Γ.Δ.
1392.89 -0,34%
ACAG
-0,93%
5.32
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
+1,21%
8.34
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,33%
8.19
NOVAL
+0,44%
2.285
OPTIMA
-0,78%
12.66
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
-9,82%
4.04
ΑΒΑΞ
-0,58%
1.37
ΑΒΕ
+0,22%
0.455
ΑΔΜΗΕ
-0,43%
2.34
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
-1,23%
3.615
ΑΛΦΑ
-1,92%
1.5325
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,37%
9.48
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.9
ΑΤΕΚ
-9,86%
0.384
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
+3,39%
0.61
ΑΤΤΙΚΑ
+0,47%
2.15
ΒΙΟ
0,00%
5.17
ΒΙΟΚΑ
+0,29%
1.745
ΒΙΟΣΚ
-1,82%
1.35
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,14%
17.78
ΔΑΑ
-0,20%
7.964
ΔΑΙΟΣ
-2,73%
3.56
ΔΕΗ
-0,43%
11.7
ΔΟΜΙΚ
-1,09%
2.72
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,68%
0.298
ΕΒΡΟΦ
+1,45%
1.4
ΕΕΕ
+1,03%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-0,56%
1.416
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.96
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,11%
1.638
ΕΛΠΕ
-0,88%
6.74
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,24%
1.828
ΕΛΧΑ
+3,22%
1.858
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,77%
1.11
ΕΤΕ
-2,70%
6.846
ΕΥΑΠΣ
+0,64%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-0,87%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-1,91%
2.001
ΕΧΑΕ
-0,58%
4.285
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-2,60%
0.2995
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.745
ΙΝΚΑΤ
+0,75%
4.725
ΙΝΛΙΦ
-1,17%
4.24
ΙΝΛΟΤ
-1,14%
0.87
ΙΝΤΕΚ
-0,18%
5.63
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+1,48%
1.03
ΙΝΤΚΑ
-0,57%
2.605
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+0,85%
1.18
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+5,82%
0.418
ΚΟΥΑΛ
+1,19%
1.022
ΚΟΥΕΣ
-0,18%
5.55
ΚΡΙ
-2,09%
14.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+2,39%
0.944
ΛΑΒΙ
-2,20%
0.71
ΛΑΜΔΑ
-2,06%
7.13
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
-6,25%
0.24
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,73%
2.72
ΜΑΘΙΟ
-8,92%
0.592
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-2,15%
2.96
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,19%
19.09
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
+0,81%
2.485
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,74%
24.38
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.68
ΜΠΡΙΚ
-1,44%
2.06
ΜΠΤΚ
-8,06%
0.57
ΜΥΤΙΛ
+0,19%
31.46
ΝΑΚΑΣ
+0,68%
2.94
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,79%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-0,87%
2.28
ΟΠΑΠ
+1,90%
15.59
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+0,33%
15.06
ΟΤΟΕΛ
-0,59%
10.18
ΠΑΙΡ
+2,05%
0.994
ΠΑΠ
-0,43%
2.32
ΠΕΙΡ
-2,20%
3.55
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.29
ΠΕΤΡΟ
-0,26%
7.76
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
-4,00%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,81%
6.15
ΠΡΟΦ
-1,18%
5.04
ΡΕΒΟΙΛ
-1,90%
1.55
ΣΑΡ
-1,48%
10.66
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,51%
0.326
ΣΙΔΜΑ
-1,31%
1.51
ΣΠΕΙΣ
+0,36%
5.62
ΣΠΙ
-0,40%
0.502
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
19.79
ΤΖΚΑ
-2,13%
1.38
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.618
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-1,12%
3.53
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Γιατί ναυαγεί το σχέδιο Πούτιν για το παγκόσμιο εμπόριο

Τους λόγους που η προσπάθεια του Βλάντιμιρ Πούτιν  να επανασχεδιάσει το παγκόσμιο εμπόριο εξηγεί η Wall Street Journal. Όπως αναφέρει η εφημερίδα, στο οικονομικό αντίκτυπο της εισβολής της στην Ουκρανία, η Ρωσία προσπάθησε να απομακρυνθεί από το εμπόριο με τη Δύση και να οικοδομήσει νέους δεσμούς που αψηφούν τις κυρώσεις με τις ασιατικές δυνάμεις Κίνα και Ινδία.

Δυόμισι χρόνια αργότερα, η ροή του ρωσικού πετρελαίου έχει ως επί το πλείστον αναδρομολογηθεί κατά μήκος αυτών των γραμμών. Τα κέρδη τροφοδότησαν την πολεμική μηχανή του Κρεμλίνου. Όμως, καθώς οι κυρώσεις γίνονται όλο και πιο αυστηρές και οι γερασμένες υποδομές της αποδεικνύονται ανεπαρκείς, η Ρωσία προσπαθεί να στηρίξει την οικονομία της σε καιρό πολέμου ανοίγοντας νέους δρόμους για το εμπόριο άλλων εμπορευμάτων της. Ο αναπροσανατολισμός των εμπορικών σχέσεων δεκαετιών, ιδίως εκείνων που αφορούν δυσκίνητα εμπορεύματα και αγαθά, αποδεικνύεται δύσκολο να επιτευχθεί.

Ακολουθεί μια ματιά στις προσπάθειες της Ρωσίας να επανασχεδιάσει τους εμπορικούς της δρόμους και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Μόσχα σε αυτό το εγχείρημα.

Υποφέροντας υπό κυρώσεις

Το εμπόριο της Ρωσίας με τη Δύση, το οποίο είχε γνωρίσει μεγάλη άνθηση μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, κατέρρευσε κάτω από μια σειρά δυτικών κυρώσεων που επιβλήθηκαν για να τιμωρηθεί η Μόσχα για την εισβολή της στην Ουκρανία.

Παράλληλα, οι εμπορικές συναλλαγές της Ρωσίας με την Κίνα, την Ινδία και άλλες χώρες της Ανατολής αυξήθηκαν με ταχείς ρυθμούς, χάρη στις πωλήσεις πετρελαίου με έκπτωση.

Φέτος, οι ΗΠΑ επέβαλαν νέους κανόνες που αυξάνουν τον κίνδυνο κυρώσεων για τις ξένες τράπεζες που συναλλάσσονται με τη Ρωσία. Αυτές οι δευτερογενείς κυρώσεις έχουν περιορίσει την ανάπτυξη του εμπορίου μεταξύ της Ρωσίας και χωρών που είχαν γίνει μεγάλο μέρος του εμπορικού χαρτοφυλακίου της Μόσχας κατά τη διάρκεια του πολέμου.

Η μεταφορά πετρελαιοφόρων λιπαίνει τους τροχούς του εμπορίου

Στην προσπάθεια του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν να αναπροσανατολίσει τους εμπορικούς δεσμούς, το πετρέλαιο σημείωσε μια πρώιμη νίκη, επειδή μπορεί να μεταφερθεί σε όλο τον κόσμο με μεγάλα δεξαμενόπλοια και όχι μέσω σταθερών αγωγών. Αυτή η κινητικότητα ήταν ζωτικής σημασίας για την εξαρτώμενη από τους πόρους οικονομία της Ρωσίας, βοηθώντας το Κρεμλίνο να συγκεντρώσει έσοδα για να χρηματοδοτήσει τον πόλεμο και να στηρίξει την πληγείσα από τις κυρώσεις οικονομία του. Μέχρι και το ήμισυ των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου και πετρελαιοειδών το 2023 πήγαιναν στην Κίνα, ενώ η Ινδία αναδεικνύεται επίσης σε μεγάλο αγοραστή. Η Ρωσία μπόρεσε να παρακάμψει ένα ανώτατο όριο τιμών που επέβαλε η Δύση, διακινώντας το πετρέλαιο με τον λεγόμενο σκιώδη στόλο γερασμένων δεξαμενόπλοιων, στα οποία οι περιορισμοί έχουν περιορισμένη πρόσφυση.

Αλλά άλλα εμπορεύματα είναι πιο δύσκολο να μετατοπιστούν

Η αναδρομολόγηση του φυσικού αερίου, ωστόσο, έχει αποδειχθεί πιο δύσκολη, δεδομένου ότι οι περισσότερες εξαγωγές της Ρωσίας συνήθιζαν να ρέουν μέσω ενός αραχνοΰφαντου δικτύου αγωγών δεκαετιών προς την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένου του Nord Stream, ο οποίος σαμποταρίστηκε το 2022. Η Ρωσία έχει μόνο περιορισμένη χωρητικότητα αγωγών που πηγαίνουν στην Κίνα και μέχρι στιγμής το Πεκίνο έχει αρνηθεί να δώσει το πράσινο φως σε μια τεράστια νέα σύνδεση φυσικού αερίου μεταξύ των δύο εθνών, γνωστή ως Power of Siberia 2.

Το φυσικό αέριο μπορεί επίσης να υγροποιηθεί και να μεταφερθεί με εξειδικευμένα δεξαμενόπλοια, αλλά η χωρητικότητα της Ρωσίας είναι περιορισμένη. Οι κυρώσεις των ΗΠΑ σε ένα μεγάλο νέο ρωσικό έργο υγροποιημένου φυσικού αερίου έχουν δυσχεράνει περαιτέρω τις προοπτικές της Μόσχας, καθιστώντας δυσκολότερη την παραλαβή δεξαμενόπλοιων και την εγχώρια ναυπήγηση εναλλακτικών πλοίων.

Οι σιδηροδρομικές καθυστερήσεις επιβραδύνουν τις εξαγωγές

Η Ρωσία τρέχει για να επεκτείνει τη γερασμένη σιδηροδρομική υποδομή της προς την Ασία, επειδή οι υπάρχουσες γραμμές δεν μπορούν να διαχειριστούν τον αυξημένο όγκο του εμπορίου. Αυτό έχει προκαλέσει γραφειοκρατικές διαμάχες για το πώς θα μοιραστεί η υπάρχουσα χωρητικότητα.

Ο άνθρακας, ένας τομέας που εξαρτάται από τη σιδηροδρομική διανομή, έχει υποφέρει ως αποτέλεσμα. Ο τομέας, ο οποίος παραδοσιακά απολάμβανε προτεραιότητα στη σιδηροδρομική πρόσβαση, απειλείται από άλλα φορτία, όπως ξυλεία, χάλυβα και εμπορευματοκιβώτια που φέρνουν κινεζικά προϊόντα αντί για ευρωπαϊκά. Οι ρωσικές εξαγωγές άνθρακα προς τη βασική αγορά της Κίνας -και τα έσοδα του προϋπολογισμού που αποφέρουν- έχουν μείνει στάσιμες τους τελευταίους μήνες.

Οι συντομότερες διαδρομές προς την αγορά αποδεικνύονται δύσκολα προσβάσιμες

Η Μόσχα ήλπιζε εδώ και καιρό ότι το λιώσιμο των πάγων στον Αρκτικό Ωκεανό θα τοποθετούσε το ναυτιλιακό πέρασμα μέσω των βόρειων υδάτων της Ρωσίας στο επίκεντρο του παγκόσμιου εμπορίου. Με τη χρήση της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού, ένα ταξίδι από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας στην Ιαπωνία διαρκεί περίπου 18 ημέρες σε σύγκριση με 37 ημέρες μέσω της διώρυγας του Σουέζ, σύμφωνα με το ρωσικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων TASS.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει προσθέσει νέο επείγοντα χαρακτήρα -και προκλήσεις- στη χρήση της διαδρομής: Οι κυρώσεις των ΗΠΑ, για παράδειγμα, εμποδίζουν τη δυνατότητα της Μόσχας να αποκτήσει παγοθραυστικά. Οι εμπειρογνώμονες λένε ότι η Ρωσία δεν θα επιτύχει τους φιλόδοξους στόχους της για την κίνηση που περνάει από το αρκτικό πέρασμα, και η αύξηση του όγκου των φορτίων που ταξιδεύουν με αυτόν τον τρόπο έχει σταματήσει τα τελευταία χρόνια.

Η Ρωσία στοχεύει επίσης να μειώσει τους χρόνους εξαγωγής στην αγορά της Ινδίας χρησιμοποιώντας τον λεγόμενο διάδρομο μεταφορών Βορρά-Νότου μέσω του Ιράν. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να μειωθεί στο μισό ο χρόνος ταξιδιού για τα φορτία που πηγαίνουν από τη Ρωσία στην Ινδία. Ωστόσο, η έλλειψη σιδηροδρομικών υποδομών στο Ιράν, οι περιορισμοί της χωρητικότητας των λιμένων και η αβεβαιότητα σχετικά με τις πηγές χρηματοδότησης έχουν καθυστερήσει τα σχέδια για να καταστεί η διαδρομή βιώσιμη, λένε οι εμπειρογνώμονες.

Διαβάστε επίσης

Telecoms: Φρένο της κυβέρνησης στις αυξήσεις σε ευρυζωνικές συνδέσεις

Ταξί: Ανταρσία για τα αυτοκόλλητα στα οχήματα για αποδείξεις και POS

Ρουμανία: Πάει κόντρα στην Κομισιόν, αναθεωρεί τους στόχους για τις ΑΠΕ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!