THEPOWERGAME
«Εκατομμύρια επιβάτες σε όλη την Ευρώπη εξαρτώνται καθημερινά από σύγχρονα και ασφαλή τρένα. Η Siemens και η Alstom είναι πρωταθλητές στον κλάδο σιδηροδρόμων. Χωρίς επαρκή αντίδοτα, αυτή η συγχώνευση θα οδηγούσε σε υψηλότερες τιμές για τα συστήματα σηματοδότησης που διατηρούν ασφαλείς τους επιβάτες και για τις αμαξοστοιχίες υψηλών ταχυτήτων των επόμενων γενεών», είχε ανακοινώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Φεβρουάριο του 2019. Τότε η επίτροπος Ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάνγκερ, αποφάσισε να μπλοκάρει τη συγχώνευση μεταξύ του γερμανικού και του γαλλικού ομίλου.
Σήμερα και ειδικότερα μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι για την ανταγωνιστικότητα στην Ευρώπη, όπου ο πρώην επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον της Ε.Ε, η απόφαση αυτή της Βεστάνγκερ θεωρείται πως καθρεπτίζει έλλειψη διορατικότητας στην Ε.Ε. Ένα από τα βασικά συμπεράσματα της περιβόητης 440σέλιδης έκθεσης του Ντράγκι, η οποία «ταξίδεψε» σε κάθε γωνιά του κόσμου, είναι πως η Ευρώπη χρειάζεται ισχυρούς ομίλους που να μπορούν να ανταγωνιστούν τους επιχειρηματικούς υπέρ ήρωες των ΗΠΑ και της Κίνας. Μια συγχώνευση ανάμεσα στη Siemens και την Alstom θα συμβάδιζε με μια τέτοια στρατηγική.
Η Βεστάνγκερ, η οποία βασίζει τις αποφάσεις στο υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο της Ε.Ε και όχι σε μια ενοποιημένη Ευρώπη που προτείνει ο Ντράγκι, δεν άργησε να στείλει το δικό της μήνυμα λίγο μετά την ανακοίνωση των νέων επιτρόπων από την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν αυτήν την εβδομάδα. Η Ε.Ε κινδυνεύει να ανοίξει το «κουτί της Πανδώρας» με τη χαλάρωση των κανόνων για τη συγχώνευση των εταιρειών είπε η Δανή πολιτικός που αποχωρεί έπειτα από μια δεκαετία ως επίτροπος Ανταγωνισμού της Ε.Ε. Στην διάρκεια της σταδιοδρομίας της προσέφυγε εναντίον των ψηφιακών κολοσσών για τις μονοπωλιακές και φορολογικές πρακτικές τους, με τις ΗΠΑ να μιμούνται αργότερα τον βηματισμό της.
«Το πρόβλημα με το άνοιγμα του κουτιού της Πανδώρας είναι πως δεν μπορείς να το ξανακλείσεις και αυτό δημιουργεί μεγάλη αβεβαιότητα», δήλωσε την Τετάρτη σε συνέντευξη στους Financial Times.
Διάδοχος της Βεστάνγκερ θα είναι η Τερέζα Ριμπέρα, η οποία θα αναλάβει το χαρτοφυλάκιο ανταγωνισμού της Ε.Ε μαζί με την επίβλεψη της ψηφιακής και ενεργειακής μετάβασης. Σε επιστολή της, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κάλεσε την Ριμπέρα -νυν υπουργού οικολογικής μετάβασης στη σοσιαλιστική κυβέρνηση της Ισπανίας – να εκσυγχρονίσει την πολιτική ανταγωνισμού της Ε.Ε».
Η Ε.Ε πρέπει να κάνει τολμηρά βήματα σε διάφορους τομείς για να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της και να διατηρήσει το την κοινωνική συνοχή των κρατών-μελών της. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να σταθεί η Ε.Ε σε ένα όλο και πιο επισφαλές γεωπολιτικό περιβάλλον όπου έχει ενταθεί η αντιπαλότητα μεταξύ των ισχυρότερων οικονομιών του κόσμου. Υπό αυτήν την έννοια, η επιλογή της Ριμπέρα μαζί με άλλους επιτρόπους που επέλεξε η Ισπανία, η Ιταλία και η Γαλλία αποβλέπουν στην εμβάθυνση της Ε.Ε με την έκδοση μεγαλύτερου όγκου κοινών ομολόγων, τη χαλάρωση των δημοσιονομικών κανόνων και την δημιουργία μιας κοινής βιομηχανικής πολιτικής.
Αλλά δεν είναι βέβαιο εάν οι προτάσεις Ντράγκι έχουν γίνει αποδεκτές από το σύνολο των κυβερνώντων στην Ε.Ε. Και η επιλογή επιτρόπων με ευρωπαϊκό όραμα δεν επαρκεί εάν τα κράτη-μέλη μπλοκάρουν τις εξελίξεις προς αυτήν την κατεύθυνση. Ενδεικτική είναι η αντίδραση εάν όχι η άρνηση της Γερμανίας στο ενδεχόμενο μιας συγχώνευσης ανάμεσα στην Commerzbank και την UniCredit, επιδεικνύοντας πως ο εθνικισμός εμποδίζει την περαιτέρω ενοποίηση των αγορών και των κλάδων στην Ευρώπη. Η Βεστάνγκερ μίλησε για «χειρουργικές» αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο για τις συγχωνεύσεις και τόνισε πως δεν έχει γίνει καμία σημαντική μεταρρύθμιση από το 1989. Πάνω απ’ όλα, όμως, χρειάζεται πολιτική βούληση.
Διαβάστε επίσης
Politico για Φον ντερ Λάιεν: Από βασίλισσα, αυτοκράτειρα
Διατροφή: Η απόλαυση του φαγητού μπορεί να γίνει ευτυχία
Πυρηνική ενέργεια: Γιατί είναι η κατάλληλη στιγμή να ανοίξει η συζήτηση στην Ελλάδα