THEPOWERGAME
Παρά το γεγονός πως οι επενδύσεις σε έργα υδρογόνου έχουν βρεθεί πολλές φορές στο επίκεντρο των συζητήσεων για την ενέργεια στην Ελλάδα, δεν είναι λίγα τα έργα που το τελευταίο διάστημα δείχνουν βαλτωμένα. Λίγες ημέρες πριν έγινε γνωστή η είδηση ότι το επενδυτικό σχέδιο της Advent Technologies για «την μονάδα κατασκευής συστημάτων κυψελών καυσίμου και συστημάτων ηλεκτρόλυσης», απεντάχθηκε από το ΣΔΑΜ (Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης). Σχεδόν ταυτόχρονα, έγινε γνωστή και η μη υλοποίηση μέσω του ΣΔΑΜ της δεύτερης επένδυσης που είχε ενταχθεί στα Σημαντικά Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και θα υλοποιούσε στη Δυτική Μακεδονία η B&T Composites. Αφορούσε επένδυση 18 εκατ. ευρώ σε τεχνολογίες αποθήκευσης υδρογόνου. «Οφείλουμε ως χώρα να κάνουμε όλες τις απαραίτητες ενέργειας ώστε να μην απεντάσσονται παραγωγικές βιομηχανικές επενδύσεις. Πολύ περισσότερο βέβαια σε τέτοιες επενδύσεις που μπορούν να δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία στη Δυτική Μακεδονία που βιώνει μία ταχεία ενεργειακή και οικονομική μετάβαση», δήλωσε στο energygame.gr ο Νικόλαος Ντάβος, Συνιδρυτής και Διαχειριστής του CLUBE (Cluster Βιοοικονομίας και Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας). Ωστόσο, το ισχυρό επιχειρηματικό ενδιαφέρον, η μεγάλη στήριξη από την ΕE, και η εντυπωσιακή πρόοδος που έχει επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια σε ερευνητικό επίπεδο δεν αρκούν, ώστε να αρθεί η επιφυλακτικότητα που παρουσιάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) υποστηρίζοντας ότι «οι τεχνολογίες για την παραγωγή υδρογόνου δεν είναι ώριμες».
Και ενώ σημαντικά έργα, ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος ακυρώνονται το ένα μετά το άλλο, η αγορά προσπαθεί «να μείνει όρθια» με όχημα τη Hellenic Hydrogen (κοινοπρακτική εταιρεία των Motor Oil και ΔEH), και τις επενδύσεις των Motor Oil, Helleniq Energy και πρόσφατα της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Το πρόγραμμα ενεργειακής μετάβασης στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ύψους 4 δισ. ευρώ, που αναπτύσσει ο όμιλος Motor Oil έχει ως βασικό μοχλό το υδρογόνο. Το mega project «Blue Med» των 350 εκατ. ευρώ και της συμμετοχή του στο κοινοπρακτικό σχήμα της Hellenic Hydrogen (51% MOH – 49% ΔΕΗ). Tο “Blue Med” είναι ένα ολιστικό πρόγραμμα που αναπτύσσεται στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της Κορίνθου και αποτελεί ένα «σύμπλεγμα» πολλών έργων σε όλη την αλυσίδα αξίας υδρογόνου. Την ανάπτυξή του θα αναλάβει να τρέξει η Hellenic Hydrogen. Το Blue Med «σπάει» σε πολλά υποέργα. Η υλοποίησή τους γίνεται μέσω κοινοτικών χρηματοδοτικών προγραμμάτων: τα «Ephyra» και «Trieres» χρηματοδοτούνται από τα Προγράμματα Horizon Europe και Clean Hydrogen Alliance, το «Iris» από το European Innovation Fund, και τα «REA» και «REAH2» από τα Connecting Europe Facility και Transport. Στο πλαίσιο του «Blue Med» που αφορά την παραγωγή υδρογόνου, τα έργα Ephyra και Trieres βρίσκονται σε στάδιο ωρίμανσης. Ο σχεδιασμός του έργου Ephyra περιλαμβάνει την εγκατάσταση μονάδας παραγωγής υδρογόνου (30 MW) από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) σε βιομηχανική κλίμακα, με τη χρήση τεχνολογίας ηλεκτρόλυσης μεγάλης κλίμακας, η οποία θα ενσωματωθεί στις βιομηχανικές λειτουργίες του διυλιστηρίου της Motor Oil. Το έργο ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2023, έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028.
Επενδύσεις για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου υλοποιεί, όπως είναι γνωστό και η Helleniq Energy, μέσα στην επόμενη δεκαετία, στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης και της Ελευσίνας θα γίνουν επενδύσεις που θα πλησιάσουν τα 4 δισ. ευρώ. Στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης θα κατασκευαστεί φωτοβολταϊκός σταθμός από το ρεύμα του οποίου θα παράγεται «πράσινο» υδρογόνο με τη μέθοδο της ηλεκτρόλυσης όπου το νερό θα διασπάται σε υδρογόνο και οξυγόνο. Το υδρογόνο είναι απαραίτητο στα διυλιστήρια επειδή αποθειώνει τα καύσιμα. Στη Θεσσαλονίκη θα παράγεται «πράσινο» υδρογόνο επειδή η ενέργεια θα προέρχεται από ΑΠΕ. Επιλέχθηκε το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης για την επένδυση αυτή επειδή έχει το μικρότερο capacity, άρα χρειάζεται και τη μικρότερη επένδυση. Στα άλλα δύο διυλιστήρια του ομίλου σε Ελευσίνα και Ασπρόπυργο η αποθείωση των καυσίμων θα εξακολουθήσει να γίνεται από «μπλε» υδρογόνο το οποίο παράγεται από ορυκτά καύσιμα (φυσικό αέριο ή αργό πετρέλαιο) με ταυτόχρονη δέσμευση του παραγόμενου διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Η πρώτη επένδυση της Hellenic Hydrogen, -της κοινοπραξίας που σύστησαν στην εγχώρια ενεργειακή αγορά, η Motor Oil (51%) και η ΔΕΗ (49%)-, η μονάδα ηλεκτρόλυσης «North Project 1» στο Αμύνταιο για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου, θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία το 2027, εάν προχωρήσει εντός του έτους τόσο η θέσπιση από την κυβέρνηση του σχετικού νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου όσο και η έναρξη της ένταξης του έργου για χρηματοδότηση.
«Υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον στην Ελλάδα, δεν υπάρχει ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο»
Ο κ. Ντάβος πάντως θεωρεί, χαρτογραφώντας την αγορά, πως το επενδυτικό ενδιαφέρον υπάρχει και από μεγάλους ενεργειακούς ομίλους, αλλά και από μικρομεσαίες εταιρείες και επενδυτές.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr
Διαβάστε επίσης
Fintech: Πόσο ασφαλείς είναι τελικά οι συναλλαγές;
Πέντε εύκολα κοκτέιλ για τις φθινοπωρινές νύχτες
Σδούκου: Η συνεργασία με την Αυστραλία στον εξορυκτικό κλάδο