THEPOWERGAME
Δύο ή πιθανότατα τρία θα είναι τα σχήματα που στις 23 Οκτωβρίου θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον συμμετοχής στον διαγωνισμό των 602 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ, με τον οποίο ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), με χρηματοδότηση εξασφαλισμένη από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα αναθέσει τις περιαστικές και τοπικές λεωφορειακές γραμμές σε ιδιώτες για περίοδο 10+5 ετών.
Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, τα σχήματα αυτά είναι από Ελλάδα, Τουρκία και Ιταλία, ενώ έως σήμερα γνωρίζουμε με βεβαιότητα ότι στον διαγωνισμό θα συμμετέχει η «ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Α.Ε.», η οποία κατεβαίνει σε ενιαίο σχήμα μαζί με την «ΚΤΕΛ Σερρών Α.Ε.» και εταιρεία τεχνολογίας που θα αναλάβει την εφαρμογή συστήματος Τηλεματικής – ITS, δηλαδή εφαρμογών ευφυούς συστήματος μεταφορών. Τα δύο ΚΤΕΛ έχει εξουσιοδοτηθεί να εκπροσωπεί ο πρόεδρος της «ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ», Στέφανος Τσόλης.
Επίσης, ετοιμάζεται να συμμετάσχει στον διαγωνισμό η τουρκική «Gür-Sel Turizm Taşımacılık ve Servis Ticaret A.Ş», εισηγμένη στο Borsa Istabul, η οποία, με 7.500 λεωφορεία διάφορων τύπων, δραστηριοποιείται στις αστικές, υπεραστικές και τουριστικές μεταφορές, ενώ δραστηριοποιείται επίσης, με θυγατρική επιχείρηση, στη Γερμανία, αλλά και στην Ιορδανία.
Πληροφορίες θέλουν την «Gur-Sel» να έχει βρει Έλληνα συνεργάτη, ενώ στην Τουρκία χρησιμοποιεί λεωφορεία της Otokar.
ΟΣΕΘ: Ενδιαφέρον από τους Μιλανέζους του Μετρό
Σε συζητήσεις, για να καταλήξει στο σχήμα με το οποίο πιθανώς θα συμμετάσχει στον διαγωνισμό, είναι και η ιταλική «Azienda Trasporti Milanesi» (ΑΤΜ), η οποία ήδη βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, καθώς αποτελεί τον έναν από τους δύο εταίρους της «ΤΗΕΜΑ ΑΕ», της εταιρείας που ανέλαβε λειτουργός του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η «ΑΤΜ» λειτουργεί το Μετρό, το Τραμ, αλλά και 122 γραμμές λεωφορείων στην ευρύτερη περιοχή του Μιλάνου.
ΟΣΕΘ: Αγορά η μίσθωση λεωφορείων;
Όποιοι οικονομικοί φορείς τελικώς εκδηλώσουν ενδιαφέρον θα πρέπει να υλοποιήσουν στη διάρκεια ενάμιση χρόνου μία επένδυση που θα ξεπερνάει σημαντικά τα 110 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα απαιτηθεί κατ’ ελάχιστον, σε περίπτωση αγοράς, για την προμήθεια 220 καινούργιων λεωφορείων (158 θερμικά και 62 καθαρά, ηλεκτρικά), όπως προβλέπεται από τον διαγωνισμό, ενώ βεβαίως πρόσθετες επενδύσεις απαιτούνται για αμαξοστάσιο, σταθμούς φόρτισης των 62 ηλεκτρικών λεωφορείων, έξυπνα συστήματα υποστήριξης των μεταφορών, εκπαίδευση προσωπικού κ.λπ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, για την προμήθεια θερμικού λεωφορείου (diesel Euro VI ή νεώτερο) το κόστος κυμαίνεται μεταξύ 320.000- 350.000 ευρώ , ενώ τα ηλεκτρικά ευρωπαϊκής κατασκευής έχουν κόστος περίπου 800.000 ευρώ έκαστο, ενώ τα κινεζικής κατασκευής κοστίζουν κοντά στις 500.000-600.000 ευρώ.
Βεβαίως, ο διαγωνισμός θέτει όρο τη δρομολόγηση Καινούργιων Λεωφορείων, αλλά δεν υπάρχει καμία δέσμευση για το εάν αυτά θα αγορασθούν ή θα μισθωθούν από τον πάροχο και, όπως πληροφορήθηκε το powergame.gr από τον κ. Κώστα Παπαδάκη, διευθύνοντα σύμβουλο της «Papadakis Bros», η εταιρεία ήδη εκπονεί οικονομοτεχνική μελέτη για τα ΚΤΕΛ, που είναι και πελάτης της, σχετικά με το πλέον κατάλληλο μείγμα των προς προμήθεια λεωφορείων.
Ακόμη και αν οι ενδιαφερόμενοι έχουν «έτοιμα τα χρήματα», ζήτημα είναι να εξασφαλισθεί έγκαιρα ο αριθμός των απαιτούμενων, καινούργιων λεωφορείων. Για τα ηλεκτρικά, ο χρόνος αναμονής σε Ευρωπαίους κατασκευαστές είναι σχεδόν 24 μήνες και σε Κινέζους έως 12 μήνες ή και λιγότερους. Τα θερμικά ενδέχεται να παραδοθούν σε διάστημα έως και ενός έτους.
H συνεργασία των δύο ΚΤΕΛ
Τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και Σερρών, τα οποία άλλωστε μέχρι και σήμερα εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό στις περιαστικές γραμμές του ΟΑΣΘ (μαζί με τα ΚΤΕΛ Χαλκιδικής), διαθέτοντας 160 και 55 λεωφορεία αντίστοιχα, είναι στο 90% έτοιμα να προχωρήσουν στην κατάθεση φακέλου και την εκδήλωση ενδιαφέροντος στις 23 Οκτωβρίου 2024. Τα συγκεκριμένα δύο ΚΤΕΛ γνωρίζουν τις απαιτήσεις του έργου, αφού το εκτελούν τα τελευταία αρκετά χρόνια, διαθέτουν αμαξοστάσιο και προσωπικό.
Ο δημόσιος διεθνής διαγωνισμός (δημοσιεύτηκε στο ΚΗΜΔΗΣ στις 21/8/2024) διεξάγεται σε δύο φάσεις, σύμφωνα με τους όρους του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370/2007, θέτοντας έτσι τέλος στις απευθείας αναθέσεις έργου. Με τον διαγωνισμό και μέσω της διαδικασίας Ανταγωνιστικού Διαλόγου θα ανατεθεί με σύμβαση η παροχή υπηρεσιών δημόσιας μεταφοράς επιβατών με λεωφορείο σε περιοχή ευθύνης του ΟΣΕΘ.
ΟΣΕΘ: Οι απαιτήσεις του διαγωνισμού
Σύμφωνα με τη διακήρυξη, ο πάροχος θα πρέπει να εκτελεί ετησίως 20 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα. Η διάρκεια της σύμβασης θα μπορεί να παραταθεί για επιπλέον 5 έτη, ενώ προβλέπεται και η αύξηση έργου, που θα παραχθεί έως κατά +25%.
Ο πάροχος που θα επιλεγεί θα έχει στη διάθεσή του έως ένα (1) έτος, προετοιμασίας (10+1 χρόνια), με τον όρο ότι η προμήθεια του 50% των καινούργιων λεωφορείων θα πρέπει να γίνει στο πρώτο έτος και του υπολοίπου 50% στο α’ εξάμηνο του δεύτερου έτους.
Το κόστος ανά χιλιόμετρο, στα θερμικά λεωφορεία, έχει υπολογιστεί στα 2,2 ευρώ και, στα «καθαρά», ηλεκτρικά ή υδρογόνου, στα 2,4 ευρώ/χλμ., ενώ στην αξιολόγηση των προσφορών ( αποσφράγιση στις 31/10/2024), θα ληφθεί υπόψη και η εκτίμηση μεταφοράς πρόσθετων επιβατών.
Πολύ σημαντικά κριτήρια, τεχνικά και επαγγελματικά, για τους υποψηφίους είναι τα εξής δύο:
- Ο υποψήφιος φορέας θα πρέπει στη διάρκεια της τελευταίας 10ετίας να παρέχει, τουλάχιστον για πέντε χρόνια, υπηρεσίες αστικών μεταφορών, έστω με μία σύμβαση που θα υπερβαίνει τα 5 εκατ. ευρώ/ έτος.
- Για τρία χρόνια θα πρέπει να εφαρμόζει και να χρησιμοποιεί Έξυπνα Συστήματα Μεταφορών, Τηλεματική – ITS, όπως και ηλεκτρονικό σύστημα κομίστρου σε δίκτυο δημόσιων μεταφορών.
- Να έχει υπογράψει την τελευταία πενταετία ή να είναι στη φάση εφαρμογής σύμβασης παροχής υπηρεσιών, με τη χρήση Τηλεματικής, σε στόλο τουλάχιστον 100 λεωφορείων και την παροχή πληροφοριών στους επιβάτες σε real time.
Προφανώς, για την επόμενη ημέρα των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη η διεξαγωγή του ανωτέρω διαγωνισμού είναι πολύ σημαντική και θα αποτελέσει επιτυχία η συμμετοχή περισσοτέρων υποψηφίων του ενός. Ο ΟΑΣΘ, που ακόμη βρίσκεται σε καθεστώς εκκαθάρισης έπειτα από επτά χρόνια (κρατικοποιήθηκε με τον νόμο Σπίρτζη το 2017), θα περιοριστεί στην παροχή μεταφορικού έργου στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, έχοντας αποκτήσει ήδη 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, από τον διαγωνισμό που διεξήγαγε το ΥΠΟΜΕ.
Διαβάστε επίσης
Είσοδος της Latsco στην Αττική Οδό με 10%
Novotel: Μια σουίτα με θέα… την Paris Saint Germain
Ποια είναι η Virya Energy, γιατί επενδύει στην ελληνική αγορά ΑΠΕ