Γ.Δ.
1457.68 +0,40%
ACAG
-0,84%
5.87
BOCHGR
+0,65%
4.67
CENER
0,00%
10
CNLCAP
+2,08%
7.35
DIMAND
+0,85%
9.49
NOVAL
-2,04%
2.635
OPTIMA
-0,31%
12.94
TITC
0,00%
35.7
ΑΑΑΚ
0,00%
4.36
ΑΒΑΞ
-0,39%
1.54
ΑΒΕ
+0,21%
0.471
ΑΔΜΗΕ
+1,27%
2.395
ΑΚΡΙΤ
-2,63%
0.74
ΑΛΜΥ
+0,17%
2.99
ΑΛΦΑ
+0,39%
1.564
ΑΝΔΡΟ
+0,61%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,73%
11.01
ΑΣΚΟ
-1,08%
2.76
ΑΣΤΑΚ
+2,00%
7.14
ΑΤΕΚ
+9,74%
0.428
ΑΤΡΑΣΤ
+0,70%
8.64
ΑΤΤ
-1,46%
4.72
ΑΤΤΙΚΑ
-0,43%
2.3
ΒΙΟ
-0,69%
5.78
ΒΙΟΚΑ
-3,40%
1.705
ΒΙΟΣΚ
+2,58%
1.59
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
+0,88%
2.3
ΓΕΒΚΑ
-1,81%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,23%
17.7
ΔΑΑ
-0,44%
7.61
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.26
ΔΕΗ
+0,08%
12.05
ΔΟΜΙΚ
-0,15%
3.265
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,89%
0.312
ΕΒΡΟΦ
-2,50%
1.56
ΕΕΕ
-0,25%
32.34
ΕΚΤΕΡ
-4,07%
1.746
ΕΛΒΕ
0,00%
5.4
ΕΛΙΝ
-0,98%
2.03
ΕΛΛ
+0,74%
13.55
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,72%
1.97
ΕΛΠΕ
+1,22%
7.07
ΕΛΣΤΡ
-0,94%
2.1
ΕΛΤΟΝ
-0,82%
1.69
ΕΛΧΑ
+0,64%
1.886
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-2,38%
1.23
ΕΤΕ
+0,96%
7.75
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.24
ΕΥΔΑΠ
-0,87%
5.69
ΕΥΡΩΒ
-0,05%
2.057
ΕΧΑΕ
+1,10%
4.6
ΙΑΤΡ
-0,33%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-1,53%
0.3545
ΙΛΥΔΑ
-0,84%
1.775
ΙΝΚΑΤ
-0,61%
4.87
ΙΝΛΙΦ
-4,68%
4.68
ΙΝΛΟΤ
+1,60%
1.14
ΙΝΤΕΚ
+0,84%
5.99
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,69%
2.32
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.22
ΙΝΤΚΑ
-0,16%
3.09
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,69%
1.435
ΚΕΠΕΝ
+1,97%
1.55
ΚΛΜ
-0,93%
1.6
ΚΟΡΔΕ
-4,56%
0.419
ΚΟΥΑΛ
-0,68%
1.176
ΚΟΥΕΣ
-0,38%
5.2
ΚΡΙ
-0,37%
13.4
ΚΤΗΛΑ
-4,44%
1.72
ΚΥΡΙΟ
-1,42%
1.045
ΛΑΒΙ
-1,32%
0.821
ΛΑΜΔΑ
+0,13%
7.5
ΛΑΜΨΑ
-1,03%
38.6
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.93
ΛΕΒΚ
+0,79%
0.254
ΛΕΒΠ
-6,67%
0.252
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-5,63%
0.67
ΜΕΒΑ
-2,86%
3.73
ΜΕΝΤΙ
-3,73%
2.32
ΜΕΡΚΟ
0,00%
43.2
ΜΙΓ
-0,45%
3.305
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,47%
21.16
ΜΟΝΤΑ
-5,85%
3.54
ΜΟΤΟ
+0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.71
ΜΠΕΛΑ
+2,49%
26.34
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,55%
3.6
ΜΠΡΙΚ
-0,50%
2.01
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
+0,06%
35.4
ΝΑΚΑΣ
+6,38%
3
ΝΑΥΠ
+1,82%
0.784
ΞΥΛΚ
-1,79%
0.275
ΞΥΛΠ
0,00%
0.368
ΟΛΘ
+0,93%
21.6
ΟΛΠ
+2,06%
27.3
ΟΛΥΜΠ
-0,82%
2.43
ΟΠΑΠ
+0,50%
16.04
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,24%
0.819
ΟΤΕ
+1,94%
15.79
ΟΤΟΕΛ
-0,18%
10.94
ΠΑΙΡ
+2,00%
1.02
ΠΑΠ
0,00%
2.3
ΠΕΙΡ
+0,52%
3.846
ΠΕΡΦ
-0,15%
6.69
ΠΕΤΡΟ
-0,97%
8.14
ΠΛΑΘ
+0,26%
3.8
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-1,77%
0.222
ΠΡΕΜΙΑ
-0,32%
1.252
ΠΡΟΝΤΕΑ
+3,08%
6.7
ΠΡΟΦ
-1,13%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,85%
1.75
ΣΑΡ
-0,18%
10.86
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,29%
0.35
ΣΙΔΜΑ
+1,80%
1.7
ΣΠΕΙΣ
-2,42%
6.44
ΣΠΙ
-1,27%
0.622
ΣΠΥΡ
+9,45%
0.139
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.51
ΤΖΚΑ
-4,65%
1.23
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.09
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.616
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
-0,74%
0.27
ΦΡΛΚ
+0,52%
3.88
ΧΑΙΔΕ
-2,50%
0.585

Έκθεση Ντράγκι: Οι προκλήσεις που βλέπει η UBS στην εφαρμογή της

Τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η πιθανή εφαρμογή της έκθεσης Ντράγκι για την οικονομία μελετάει σε νέο της report η UBS. Όπως παρατηρεί η ελβετική τράπεζα, υπάρχει ένα πολύ θεμελιώδες ερώτημα που απορρέει από την έκθεση και την πιθανή επικείμενη εφαρμογή της: έπειτα από χρόνια μερικής στασιμότητας, μπορεί η Ευρώπη να βρει επιτέλους τον δρόμο της προς την ανάπτυξη;

Συνοπτικά η έκθεση Ντράγκι σημειώνει πως η οικονομία της Ευρώπης έχει μείνει πίσω σε σχέση με άλλες χώρες, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες. Κύρια αιτία αυτής της υποαπόδοσης πιστεύεται ότι είναι η αδύναμη αύξηση της παραγωγικότητας, κυρίως λόγω ανεπαρκών επενδύσεων σε προηγμένες τεχνολογίες, όπως αυτές που συναντώνται στον ψηφιακό τομέα. Ταυτόχρονα, άλλοι παράγοντες που έχουν στηρίξει το οικονομικό μοντέλο της Ευρώπης θεωρείται τώρα ότι ξεθωριάζουν, συμπεριλαμβανομένης της αξιόπιστης πρόσβασης σε οικονομικά προσιτή ενέργεια, το παγκόσμιο εμπόριο και τη γεωπολιτική σταθερότητα, η οποία απελευθέρωσε πόρους που διαφορετικά θα έπρεπε να δαπανηθούν για την άμυνα.

Για να αντιστραφούν αυτές οι οικονομικές πιέσεις και να διασφαλιστεί ότι η Ευρώπη θα έχει τους πόρους που διαθέτει για να χρηματοδοτήσει το κοινωνικό της μοντέλο, ενώ παράλληλα «πρασινίζει» την οικονομία της, ο Ντράγκι υπογραμμίζει τρεις κύριες προκλήσεις για τα επόμενα χρόνια:

– Πολιτική καινοτομίας: Με την ανταγωνιστική θέση της Ευρώπης υπό απειλή από την Κίνα και τη θέση της στην τεχνολογία να μειώνεται, η Ευρώπη πρέπει να κάνει βήματα στην καινοτομία για να προωθήσει την αύξηση της παραγωγικότητας και να στηρίξει τη μακροπρόθεσμη οικονομική ανάπτυξη.

– Ενεργειακή πολιτική: Με τις τιμές της ενέργειας να εξακολουθούν να είναι σημαντικά υψηλότερες στην ΕΕ απ’ ό,τι σε άλλες μεγάλες οικονομίες, το μπλοκ θα πρέπει να να ακολουθήσει έναν οδικό χάρτη για την απαλλαγή από τον άνθρακα, που μειώνει τις τιμές της ενέργειας και λειτουργεί σε συνδυασμό με μια βιομηχανική στρατηγική, για να διασφαλίσει ότι οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις δεν θα είναι σε μειονεκτική θέση στη διεθνή σκηνή.

– Πολιτική ασφάλειας: Η γεωπολιτική αυτονομία, υποστηρίζεται, αποτελεί προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Σε έναν γεωπολιτικά εύθραυστο κόσμο, η Ευρώπη χρειάζεται να ενισχύσει τις επενδύσεις της στην άμυνα και να αυξήσει την ανθεκτικότητα σε εξωτερικές απειλές.

Η πιο σημαντικότερη πρόκληση έγκειται στην εξεύρεση ρεαλιστικών λύσεων που μπορούν να έχουν απτό αντίκτυπο στην οικονομική δυναμική. Και αυτό είναι το σημείο στο οποίο βλέπουμε τη σημαντικότερη συμβολή της έκθεσης Ντράγκι, και όπου οι επενδυτές θα μπορούσαν να δουν τη μεγαλύτερη κίνηση κατά τη διάρκεια των επόμενων χρόνων, ακόμη και αν χρειαστεί χρόνος για να υλοποιηθεί.

Αλλάζει το παιχνίδι για την Ευρώπη με την έκθεση Ντράγκι;

Όπως σημειώνει η UBS, ο εκτεταμένος χαρακτήρας των προτάσεων της έκθεσης καθιστά δύσκολες τις εκτιμήσεις για τις πιθανές επιπτώσεις τους. Σε γενικές γραμμές, ωστόσο, είναι χρήσιμο να αντιμετωπιστούν ως ένα πλαίσιο πολιτικής για τη βελτίωση αυτού που η Ευρώπη (ως επί το πλείστον) ήδη κάνει, παρά ως μια συνολική αλλαγή στην οικονομική στρατηγική της Ευρώπης ή τη θεσμική δομή. Αξίζει να σημειωθεί ότι η έκθεση δεν ζητεί χαλάρωση των σημερινών περιβαλλοντικών στόχων ή αλλαγή της της σχέσης μεταξύ της ΕΕ και των κρατών-μελών.

Αυτό σημαίνει επίσης ότι, τουλάχιστον αρχικά, το μεγαλύτερο μέρος της αλλαγής που θα προκύψει από την έκθεση θα πρέπει να πραγματοποιηθεί σε επίπεδο τομέων -αντί ν’ αλλάξει η πορεία της συνολικής οικονομίας.

Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για την άποψη αυτήν, ισχυρίζεται η UBS: πρώτον, ενώ η δημοσιονομική πολιτική είναι πιθανότατα η πιο αποτελεσματική πρόταση της έκθεσης, φαίνεται επίσης να είναι από τις λιγότερο εφικτές. H συντριπτική πλειονότητα των δημόσιων δαπανών στην Ευρώπη πραγματοποιείται σε εθνικό ή υποεθνικό επίπεδο και όχι στην ΕΕ.

Με τις κυβερνήσεις υπό την πίεση να μειώσουν τα ελλείμματά τους μετά την επαναφορά των δημοσιονομικών κανόνων της ΕΕ, είναι δύσκολο να δούμε πώς μπορούν να χρηματοδοτηθούν οι προτεινόμενες δαπάνες. Η έκθεση περιέχει ορισμένες ιδέες σχετικά με το σημείο αυτό, όπως o επαναπροσδιορισμός των υφιστάμενων δαπανών, επιτρέποντας τη λήξη του χρέους από το πρόγραμμα «NextGenerationEU» να μετακυλιστεί, και την έκδοση περισσότερου χρέους σε επίπεδο ΕΕ για τη χρηματοδότηση διακρατικών έργων. Ωστόσο, μεμονωμένα, οι προτάσεις αυτές φαίνονται ανεπαρκείς για την κάλυψη των επενδυτικών αναγκών. Επιπλέον, ορισμένες προτάσεις είναι απίθανο να βρουν υποστήριξη απ’ όλα τα κράτη-μέλη, όπως η έκκληση για αύξηση του χρέους σε επίπεδο ΕΕ.

Δεύτερον, ενώ η έκθεση περιέχει πολλές ιδέες που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη βελτίωση των συνθηκών σε διάφορα τμήματα της οικονομίας, όπως η μείωση των τιμών της ενέργειας για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές, άλλοι περιορισμοί παραμένουν.

Ειδικότερα, η δημογραφική πίεση και η διαθεσιμότητα του εργατικού δυναμικού θα μπορούσαν να θέσουν σημαντικούς περιορισμούς στην οικονομία της Ευρώπης. Υπάρχουν ορισμένες προτάσεις για αύξηση της προσφοράς εργασίας και βελτίωση της κατάρτισης, όπως ένα σύστημα θεωρήσεων για εργαζόμενους με τεχνολογικές δεξιότητες και καλύτερη εναρμόνιση των πιστοποιήσεων σε ολόκληρη την ΕΕ, αλλά ακόμη και αν εφαρμοστούν πλήρως, μπορεί να δυσκολευτούν να αντισταθμίσουν τον δυσμενή αντίκτυπο από την προβλεπόμενη συρρίκνωση του πληθυσμού σε ηλικία κατάλληλη για εργασία.

Και, ίσως το πιο σημαντικό, σύμφωνα με τη UBS, είναι να δούμε ποιες προτάσεις θα μπορέσουν να βρουν επαρκή υποστήριξη από τα κράτη-μέλη για να περάσουν από την ευρωπαϊκή νομοθετική διαδικασία και να επιτύχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμά τους.

Προτεραιότητες της νέας Κομισιόν

Κατά την ανάθεση στρατηγικών χαρτοφυλακίων στους νέους συναδέλφους της στην Κομισιόν, η Φον ντερ Λάιεν βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στις συστάσεις της έκθεσης Ντράγκι, υποδεικνύοντας ότι το έργο της Επιτροπής θα ενημερωθεί από την ανάλυσή της.

Ανάμεσα στον μακρύ κατάλογο των στόχων, τόνισε επίσης ορισμένα από τα κύρια ζητήματα που θα πρέπει να αντιμετωπίσει η ΕΕ εντός των πρώτων εκατό ημερών της. Τα σημαντικότερα μεταξύ αυτών των προτεραιοτήτων είναι η πρόταση για ένα «καθαρό βιομηχανικό Deal», που περιλαμβάνει την υποβολή ενός σχεδίου δράσης για τη μείωση των τιμών της ενέργειας, τη διοχέτευση επενδύσεων σε ανανεώσιμες υποδομές και τη βιομηχανία ενέργειας, και να επιταχυνθούν οι σχεδιασμοί, οι διαγωνισμοί και οι διαδικασίες αδειοδότησης.

Δεδομένου του πρώιμου σταδίου στο οποίο βρίσκονται πολλές από αυτές τις προτάσεις, θα χρειαστεί χρόνος για να γίνουν οποιεσδήποτε αλλαγές, τονίζει η UBS. Αυτό επίσης σημαίνει ότι είναι πιθανότατα ακόμη πολύ νωρίς για τις αγορές να αντλήσουν ισχυρά συμπεράσματα για το νέο πρόγραμμα πολιτικής της ΕΕ.

Και, όπως αναφέρθηκε, ελλείψει περαιτέρω στοιχείων, η τράπεζα παραμένει επιφυλακτική σχετικά με το πόσο μεγάλη επίδραση θα έχει οποιαδήποτε πιθανή αλλαγή πολιτικής στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον. Παρ’ όλα αυτά, μεμονωμένοι τομείς της οικονομίας και θύλακες της της αγοράς ενδέχεται να επηρεάζονται όλο και περισσότερο από το τι θα επιφέρει η μετατόπιση των πολιτικών της ΕΕ και το τι σημαίνει αυτό για τις δικές τους τύχες.

Διαβάστε επίσης

Εθνική: Πλώρη για μέγιστη τιμή, το ΤΧΣ αποφασίζει στενότερο εύρος τιμών

Σε εκκαθάριση η Sonoco: Πωλούνται οι εγκαταστάσεις σε Νεοχωρούδα και ΒΙΠΕ Κιλκίς

Ρεύμα: Τι “τάση” θα έχουν τα πράσινα τιμολόγια του Οκτωβρίου

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!