THEPOWERGAME
Τα διυλιστήρια πετρελαίου στην Ασία, την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες αντιμετωπίζουν πτώση της κερδοφορίας τους σε χαμηλά επίπεδα πολλών ετών, σηματοδοτώντας μια κάμψη για έναν κλάδο που απολάμβανε αλματώδεις αποδόσεις μετά την πανδημία και υπογραμμίζοντας την έκταση της τρέχουσας επιβράδυνσης της παγκόσμιας ζήτησης.
Η αδυναμία αυτή αποτελεί ένα ακόμη σημάδι της ασθενούς καταναλωτικής και βιομηχανικής ζήτησης, ιδίως στην Κίνα, λόγω της επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης και της αυξανόμενης διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων. Τα νέα διυλιστήρια που τίθενται σε λειτουργία στην Αφρική, τη Μέση Ανατολή και την Ασία έχουν επιτείνει την καθοδική πίεση.
Διυλιστήρια όπως η TotalEnergies και εμπορικές εταιρείες όπως η Glencore είδαν τεράστια κέρδη το 2022 και το 2023, καθώς εξαργύρωσαν τις ελλείψεις εφοδιασμού που προκλήθηκαν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, τις διαταραχές στη ναυσιπλοΐα της Ερυθράς Θάλασσας από τους μαχητές Χούτι και τη μεγάλη ανάκαμψη της ζήτησης μετά την πανδημία COVID-19.
«Φαίνεται σίγουρα ότι ο υπερκύκλος διύλισης που ζήσαμε τα τελευταία χρόνια μπορεί τώρα να φτάσει στο τέλος του, με την προσφορά από τα πρόσφατα εγκαινιασμένα διυλιστήρια να καλύπτει επιτέλους την πιο αργά αυξανόμενη ζήτηση καυσίμων», δήλωσε ο αναλυτής της Commodity Context, Rory Johnston.
Τα κέρδη διύλισης της Σιγκαπούρης, που αποτελεί καμπανάκι για την Ασία, υποχώρησαν στα 1,63 δολάρια το βαρέλι στις 17 Σεπτεμβρίου, εποχικό χαμηλό από την ίδια περίοδο του 2020. Τα περιθώρια ντίζελ της Ασίας κατέρρευσαν σε χαμηλό τριών ετών την ίδια ημέρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG.
Η αδύναμη κινεζική οικονομία είναι ένας βασικός λόγος. Η αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής στον κορυφαίο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο υποχώρησε σε χαμηλό πέντε μηνών τον Αύγουστο, ενώ η παραγωγή διυλιστηρίων πετρελαίου μειώθηκε για πέμπτο μήνα, καθώς η αδύναμη ζήτηση καυσίμων και τα χαμηλά περιθώρια εξαγωγών περιόρισαν την παραγωγή.
Υπερπροσφορά ντίζελ
Η υπερπροσφορά στην παγκόσμια αγορά ντίζελ λόγω της χαμηλής ζήτησης είναι ένας από τους κύριους λόγους για την αδυναμία των περιθωρίων κέρδους.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει ότι η ζήτηση ντίζελ και πετρελαίου κίνησης θα ανέλθει φέτος κατά μέσο όρο στα 28,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (bpd), μειούμενη κατά 0,9% από το 2023, ενώ η ζήτηση για βενζίνη, καύσιμα αεριωθουμένων, υγραέριο κίνησης και μαζούτ αυξάνεται την ίδια περίοδο.
Στα τέλη Αυγούστου, τα ευρωπαϊκά περιθώρια ντίζελ μειώθηκαν σε περίπου 13 δολάρια το βαρέλι, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG. Ήταν κατά μέσο όρο 16,6 δολάρια το βαρέλι τον Αύγουστο, λιγότερο από το μισό από τα 38,3 δολάρια που ήταν κατά μέσο όρο τον Αύγουστο του 2023.
Οι άμεσες προοπτικές παραμένουν αδύναμες, αν και η εποχιακή ζήτηση θα μπορούσε να παράσχει στήριξη.
Ο αναλυτής της Energy Aspects, Raul Caldaria, δήλωσε ότι τα κέρδη διύλισης αναμένεται να παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα για το υπόλοιπο του έτους, με κάποια ανοδική τάση από την υψηλότερη χειμερινή ζήτηση για ντίζελ στην Ευρώπη.
Τα περιθώρια κέρδους της βενζίνης βρίσκονται επίσης υπό πίεση στην Ευρώπη, παρά την πιο ισχυρή ζήτηση. Διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο σε 12,1 δολάρια το βαρέλι τον Αύγουστο, καταρρέοντας κατά 61% από τα επίπεδα των 31 δολαρίων του Αυγούστου 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG.
Εκπρόσωπος της Eni δήλωσε ότι η ιταλική εταιρεία διύλισης «εφαρμόζει μέτρα για να μετριάσει τη μείωση των περιθωρίων διύλισης», αλλά αρνήθηκε να διευκρινίσει τα μέτρα αυτά.
Εκπρόσωπος της ισπανικής εταιρείας διύλισης Cepsa δήλωσε ότι παρακολουθεί τα περιθώρια κέρδους της, αλλά δεν έχει λάβει απόφαση για την επιβράδυνση της επεξεργασίας της.
Νέα διυλιστήρια
Η έναρξη λειτουργίας ορισμένων νέων διυλιστηρίων έχει επιτείνει την πίεση στα περιθώρια κέρδους, με τα παλαιότερα διυλιστήρια, ιδίως στην Ευρώπη, να αισθάνονται τον «πόνο».
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η Petroineos επιβεβαίωσε ότι θα κλείσει το διυλιστήριο Grangemouth στη Σκωτία, ενώ αναμένεται κλείσιμο και στη Γερμανία.
Φέτος, η νέα δυναμικότητα που ανεβαίνει περιλαμβάνει το εργοστάσιο Dangote της Νιγηρίας με δυναμικότητα 650.000 bpd, το Dos Bocas του Μεξικού με δυναμικότητα 340.000 bpd, το Al Zour του Κουβέιτ με δυναμικότητα 615.000 bpd και το Duqm του Ομάν με δυναμικότητα 230.000 bpd.
«Σε παγκόσμιο επίπεδο υπάρχει σαφώς υπερβολική δυναμικότητα διύλισης σήμερα σε σχέση με τα επίπεδα ζήτησης, με τη νέα δυναμικότητα απλώς να επιδεινώνει τα πράγματα», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Vortexa, David Wech.
Οι αναλυτές της Bank of America στις 13 Σεπτεμβρίου δήλωσαν ότι αναμένουν ότι τα παγκόσμια περιθώρια διύλισης θα συνεχίσουν την πτώση τους, αφού διολίσθησαν κατά 25% από τρίμηνο σε τρίμηνο και κατά 50% σε spot βάση, και καθώς η νέα δυναμικότητα διύλισης αυξάνεται κατά 1,5 εκατ. bpd σε ετήσια βάση.
Διαβάστε ακόμη
Telecoms: Φρένο της κυβέρνησης στις αυξήσεις σε ευρυζωνικές συνδέσεις
Ταξί: Ανταρσία για τα αυτοκόλλητα στα οχήματα για αποδείξεις και POS
Ρουμανία: Πάει κόντρα στην Κομισιόν, αναθεωρεί τους στόχους για τις ΑΠΕ