THEPOWERGAME
Μεγάλο ενδιαφέρον θα έχει και το 2025 από πλευράς αποκρατικοποιήσεων, σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό που κατατίθεται στο τέλος του επόμενου μήνα στη Βουλή. Μπορεί του χρόνου να μην έχουμε τις πολύ μεγάλες κινήσεις τύπου Αττικής Οδού, αλλά σίγουρα θα είναι ένα ακόμη έτος συστηματικής μείωσης του κράτους και επίτευξης υψηλών εσόδων από αποκρατικοποιήσεις.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τον προς κατάθεση Προϋπολογισμό, τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις το 2025 αναμένεται να πλησιάσουν τα δύο δισ. ευρώ, χάρη κυρίως στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο α’ εξάμηνο του έτους.
Η Εγνατία Οδός θα φέρει κοντά 1,35 δισ. ευρώ, ενώ άλλα περίπου 400 εκατ. ευρώ θα έλθουν από αποκρατικοποιήσεις κυρίως εισηγμένων εταιρειών στο Χρηματιστήριο Αθηνών, που συμμετέχει το Ελληνικό Δημόσιο. Πρόκειται για τις εταιρείες Helleniq Energy, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ και τις μειοψηφικές συμμετοχές που διαθέτει το ΤΑΙΠΕΔ στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις.
Στην ΕΥΔΑΠ το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 11,3%, το οποίο στη σημερινή του κεφαλαιοποίηση της εταιρείας αντιστοιχεί σε περίπου 70 εκατ. ευρώ. Στην ΕΥΑΘ η συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ ανέρχεται στο 24,02% των μετοχών της εταιρείας και σε σημερινές αξίες αντιστοιχεί σε 30 εκατ. ευρώ. Και στις δύο εταιρείες διαχείρισης Υδάτων το κράτος θα παραμείνει βασικός μέτοχος με το 50% συν μια μετοχή.
Στην Helleniq Energy η συμμετοχή ανέρχεται στο 30% και αντιστοιχεί σε αξία 630 εκατ. ευρώ. Πάντως, είναι απίθανο οι συμμετοχές αυτές να διατεθούν εν συνόλω με μία διάθεση. Αυτό, άλλωστε, δείχνουν και τα προσδοκώμενα έσοδα. Πιθανώς, μια ολοσχερής διάθεση να αφορά τη συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ στην ΕΥΔΑΠ. Για την Helleniq Energy, όμως, το πιο πιθανό είναι να διατεθεί μέρος της συμμετοχής του ΤΑΙΠΕΔ στην εταιρεία. Η διάθεση αυτή θα γίνει σε συνεργασία με τον δεύτερο βασικό μέτοχο, την Paneuropean, όπως συνέβη και στο τέλος του 2023. Τότε οι δύο μέτοχοι διέθεσαν το 11% της εταιρείας, στην αναλογία συμμετοχής τους στην εταιρεία.
Το πρόγραμμα, ωστόσο, δεν σταματά εδώ. Η απορρόφηση του ΤΑΙΠΕΔ από το Υπερταμείο φέρνει μια έμπειρη ομάδα αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου στα κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια. Σίγουρα το 2025 δεν θα έχουμε έσοδα από τα αεροδρόμια αυτά, παρά μόνον από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, η διαδικασία παραχώρησης του οποίου έχει προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό.
Επίσης, έσοδα θα φέρει και η αποκρατικοποίηση του Λιμένα Βόλου, αλλά και του Λιμένα Λαυρίου. Ο Προϋπολογισμός δεν περιλαμβάνει έσοδα από άλλα λιμάνια, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ πλέον έχει αλλάξει ρότα στην αξιοποίηση των λιμενικών εγκαταστάσεων της χώρας. Εξάλλου, τα λιμάνια που απέμειναν χωρίς στρατηγικό επενδυτή είναι μικρά και θεωρείται απίθανο να προσελκύσουν επενδυτικό ενδιαφέρον.
Δεν αναφέρεται κάτι για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, η οποία ετοιμάζεται να αποκτηθεί στο 100% από το ΤΑΙΠΕΔ. Η συμφωνία ολοκλήρωσης της εξαγοράς του 35% από την Helleniq Energy είναι στα τελειώματά της, αλλά η συναλλαγή δεν θα περιλάβει καταβολή μετρητών, αφού θα αποπληρωθεί μέσω των μερισμάτων που έχει να λάβει το ΤΑΙΠΕΔ από την Helleniq Energy. Το τίμημα προσδιορίζεται κοντά στα 200 εκατ. ευρώ.
Πέρυσι το ΤΑΙΠΕΔ έλαβε ως μέτοχος από την Helleniq Energy πάνω από 80 εκατ. ευρώ και κατά συνέπεια θα χρειαστεί περίπου 2-3 χρόνια για να αποπληρώσει την αγορά του 35% της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Διαβάστε επίσης
Βλάσσης Γεωργάτος: Οι επενδύσεις σε εστίαση, σκάφη και ακίνητα
Δεύτερο “εντός έδρας” χτύπημα στη γερμανική βιομηχανία EV