχρονισμού του λιμένα. Η πρώτη είναι η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), που θα εγκρίνει τη ΣΜΠΕ και, εφόσον δοθεί το «πράσινο φως», η δεύτερη οντότητα θα είναι το Συμβούλιο της Επικρατείας, που θα κρίνει το σχέδιο και θα το μεταμορφώσει στο σχετικό Προεδρικό Διάταγμα.
Η εισήγηση στη ΕΣΑΛ θα γίνει από τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων (ΔΙΠΑ) του υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας. Με δεδομένο, ωστόσο, ότι η ΔΙΠΑ έδωσε το «πράσινο φως» στην αρχική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), θα είναι δύσκολο να αναιρέσει στην απόφασή της αυτήν και να φέρει μια αρνητική εισήγηση προς την ΕΣΑΛ. Ουσιαστικά, την τελική απόφαση θα λάβει η ΕΣΑΛ, δηλαδή το υπουργείο Ναυτιλίας.
Το σχέδιο εκσυγχρονισμού του λιμένος Ραφήνας θα προχωρήσει, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται να ακολουθήσει τον κεντρικό κυβερνητικό σχεδιασμό. Το ιδανικό, βέβαια, θα ήταν, σύμφωνα με πηγές από το Ταμείο, να ολοκληρώνονταν παράλληλα με τον μετασχηματισμό του λιμένα της Ραφήνας σε έναν διεθνή λιμένα της χώρας και όλες οι υπόλοιπες υποστηρικτικές υποδομές γύρω από τον λιμένα και την πόλη της Ραφήνας, όπως η επέκταση της Αττικής Οδού και του Προαστιακού Σιδηροδρόμου έως το λιμάνι. Αυτή, άλλωστε, είναι και η απαίτηση της δημαρχιακής ηγεσίας της Ραφήνας και πάνω σε αυτήν τη βάση αρκετοί κάτοικοι της πόλης φέρνουν αντιρρήσεις στον εκσυγχρονισμό του λιμανιού.
Η ΣΜΠΕ του ΤΑΙΠΕΔ για το λιμάνι της Ραφήνας απέχει μόλις 9 έως 12 μήνες πριν τεθεί σε εφαρμογή. Η ΣΜΠΕ πρέπει να γίνει Προεδρικό Διάταγμα, που θα περιλάβει όλες τις σχετικές αναπτύξεις του λιμένα με τη δημιουργία τερματικού σταθμού, επέκταση του προσήνεμου προβλήτα, δημιουργία νέων θέσεων ελλιμενισμού ταχυπλόων κ.λπ.
Εν γένει στόχος είναι ο λιμένας της Ραφήνας, που εξυπηρετεί βασικούς τουριστικούς προορισμούς της χώρας (Κυκλάδες, Ανατ. Αιγαίο κ.λπ.), να αποκτήσει ένα ευρωπαϊκό τύπου, και όχι ανατολίτικου τύπου, λιμάνι, που διαθέτει σήμερα, και από το οποίο κερδίζουν εν πολλοίς οι γύρω-γύρω καφετέριες και τα μικρά ξενοδοχεία, που φιλοξενούν από μία έως δύο νύχτες τους ταξιδιώτες προς και από τα νησιά της χώρας.
Διαβάστε επίσης
Μη φοβάστε τα χρηματιστηριακά κραχ
Χαλυβουργία: Πιέσεις και από τις προβληματικές εισαγωγές στον κλάδο