THEPOWERGAME
Παραμένουν σε «διάδρομο απογείωσης» τα ελληνικά αεροδρόμια και αερομεταφορείς, ωστόσο οι προκλήσεις παραμένουν πολλές, προκειμένου να προασπιστεί, αλλά και ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του κλάδου.
Τα παραπάνω ανέφεραν, μεταξύ άλλων, ο Χρήστος Τσίτουρας, διοικητής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, ο Μιχάλης Κουβελιώτης,αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος AEGEAN, ο Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής Ανάπτυξης FRAPORT GREECE, η Ιωάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια Επικοινωνίας και Marketing Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, η Μαρία Τόκτωρ, επικεφαλής Ανάπτυξης Grecian Air Seaplanes – Ελληνικά Υδατοδρόμια και ο Crawford Burden, Managing Director, Global Aviation – Europe and India, AECOM.
Χρ. Τσίτουρας, ΑΠΑ: Αναγκαία η ίδρυση αεροπορικής ακαδημίας
Στην ανάγκη ίδρυσης μιας αεροπορικής ακαδημίας, σε συνεργασία με ελληνικά, αλλά και ευρωπαϊκά πανεπιστήμια αναφέρθηκε ο Χρήστος Τσίτουρας, Διοικητής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας. «Αν αυτή η προσπάθεια ευοδωθεί, θα αναβαθμίσει τόσο το προϊόν της Πολιτικής Αεροπορίας, όσο και την ελληνική οικονομία. Από την πλευρά μας, θα είμαστε αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να υλοποιηθεί αυτό το όραμα, και με τη συμβολή του νέου Έλληνα Επιτρόπου για τις Μεταφορές και τον Τουρισμό στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Απόστολου Τζιτζικώστα», είπε ο κ. Τσίτουρας.
Όπως τόνισε, η Πολιτική Αεροπορία στην Ελλάδα είχε μείνει πίσω, καθώς δεν χαρακτηριζόταν από την εξωστρέφεια που απαιτεί ο κλάδος, ούτε είχε την απαραίτητη συμμετοχή σε διεθνή fora.
Ο κ. Τσίτουρας αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα αναβάθμισης της παροχής επίγειων υπηρεσιών, μέσω της άμεσης εξεύρεσης ανθρώπινου δυναμικού. Σε ό,τι αφορά τις δράσεις της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, το επόμενο διάστημα δίνεται έμφαση στην ενδυνάμωση της συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων του κλάδου των αερομεταφορών, της πολιτικής ηγεσίας, των αεροπορικών εταιρειών, των αερολιμένων και της ΥΠΑ.
Τέλος, μίλησε για το φαινόμενο του υπερτουρισμού, επισημαίνοντας ότι «υπάρχει μόνο τοπικά και εποχικά. Είναι εύκολο να λυθεί, μέσω των συγκεκριμένων μέτρων που λαμβάνει τώρα η κυβέρνηση. Η επόμενη ημέρα απαιτεί βελτίωση των υποδομών, έτσι ώστε να είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε μεγαλύτερο αριθμό τουριστών», κατέληξε, φέροντας ως παράδειγμα το επενδυτικό πρόγραμμα επεκτάσεων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και τα συμπληρωματικά έργα της Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια.
Μ. Κουβελιώτης, AEGEAN: Επένδυση στην επέκταση της τουριστικής περιόδου
Τις επενδύσεις στη νέα τεχνική βάση και το κέντρο εκπαίδευσης πληρωμάτων της AEGEAN, απαραίτητη υποδομή για το σύνολο του κλάδου στην Ελλάδα, σε συνδυασμό με επενδύσεις και συνεργασίες που διευρύνουν το δίκτυο και τη δραστηριότητα της AEGEAN, όπως αυτή της VOLOTEA, στο κλείσιμο μιας ακόμη επιτυχημένης χρονιάς έδωσε έμφαση ο κ. Μιχάλης Κουβελιώτης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της AEGEAN κατά τη συμμετοχή του στο πάνελ των αερομεταφορών.
Ειδικότερα αναφέρθηκε στις διαχρονικές κινήσεις της AEGEAN για την επέκταση της τουριστικής περιόδου, καθώς και την προώθηση νέων προορισμών που αμβλύνουν την εποχικότητα και διευρύνουν χωρικά την τουριστική κίνηση, επισημαίνοντας ότι πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί με τη χρήση όρων όπως ο υπερτουρισμός.
Ειδικότερα εστίασε στην αύξηση των διαθέσιμων θέσεων στα λεγόμενα «αδύναμα τρίμηνα του έτους» όπου τη φετινή χρονιά κατέγραψαν αύξηση κατά 9% και 10% αντίστοιχα για το πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο του έτους, ενώ στο τρίτο τρίμηνο αυτή κινείται στο 5%. Ταυτόχρονα αναφέρθηκε σε προγράμματα χειμερινού τουρισμού, παρουσιάζοντας το παράδειγμα της Ρόδου όπου πέρσι έτρεξε ειδικό πρόγραμμα για πτήσεις charter όλο τον χρόνο σε συνεργασία με tour operator του εξωτερικού, ενώ αναφέρθηκε και σε ειδικές προσφορές εσωτερικού που ενισχύουν στοχευμένα την επισκεψιμότητα, όπως συνέβη με τη Σητεία, όπου πέτυχε υπερδιπλασιασμό της επισκεψιμότητας του αερολιμένα.
Όπως επισήμανε υπάρχει πράγματι ανάγκη χωρικής και χρονικής επέκτασης του τουριστικού προϊόντος, όπως υπάρχει και ανάγκη αναβάθμισης απαρχαιωμένων ή ελλείπων δημόσιων υποδομών, που σχεδιάστηκαν με συγκεκριμένο ορίζοντα και φέρουσα ικανότητα και πλέον πιέζονται όχι μόνο από τους επισκέπτες, αλλά κυρίως από τους ίδιους του μόνιμους κατοίκους.
Όσον αφορά στην πορεία της εταιρείας, ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της AEGEAN δήλωσε ικανοποιημένος από τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του έτους, που έκλεισε με αύξηση του κύκλου εργασιών, παρά τις επιχειρησιακές και γεωπολιτικές προκλήσεις . «Συνεχίζουμε να είμαστε σε υψηλό επίπεδο σε όλους δείκτες σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας στην Ευρώπη» συμπλήρωσε ο κ. Κουβελιώτης.
Σχετικά με τις εκτιμήσεις για το τέλος της φετινής χρονιάς και το 2025, ο κ. Κουβελιώτης σημείωσε πως αν και είναι ακόμη πολύ νωρίς για οποιεσδήποτε προβλέψεις δεν φαίνεται να καταγράφεται κάποια αρνητική τάση στη σε ότι αφορά τη ζήτηση για τους επόμενους μήνες, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στο γεγονός ότι οι Έλληνες έχουν αρχίσει και πάλι να ταξιδεύουν. «Όπως καταγράφηκε και από την ανταπόκριση στις τελευταίες προσφορές μας οι Έλληνες επιβάτες ανταποκρίνονται στις προσφορές -που τους εξασφαλίζουν και οικονομικούς ναύλους, ενώ επιλέγουν και νέους, λιγότερο συνηθισμένους προορισμούς, γεγονός που στηρίζει και τη δική μας προσπάθεια για διεύρυνση του δικτύου. Και αυτό είναι ένα καλό σημάδι».
Γ. Βήλος, FRAPORT GREECE: Με 2 εκατ. περισσότερους επιβάτες θα κλείσει το 2024 στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια
Με άνοδο επιβατικής κίνησης της τάξης του 5,5% – 6% θα ολοκληρωθεί το 2024 στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece στη χώρα μας, όπως εκτίμησε ο Γιώργος Βήλος, Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, ποσοστό αύξησης που αντιστοιχεί σε 2 εκατομμύρια επιπλέον επιβάτες έναντι του 2023.
Εστιάζοντας αμιγώς στη θερινή περίοδο, το διάστημα Απριλίου – Αυγούστου, ανέφερε ότι επετεύχθη ανάπτυξη 6%, ενώ διακινήθηκαν 1,3 εκατ. περισσότεροι επιβάτες, εκ των οποίων οι 1,1 εκατ. προσέγγισαν τα αεροδρόμια της Fraport Greece μέσω εξωτερικού. Στους «κερδισμένους» προορισμούς κατέταξε τη Ρόδο, τα Χανιά, τη Κέρκυρα, τη Ζάκυνθο και τη Μυτιλήνη.
Αναφερόμενος στο πλάνο αναβάθμισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece, τόνισε ότι κάθε χρονιά επενδύονται επιπλέον 50 εκατ. ευρώ για περαιτέρω αναβαθμίσεις, ενώ αυτή τη στιγμή υλοποιείται, σε συνεργασία με το RRF, πρόγραμμα συμμόρφωσης τους με τους κανόνες του EASΑ.
Παράλληλα, σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται η προμήθεια και εγκατάσταση νέων συστημάτων ραντάρ για Ανδραβίδα και Χανιά, με τον κ. Βήλο να εκτιμά ότι οι εργασίες θα έχουν ολοκληρωθεί σε 2 χρόνια.
Επέστησε την προσοχή στη συζήτηση περί υπερτουρισμού, σημειώνοντας πως «πυροβολάμε» τη βαριά βιομηχανία της χώρας, με τεράστια συνεισφορά στο εγχώριο ΑΕΠ κάθε χρόνια. Εντόπισε ότι τα όποια προβλήματα εντοπίζονται σε συγκεκριμένους μόνο προορισμούς και συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, ενώ τόνισε ότι εάν αθροιστεί η έκταση των προορισμών που αντιμετωπίζουν πρόβλημα, τότε αυτή «δεν ξεπερνά το 1% της συνολικής έκτασης της χώρας».
Εστίασε, όμως, στη έλλειψη υποδομών και την ελλιπή συντήρηση υφιστάμενων υποδομών σε αυτούς τους προορισμούς και ανέδειξε την ανάγκη στρατηγικού σχεδιασμού, ώστε να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού.
Ιω. Παπαδοπούλου, ΔΑΑ: Χρονιά με θετικό πρόσημο το 2024 μέχρι στιγμής για το αεροδρόμιο της Αθήνας
Σε μία ακόμη πολύ καλή χρονιά για το αεροδρόμιο της Αθήνας εξελίσσεται μέχρι σήμερα το 2024, όπως είπε η Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Marketing του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, καθώς το πρώτο οκτάμηνο του έτους καταγράφηκαν διψήφιες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση σε μηνιαία βάση, σημειώνοντας μία συνολική άνοδο 13,9% σε σύγκριση με το 2023.
Από τις 20 κορυφαίες αγορές του αεροδρομίου, όπως είπε, οι 18 σημείωσαν αύξηση, με θεαματικές επιδόσεις από τις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά. Ως καθοριστικές χαρακτήρισε τις συνδέσεις με τη Σαγκάη και τη Σεούλ στην ‘Απω Ανατολή, αλλά και την Σάρζα στην Μέση Ανατολή. Σε απόλυτο αριθμό, τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους, η κίνηση του αεροδρομίου έφθασε τους 21,26 εκατομμύρια επιβάτες, με αύξηση στην επιβατική κίνηση, τόσο του εσωτερικού (κατά 7,8%), όσο και του εξωτερικού (κατά 16,6%).
Επίσης, η κυρία Παπαδοπούλου ανέφερε πως, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των αεροπορικών εταιρειών, κατά τη χειμερινή περίοδο στο αεροδρόμιο Αθηνών θα προστεθούν νέα και θα αυξηθούν υφιστάμενα δρομολόγια, αναβαθμίζοντας εποχικές συνδέσεις σε year-round, δηλαδή καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
«Επόμενοι στόχοι μας είναι φυσικά η προσθήκη νέων, κυρίως υπερπόντιων προορισμών, αλλά και αγορών, για παράδειγμα, σε Ασία και ‘Απω Ανατολή, αλλά και η περαιτέρω ενίσχυση και ενδυνάμωση ιδιαίτερα επιτυχημένων αγορών, όπως αυτή των ΗΠΑ. Μια πρώτη εξέλιξη που ήδη έχουμε ανακοινώσει, είναι η σύνδεση της Αθήνας με την Βόρεια Καρολίνα για τη θερινή περίοδο του 2025», σημείωσε η κυρία Παπαδοπούλου.
Σχετικά με το επενδυτικό πλάνο του ΔAA, ανέφερε πως το πρώτο τρίμηνο του 2025 θα ξεκινήσουν τα έργα για το MAP 33, που θα αυξήσουν τη χωρητικότητα του αερολιμένα, ενώ τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθούν τα κίνητρα προς τις αεροπορικές εταιρείες.
Μ. Τόκτωρ, Grecian Air Seaplanes – Ελληνικά Υδατοδρόμια: Την άνοιξη του 2025 τα πρώτα δρομολόγια – 57 υδροπλάνα σε βάθος πενταετίας
Την άνοιξη του 2025 αναμένεται να δούμε στη χώρα μας τα πρώτα υδροπλάνα, σύμφωνα με την επικεφαλής Ανάπτυξης της Grecian Air Seaplanes – Ελληνικά Υδατοδρόμια, Μαρία Τόκτωρ.
Σχετικά με τις κινήσεις που έχουν ήδη γίνει εκ μέρους της εταιρείας, έκανε λόγο για έναν σημαντικό αριθμό επενδύσεων για τη δέσμευση των υδροπλάνων σε συνεργασία με την κατασκευάστρια εταιρεία Viking Air, τη στελέχωση της εταιρείας και την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης των πρώτων πιλότων σε προσομοιωτές στον Καναδά. «Για όλα τα προαναφερόμενα η εταιρεία έχει ήδη δαπανήσει σημαντικά κεφάλαια και έχει εξασφαλίσει την πλήρη χρηματοδότηση για την αγορά των υδροπλάνων, που σημειωτέον έκαστο κοστίζει 9 εκατ. δολάρια», ανέφερε.
Δεδομένου του μεγάλου ύψους της επένδυσης, η κυρία Τόκτωρ έθεσε ως καθοριστικό παράγοντα τη βιωσιμότητα. «Για να έρθουν τα υδροπλάνα, θα πρέπει πρώτα να έχουν αδειοδοτηθεί αρκετά υδατοδρόμια και υδάτινα πεδία, ώστε να υπάρχουν επαρκείς προορισμοί για τη βιώσιμη λειτουργία των υδροπλάνων», επισήμανε.
Δίνοντας μία εικόνα της επιχειρησιακής λειτουργίας, ανέφερε ότι «το ξεκίνημα θα γίνει με τρία υδροπλάνα και προοδευτικά ο στόλος θα αυξηθεί για να καλυφθούν οι ανάγκες της ζήτησης τόσο στην Ελλάδα και σε δεύτερη φάση και σε γειτονικές χώρες». Ως προς τα υδροπλάνα που έχει επιλέξει η εταιρεία, που είναι τύπου Twin-Otter DHC-6-400, έκανε λόγο για «τα πιο ασφαλή και εμπορικά παγκοσμίως».
Crawford Burden, AECOM: Σε βάθος 5ετιας θα έρθουν τα ηλεκτροκίνητα αεροπλάνα
Την εκτίμηση ότι στα επόμενα 5 χρόνια θα δούμε ηλεκτροκίνητα αεροπλάνα να απογειώνονται και να προσγειώνονται, αλλάζοντας τελείως το πρόσωπο της αεροπλοΐας έκανε ο Managing Director Global Aviation – Europe and India της, AECOM, Crawford Burden.
Παράλληλα, αναφέρθηκε και στις προσπάθειες που γίνονται στη χώρα για τον ερχομό των υδροπλάνων – την άνοιξη του 2025 όπως έγινε γνωστό – και τα οποία όπως χαρακτηριστικά σημείωσε θα αλλάξουν για τα… καλά τις μεταφορές και ειδικά τις διανησιωτικές.
Ο κ. Burden μεταξύ άλλων μίλησε και για τα πράσινα βήματα που εντοπίζει πως έχει κάνει χώρα στις αερομεταφορές, ενώ τόνισε ότι συνολικά χρειάζεται να παρθούν μέτρα στα αεροδρόμια για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που αφήνουν.
Όπως είπε, μακροπρόθεσμα «υπάρχουν πράγματα που μπορούν να γίνουν, με ένα εξ αυτών να αφορά την χρησιμοποίηση του υδρογόνου ως καύσιμο στο μέλλον».
Διαβάστε επίσης
Κατασκευές: Οι τέσσερις αλλαγές για να προχωρήσουν τα μεγάλα έργα
Forbes: Πέντε κορυφαίες ετικέτες Single Malt ουίσκι για το 2024
Σιφναίος: Τι σηματοδοτεί η συμφωνία της Gastrade με τη Venture Global