THEPOWERGAME
Αλλαγή σχεδίων στην Αττική Οδό την τελευταία στιγμή. Ο ενδιάμεσος παραχωρησιούχος του οδικού άξονα θα παραμείνει ο ίδιος, δηλαδή η Αττική Οδός ΑΕ, για όλο το διάστημα μέχρι την παράδοση του οδικού άξονα στον νέο παραχωρησιούχο, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Το υπουργείο Υποδομών και η κυβέρνηση έβαλαν ταφόπλακα στο σενάριο της ενδιάμεσης ανάληψης της παραχώρησης του οδικού άξονα από το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών. Αντίθετα, μετά και τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, προωθείται η υπογραφή της σύμβασης παράτασης της παραχώρησης του άξονα στον υφιστάμενο παραχωρησιούχο. Η παράταση αυτή, σύμφωνα με τις συζητήσεις, δεν θα ξεπεράσει τους πέντε μήνες, που είναι και το συμβατικό όριο ολοκλήρωσης της συναλλαγής της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Το θέμα έθεσε επίσημα ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ) και το τελευταίο εκτίμησε ότι η ολιγόμηνη παράταση της παραχώρησης είναι σύννομη και η μόνη ενδεικνυόμενη λύση.
Συγκεκριμένα, το ΝΣΚ του κράτους αποφαίνεται «ότι η παροχή υπηρεσιών λειτουργίας της Αττικής Οδού δεν μπορεί να διακοπεί», αναγνωρίζοντας ότι «το αναγκαίο, εξαιρετικά σύντομο διάστημα διάρκειας πέντε (5) περίπου μηνών της “ενδιάμεσης” σύμβασης θα αποτελούσε απαγορευτικό παράγοντα για την κινητοποίηση και ακολούθως τη διάλυση ενός τόσο μεγάλου μηχανισμού για οποιονδήποτε οικονομικό φορέα που ασχολείται με λειτουργία αυτοκινητοδρόμων, πλην του εγκατεστημένου αναδόχου της σύμβασης παραχώρησης».
Και συνεχίζει: «Περαιτέρω, με την ανάθεση στον υφιστάμενο παραχωρησιούχο αποφεύγεται μια δεύτερη διαδικασία αλλαγής της ανάληψης της λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου κατά τη χρονική στιγμή όπου η νέα Σύμβαση Παραχώρησης θα τεθεί σε ισχύ».
Προσθέτει ακόμη ότι «από το ιστορικό που παρατίθεται στο υποβληθέν ερώτημα προκύπτει πράγματι ότι δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί αλλαγή του παραχωρησιούχου, για λόγους οικονομικούς και τεχνικούς, λαμβανομένου υπόψη αφενός του ελάχιστου σχετικά χρονικού διαστήματος που θα αφορά η συμπληρωματική σύμβαση, αφετέρου των περίπλοκων αναγκών που θα δημιουργούσε η αλλαγή αυτή».
Επομένως, καταλήγει το ΝΣΚ, «πληρούνται οι προϋποθέσεις της περ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 51, ήτοι επιτρέπεται η σύναψη της Συμπληρωματικής Σύμβασης, διότι δεν είναι εφικτή για οικονομικούς και τεχνικούς λόγους η αλλαγή παραχωρησιούχου, η οποία, εξάλλου, ακόμα και αν θεωρητικά ήταν εφικτή, θα επέφερε με βεβαιότητα σημαντικά μειονεκτήματα, καθώς και ουσιώδη οικονομική επιβάρυνση για την αναθέτουσα Αρχή».
Την απόφαση έκανε αμέσως αποδεκτή ο αρμόδιος υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος δημοσίευσε στη Διαύγεια την αποδοχή της την περασμένη Παρασκευή. Βεβαίως, δεν έχουν συμφωνηθεί ακόμη οι όροι που θα γίνει αυτή η παράταση της σύμβασης παραχώρησης. Κι εδώ είναι τα δύσκολα, γιατί θα πρέπει ελληνικό Δημόσιο και Αττική Οδός ΑΕ να συμφωνήσουν στους όρους αποζημίωσης του παραχωρησιούχου.
Χθες έγινε σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών με κυβερνητικά στελέχη για το θέμα αυτό, χωρίς ωστόσο να γίνουν γνωστές λεπτομέρειες. Σύμφωνα, πάντως, με τον αρμόδιο υφυπουργό Υποδομών, Νίκο Ταχιάο, το βασικότερο στοιχείο στη νέα συμφωνία που πρέπει να επιτευχθεί μέχρι τις 5 Οκτωβρίου είναι ότι «το Δημόσιο θα εισπράττει κάθε μήνα ένα ποσό το οποίο κατ’ ελάχιστον θα ισούται με το μέσο κόστος των αποσβέσεων των κεφαλαιακών επενδύσεων που έχει κάνει ο παραχωρησιούχος». Ο ίδιος, μιλώντας σε συνέδριο, υπογράμμισε ότι «η παραχώρηση είναι το μόνο νομικό όχημα, αυτήν τη στιγμή, που επιτρέπει να εισπράττει κάποιος και να αποδίδει στο Δημόσιο τα έσοδα της Αττικής Οδού».
Πάντως η όλη υπόθεση δείχνει την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζει η Πολιτεία ακόμη και τη μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση ιστορικά των τελευταίων 20 ετών. Έπρεπε να φτάσουμε 20 ημέρες πριν από τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης για ν’ αποφασίσει σε ένα ζήτημα που είχε τεθεί τουλάχιστον ένα ή δύο χρόνια πριν. Τουλάχιστον το υπουργείο Υποδομών θα έπρεπε να γνωρίζει τις επιλογές του από πριν και όχι να ψάχνεται τις τελευταίες εβδομάδες.
Διαβάστε επίσης
ΑΑΔΕ: Μπλόκο από το ΣτΕ σε επιμήκυνση της περιόδου παραγραφής στη δεκαετία
Μανουσάκης: Το 2025 ο διαγωνισμός για τη διασύνδεση με Ιταλία