THEPOWERGAME
Η προσπάθεια της αυτοκινητοβιομηχανίας για απανθρακοποίηση περιστρέφεται γύρω από την αντικατάσταση της βενζίνης με μπαταρίες. Ένας συνεχώς αυξανόμενος αριθμός πελατών επιθυμεί και τα δύο. Οι αγοραστές που δεν μπορούν να αγοράσουν ένα πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή ανησυχούν για τη διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης, στρέφονται στα plug -in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (PHEV), οι πωλήσεις των οποίων αυξάνονται ραγδαία. Όμως η «βόλτα» με τα υβριδικά μπορεί να αποδειχθεί σύντομη.
Πέρυσι οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων που λειτουργούν αποκλειστικά με μπαταρίες (BEV) ήταν υπερδιπλάσιες από εκείνες των PHEV. Όμως, η ψαλίδα έχει κλείσει. Σύμφωνα με την Bernstein, οι πωλήσεις των PHEV, τους πρώτους επτά μήνες του 2024, αυξήθηκαν κατά σχεδόν 50%, σε ετήσια βάση, σε σύγκριση με μόλις 8% για τα BEV.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες απομακρύνονται από την παραγωγή BEV και στρέφονται προς τα υβριδικά. Αυτόν τον μήνα η Volvo υπαναχώρησε από τη δέσμευσή της να γίνει πλήρως ηλεκτρική μέχρι το 2030. Τώρα λέει ότι τα BEV και τα PHEV θα αντιπροσωπεύουν μαζί το 90% των πωλήσεών της μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Τον περασμένο μήνα η Ford ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει τα σχέδιά της να κατασκευάσει ένα μεγάλο πλήρως ηλεκτρικό SUV, επιλέγοντας αντ’ αυτού την υβριδική ενέργεια. Η Hyundai διπλασιάζει τη γκάμα των υβριδικών οχημάτων της από επτά σε 14 μοντέλα. Η Volkswagen, επίσης, έχει δεσμευτεί να αυξήσει τις επενδύσεις σε υβριδικά οχήματα καθώς επανεξετάζει τα σχέδιά της για τα BEV.
Οι καταναλωτές στρέφονται στα υβριδικά οχήματα εν μέρει επειδή είναι φθηνά. Οι μεγάλες μπαταρίες που απαιτούνται για τη λειτουργία των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων τα καθιστούν πολύ πιο ακριβά από τα βενζινοκίνητα, το οποίο αποτελεί πρόβλημα όταν πρόκειται να πωληθούν στη μαζική αγορά. Οι περισσότεροι αγοραστές «δεν θα πληρώσουν ένα premium», λέει ο Jim Farley, το αφεντικό της Ford. Αντίθετα, τα plug-in υβριδικά, λειτουργούν με πολύ μικρότερες μπαταρίες: έχουν συνήθως μια μονάδα 20 κιλοβατώρων, περίπου το ένα τρίτο του μεγέθους εκείνων των BEV. Κατά συνέπεια, τα PHEV είναι ελάχιστα ακριβότερα από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα και κοστίζουν λιγότερο στη λειτουργία τους. Παρόλο που τα υβριδικά μπορούν συνήθως να διανύσουν μόνο 40 μίλια περίπου με τις μπαταρίες τους, η επιλογή της χρήσης της βενζίνης αποφεύγει το άγχος που έχουν πολλοί οδηγοί των BEV για το αν θα ξεμείνουν από ενέργεια.
Από την πλευρά τους, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προτιμούν τα υβριδικά αυτοκίνητα επειδή είναι συνήθως το ίδιο κερδοφόρα με τα βενζινοκίνητα – σε αντίθεση με τα BEV, τα περισσότερα από τα οποία είναι ζημιογόνα. Μικρότερες μπαταρίες σημαίνουν χαμηλότερο κόστος παραγωγής. Τα υβριδικά αυτοκίνητα επιτρέπουν επίσης στις παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες να αξιοποιήσουν περισσότερο την υπάρχουσα τεχνογνωσία και τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες.
Ωστόσο, η μόδα των υβριδικών μπορεί να αποδειχθεί παροδική. Οι κανόνες στην Καλιφόρνια, που υιοθετήθηκαν από 16 άλλες αμερικανικές πολιτείες, προβλέπουν ότι μέχρι το 2035 μόνο το 20% των νέων οχημάτων που πωλούνται από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων θα μπορούν να είναι plug-in υβριδικά. Tα υπόλοιπα θα πρέπει να είναι πλήρως ηλεκτρικά. Η ΕΕ σχεδιάζει να πατήσει φρένο ακόμα πιο δυνατά: μέχρι το 2035, το μπλοκ θα απαγορεύσει την πώληση όλων των αυτοκινήτων με βενζινοκινητήρες, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών.
Τα υβριδικά μπορεί να έχουν ήδη μειώσει την ανταγωνιστικότητά τους μέχρι τότε. Οι τιμές των μπαταριών μειώνονται και θα μειωθούν περαιτέρω καθώς η παραγωγή επεκτείνεται και αναπτύσσονται νέες χημικές ουσίες. Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Renault, παρακινούμενες από τον κινεζικό ανταγωνισμό, σχεδιάζουν να παρουσιάσουν μοντέλα BEV που θα κοστίζουν σημαντικά λιγότερο από τις τρέχουσες προσφορές τους. Τα δίκτυα φόρτισης συνεχίζουν να επεκτείνονται.
Η Bernstein προβλέπει ότι, μέχρι το 2030, τα PHEV θα κατακτήσουν αυξανόμενο μερίδιο της αγοράς αυτοκινήτων, αλλά ότι πωλήσεις θα σταθεροποιηθούν και τελικά θα μειωθούν καθώς οι πωλήσεις των BEV θα επιταχυνθούν (βλ. διάγραμμα). Τα υβριδικά «μπορεί να κερδίζουν τώρα, αλλά τα BEV θα είναι οι τελικοί νικητές», εκτιμά ο Patrick Hummel της τράπεζας UBS. Ο Xavier Smith της AlphaSense, μιας εταιρείας συμβούλων, πιστεύει ότι η σημερινή εμμονή των αυτοκινητοβιομηχανιών με τα υβριδικά θα αποδειχθεί κοντόφθαλμη. Όσοι χάσουν την εστίαση στην ηλεκτροκίνηση θα μπορούσαν σύντομα να μείνουν πίσω.
© 2024 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved. Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com
Διαβάστε επίσης
ΔΥΠΑ: Μειωμένοι κατά 6% οι εγγεγραμμένοι άνεργοι τον Αύγουστο
Telecoms: Φρένο της κυβέρνησης στις αυξήσεις σε ευρυζωνικές συνδέσεις
Ανάγκη για περισσότερα μέταλλα, αλλά λιγότερες εξορύξεις