THEPOWERGAME
Την εποχή της fast fashion, των πολυεθνικών αλυσίδων με έπιπλα και οικιακό εξοπλισμό σε προσιτές τιμές και των καταστημάτων με είδη του ενός ευρώ, είναι να απορεί κανείς πώς η πλατφόρμα μεταπώλησης αγαθών Vinted έχει τόσο μεγάλη απήχηση στο καταναλωτικό κοινό. Τα καθαρά κέρδη της διαμορφώθηκαν πέρυσι στα 18 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 20 εκατ. το 2022, με άνοδο πωλήσεων 61% μέσα σε έναν χρόνο.
Η λιθουανική πλατφόρμα του Ολλανδού Τόμας Πλατένγκα, που δραστηριοποιείται στην αγορά μεταχειρισμένων ρούχων, ειδών σπιτιού και ηλεκτρονικών ειδών, αποτιμάται πια στα 5 δισ. ευρώ από τα 3,5 δισ. ευρώ το 2021. Επόμενο βήμα της Vinted, η οποία έχει καθιερωθεί σε 22 χώρες της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, είναι να αναπτύξει παρουσία στις ΗΠΑ. Αν και αποτελεί αντιπροσωπευτικό παράδειγμα των προοπτικών που ανοίγονται στην αγορά αυτήν, η Vinted δεν είναι η μοναδική.
Μεγάλοι όμιλοι γρήγορης μόδας (fast fashion), συγκεκριμένα οι Zara και H&M, έχουν εισχωρήσει στην αγορά των μεταχειρισμένων ρούχων με τις πλατφόρμες Zara Pre-Owned και H&M Pre-Loved. Η Ingka, η οποία ελέγχει το πολυεθνικό δίκτυο καταστημάτων Ikea, ίδρυσε την ιστοσελίδα Ikea Preowned στη Μαδρίτη της Ισπανίας και το Όσλο της Νορβηγίας, για να ανταγωνιστεί αντίστοιχη πλατφόρμα του e-Bay. Η Ikea Preowned, η Secondhand and Things της ebay και η Vinted ανήκουν σε νέα «γενιά» εμπορικών επιχειρήσεων, που λειτουργούν, ουσιαστικά, ως διαμεσολαβητές μεταξύ ιδιωτών που προτίθενται να πωλήσουν και να αγοράσουν μεταχειρισμένα είδη.
Η τάση αυτή εντάσσεται στο γενικότερο ρεύμα της βιωσιμότητας, που ξεκίνησε από την ένδυση. Ειδικότερα, στη δυτική Ευρώπη και τις ΗΠΑ η αγορά second hand επώνυμων προϊόντων απενοχοποίησε την έννοια μεταπώλησης, όσο η υπερκατανάλωση στιγματίζεται στη μόδα, η οποία θεωρείται η 3η πιο βλαβερή στο περιβάλλον μετά τα ορυκτά καύσιμα και τη γεωργία, σύμφωνα με την Climate Trade.
Ιστοσελίδες με συλλεκτικά κομμάτια της vintage μόδας -όπως η Hardly Ever Worn It, Vestiaire Collective και Farfetch Pre-Owned- προσέλκυσαν το ενδιαφέρον διασημοτήτων, από τη σταρ της ποπ μουσικής Rihanna, την ηθοποιό Zendaya έως και το σούπερ μοντέλο Bella Hadid. Συν τοις άλλοις, ένα μεγάλο κομμάτι του καταναλωτικού κοινού, κυρίως οι νεότερες γενιές, που διακρίνονται από μεγαλύτερη καταναλωτική συνείδηση, συνδυάζει στην γκαρνταρόμπα του το μεταχειρισμένο με το καινούργιο χωρίς αναστολές και προκαταλήψεις.
Σύμφωνα με την έρευνα «Resale Report» της πλατφόρμας μεταχειρισμένων ρούχων ThredUp, η βιωσιμότητα είναι μία από τις πέντε μεγαλύτερες ανησυχίες της γενιάς GenZ, με το ήμισυ να αρνείται να αγοράσει ρούχα από μάρκες που δεν είναι βιώσιμες. Πέρυσι η αγορά των μεταχειρισμένων ρούχων, υποδημάτων και αξεσουάρ παρουσίασε πωλήσεις 177 δισ. δολαρίων παγκοσμίως. Η ThredUp υπολογίζει πως ο τζίρος αυτός είναι κατά 28% αυξημένος από το 2021. Μέχρι το 2027 εκτιμάται πως θα έχει διπλασιαστεί σχεδόν στα 350 δισ. δολάρια. «Εν τέλει, το όραμά μας είναι να καταστεί πρώτη επιλογή ένα προϊόν από δεύτερο χέρι», σχολιάζει ο Τόμας Πλατένγκα της Vinted, τονίζοντας πως προτίθεται να επενδύσει ακόμη πιο πολύ στις μεταφορές και τους ελέγχους ποιότητας των προϊόντων.
Διαβάστε επίσης
Προϋπολογισμός 2025: Έρχονται placements σε ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ και Helleniq Energy
Ναγκίμπ Σαουίρις: Η νέα επένδυση του Αιγύπτιου κροίσου στην Αθηναϊκή Ριβιέρα
ICGB: Ο Κάθετος Διάδρομος δεν στηρίζεται αρκετά από την ΕΕ