Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Ταν: “Επαναστάτης χωρίς σκοπό” με μια εφαρμογή 2 δισ. δολαρίων

Ο Άντονι Ταν (Anthony Tan) δεν χρειαζόταν να ξεκινήσει μια επιχείρηση για να γίνει πλούσιος. Μεγάλωσε ως ο νεότερος από τους τρεις γιους μιας από τις πλουσιότερες οικογένειες της Μαλαισίας. Ο πατέρας του, Tan Heng Chew, είναι ο πρόεδρος της Tan Chong Motor, μιας πολυεθνικής εταιρείας διανομής αυτοκινήτων που ιδρύθηκε από τον παππού του Ταν τη δεκαετία του 1950 και είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Κουάλα Λουμπούρ.

«Θα μπορούσατε να με αποκαλέσετε “επαναστάτη χωρίς σκοπό”», δήλωσε ο Ταν. Όμως είχα αποστολή να δημιουργήσω κάτι που θα μπορούσε να είναι “μια δύναμη για το καλό”».

Τώρα ο Ταν, σύμφωνα με το CNBC, είναι ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του πολυεθνικού γίγαντα της μεταφοράς με ταξί και της σούπερ εφαρμογής Grab, μιας εισηγμένης εταιρείας τεχνολογίας και του πρώτου μονόκερου στη Νοτιοανατολική Ασία.

Αφού η επιχείρηση μπήκε στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ τον Δεκέμβριο του 2021, έφερε έσοδα πάνω από 2 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, σύμφωνα με έγγραφα που εξέτασε το CNBC Make It.

Σήμερα, μαζί με την προσφορά διαδρομών, η εταιρεία προσφέρει διανομή τροφίμων και ειδών παντοπωλείου, καθώς και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, όπως πληρωμές, δανεισμό και ψηφιακή τραπεζική. Από το 2023 η Grab εξυπηρετεί επίσης πάνω από 35 εκατομμύρια πελάτες και παρέχει 13 εκατομμύρια θέσεις εργασίας gig σε οκτώ χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας.

«Θυμάμαι όταν συναντήθηκα με τον [πρώην πρόεδρο Ferdinand] Marcos στις Φιλιππίνες και υπενθύμισε στο διοικητικό συμβούλιο μου και σε μένα… [η Grab] ότι κυριολεκτικά άλλαξε τους αριθμούς ανεργίας σε εθνικό επίπεδο», δήλωσε. «Αυτό είναι που θα έλεγα ότι μας κάνει όλους πραγματικά ευτυχισμένους».

Επιχειρηματικό ξεκίνημα

Το 2009 ο Ταν ξεκίνησε τις σπουδές του στο Harvard Business School, όπου γνώρισε τον συνιδρυτή του, Hooi Ling Tan. Καθώς και οι δύο είχαν μεγαλώσει στη Μαλαισία, έγιναν καλοί φίλοι αφού κάθισαν ο ένας δίπλα στον άλλον σε ένα μάθημα με τίτλο «Επιχειρήσεις στη βάση της πυραμίδας».

Μια μέρα του 2011, συζητούσαν για το σύστημα ταξί της Μαλαισίας, το οποίο εκείνη την εποχή ήταν διαβόητο για την ανασφάλειά του, ιδίως για τις γυναίκες. Οι δύο τους αποφάσισαν να αναλάβουν την πρόκληση.

«Θέλουμε να καταστήσουμε απλώς τυπική υγιεινή το γεγονός ότι οι γυναίκες μπορούν να φτάσουν όπου θέλουν να φτάσουν [με ασφάλεια]», δήλωσε ο Ταν. «Και οι δύο πιστεύαμε πραγματικά ότι ήμασταν πολύ ευλογημένοι και θέλαμε να υπηρετήσουμε τη Νοτιοανατολική Ασία».

Συνέχισαν να συντάσσουν ένα επιχειρηματικό σχέδιο, το οποίο υποβλήθηκε σε έναν διαγωνισμό νεοφυών επιχειρήσεων στο πανεπιστήμιο. Κέρδισαν τον πρώτο επιλαχόντα και πήραν βραβείο 25.000 δολαρίων, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως αρχικό κεφάλαιο γι’ αυτό που θα γινόταν Grab.

Σήμερα η Grab υποστηρίζεται από τη SoftBank και η εταιρεία έχει κεφαλαιοποίηση πάνω από 14 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ωστόσο, η πορεία του Ταν προς την ίδρυση της Grab δεν ήταν εύκολη.

Μεγαλώνοντας και εργαζόμενος στην οικογενειακή επιχείρηση, ο Tan αναμενόταν να επιστρέψει από τις σπουδές του και να εργαστεί ξανά στην εταιρεία. Έτσι, όταν πήγε στον πατέρα του με την ιδέα του για την Grab, η συζήτηση δεν έγινε ελαφρά τη καρδία.

″[Ο πατέρας μου] είπε: “Έι, δεν νομίζω ότι θα πετύχει, οπότε σε παρακαλώ μη με ενοχλείς άλλο γι’ αυτό”», δήλωσε ο Ταν. «Ήταν δύσκολο. Ήταν αυτή η ιδέα του να μην είσαι ποτέ αρκετός… αλλά νομίζω ότι αυτές [οι στιγμές] με ώθησαν να πω: “Κοίτα, μπορώ να δημιουργήσω κάτι που να λύνει πραγματικά πραγματικά κοινωνικά προβλήματα”».

Πήρε την ίδια ιδέα, την τελειοποίησε και την έφερε στη μητέρα του, η οποία τελικά έγινε ο πρώτος μεμονωμένος επενδυτής του Grab. Με τα χρήματα από τον διαγωνισμό εκκίνησης και τη μαμά του, ο Ταν επένδυσε επίσης ό,τι είχε στην τράπεζά του για να ξεκινήσει την εταιρεία τον Ιούνιο του 2012. Εκείνη την εποχή η εταιρεία ήταν γνωστή ως MyTeksi.

«20ωρες» εργάσιμες ημέρες

Τα πρώτα χρόνια στην επιχείρηση δεν ήταν καθόλου λαμπερά. Ο Ταν και ο συνιδρυτής του είχαν ουσιαστικά μόλις αναλάβει την κατασκευή νέων υποδομών για το σύστημα ταξί της Μαλαισίας, αλλά τα χρήματα ήταν ένας μεγάλος περιοριστικός παράγοντας.

Το αρχικό γραφείο βρισκόταν σε ένα μικρό δωμάτιο στην Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας -ένα μέρος του κόσμου διαβόητο για τον ζεστό και υγρό καιρό που επικρατεί όλο τον χρόνο. Το γραφείο δεν διέθετε εξαερισμό, κλιματισμό και ακόμη και WiFi. «Έπρεπε να συνδεόμαστε από τα κινητά μας τηλέφωνα», δήλωσε ο Tan.

Ήταν επίσης δύσκολο για την ομάδα να φέρει οδηγούς στην πλατφόρμα χωρίς επαρκή κεφάλαια, οπότε έπρεπε να γίνουν δημιουργικοί.

Για να πείσει τους οδηγούς να συμμετάσχουν στις πρώτες ημέρες, ο Ταν ταξίδεψε σε όλη τη Νοτιοανατολική Ασία, προσπαθώντας να πείσει τους εργαζόμενους ταξί να δοκιμάσουν την Grab.

Ο Ταν παρατήρησε ότι πριν ξεκινήσουν τη βάρδια τους το πρωί, οι οδηγοί στο Χο Τσι Μινχ του Βιετνάμ σταματούσαν σε ένα βενζινάδικο για να πιουν καφέ. Έτσι, εμφανιζόταν γύρω στις 4 π.μ. για να μοιράσει δωρεάν καφέ στους οδηγούς ταξί, οπότε και τους πρότεινε να ενταχθούν στην Grab. «Αυτός ήταν ο μόνος τρόπος, και ήταν απλά πολλά από αυτά», είπε.

«Στη Μανίλα, θυμάμαι ότι πήγαινα να συναντήσω στόλους ταξί, επειδή πάντα αλλάζουν βάρδιες περίπου στις τέσσερις το πρωί… και μετά [περνούσα] χρόνο μαζί τους [με κάποια] φτηνή μπίρα, [για να προσπαθήσω] να καταλάβω τους πόνους τους, τα προβλήματά τους, γιατί χρειάζονται περισσότερο εισόδημα», δήλωσε ο Ταν.

«Ήταν πολύ έντονο», είπε. «Μεταξύ των πτήσεων -έκανα δύο με τρεις πόλεις την εβδομάδα όταν περνούσαμε από το στάδιο της ανάπτυξης και της κλιμάκωσης- έκανα πιθανώς 15, 18, μερικές φορές 20 ώρες την ημέρα, και ήταν από Δευτέρα έως Κυριακή».

Προώθηση της Νοτιοανατολικής Ασίας

Το 2018, έπειτα από μια μακρά φορολογική μάχη, η Uber συμφώνησε να πουλήσει την επιχείρησή της στη Νοτιοανατολική Ασία στην Grab με αντάλλαγμα ένα μερίδιο 27,5% στην εταιρεία. Στο πλαίσιο της συμφωνίας, ο διευθύνων σύμβουλος της Uber, Dara Khosrowshahi, εντάχθηκε στο διοικητικό συμβούλιο της Grab. Η συμφωνία αυτή εδραίωσε την κυριαρχία της Grab στην περιοχή.

Αυτό που ξεκίνησε ως ένα όνειρο για τη διόρθωση του προβλήματος ασφάλειας στο σύστημα ταξί της Μαλαισίας έχει γίνει πλέον η κυρίαρχη σούπερ εφαρμογή της Νοτιοανατολικής Ασίας, αλλά αυτή η κυριαρχία ήταν μόνο αμφιλεγόμενη. Η εταιρεία έχει αντιμετωπίσει ισχυρισμούς περί αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας από επικριτές και ρυθμιστικές Αρχές.

Δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση, ωστόσο, ότι η Grab έχει διαμορφώσει την ίδια την υποδομή της Νοτιοανατολικής Ασίας.

Έχει μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι στην περιοχή ζουν την καθημερινή τους ζωή και έχει δώσει τη δυνατότητα στους ανθρώπους «στη βάση της πυραμίδας» να αποκτήσουν πρόσβαση σε πράγματα όπως προγράμματα μικροχρηματοδότησης, ώστε να μπορούν να αγοράσουν ένα smartphone και να αρχίσουν να κερδίζουν χρήματα ως οδηγοί.

«Αυτό είναι που μας διαφοροποιεί, σωστά; Η κατανόηση του προβλήματός τους», δήλωσε. «Ο κόσμος μπορεί να πει “έι, Άντονι, απλά εξυπηρετείς μια εξειδικευμένη θέση”. Λοιπόν, πρόκειται για μια μεγάλη θέση που έχει μια πολύ φτωχή, υποεξυπηρετούμενη αγορά».

«Το θέμα είναι να τους βοηθήσουμε πραγματικά, να τους εξυπηρετήσουμε ως οικοσύστημα που κανείς άλλος δεν μπορεί… και αυτό είναι που μας διαφοροποιεί από οποιονδήποτε άλλον από τους ομότιμούς μας».

Διαβάστε επίσης

ΠΑΣΟΚ: Ποιοι θα κρίνουν τη νίκη στον β’ γύρο

Χημική βιομηχανία: Ανθεκτική και με διψήφια ανάπτυξη στην Ελλάδα

ZDF: Τι “διδάσκει” η Sunlight τις βιομηχανίες της Γερμανίας

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!