THEPOWERGAME
Μπλόκο του Συμβουλίου της Επικρατείας στον ελεγκτικό μηχανισμό της ΑΑΔΕ, που επιχείρησε να επιμηκύνει την περίοδο παραγραφής από την πενταετία στη δεκαετία, χωρίς όμως να πληρούνται οι προϋποθέσεις. Αντίθετα, επιχειρήθηκε η καταστρατήγηση της νομοθεσίας, με το Ανώτατο Δικαστήριο να δικαιώνει την προσφεύγουσα επιχείρηση, παρά το γεγονός ότι διαπιστώθηκαν εικονικές συναλλαγές.
Όπως τονίζεται στην απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, για να επεκταθεί στη δεκαετία θα πρέπει:
- η φορολογική Αρχή να έχει ήδη υποβάλει το σχετικό αίτημα ή τα σχετικά αιτήματα αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής προς την αρμόδια αλλοδαπή αρχή εντός του χρόνου κατά τον οποίο οφείλει να δράσει, δηλαδή εντός της πενταετίας και
- τα στοιχεία να περιέλθουν μετά το πέρας της πενταετίας και μέχρι τη συμπλήρωση δεκαετίας.
Ο ελεγκτικός μηχανισμός, όμως, δεν έλαβε υπόψη του όσα προβλέπει ο Κώδικάς Φορολογίας Εισοδήματος. Στην απόφαση σημειώνεται ότι η φορολογική Αρχή, ενώ είχε ήδη πληροφορίες εντός του χρόνου της πενταετούς παραγραφής περί εικονικότητας των συναλλαγών της επιχείρησης που προσέφυγε από απαντήσεις αλλοδαπών Αρχών σε προηγούμενα αιτήματα αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής, υπέβαλε νέο αίτημα για αμοιβαία διοικητική συνδρομή σε χρόνο μετά την πάροδο της πενταετίας. Το δικαστήριο αποφάσισε ότι τα στοιχεία που περιήλθαν στη φορολογική Αρχή σε απάντηση του νέου αιτήματος δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν την επιμήκυνση της παραγραφής από πενταετή σε δεκαετή.
Όπως αναφέρει το Ανώτατο Δικαστήριο αιτιολογώντας την απόφασή του: «Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, και ανεξαρτήτως της δυσκολίας και της πολυπλοκότητας της υπόθεσης, των αντικειμενικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει κατά τον κρίσιμο χρόνο η φορολογική Αρχή και της έλλειψης συνεργασίας του φορολογουμένου, τα στοιχεία που περιέρχονται στη φορολογική Αρχή στο πλαίσιο της αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την παράταση της παραγραφής από πενταετή σε δεκαετή, διότι, άλλως, κατά παράβαση της αρχής της ασφάλειας δικαίου, η φορολογική Αρχή θα μπορούσε να καθορίσει με τις ενέργειες και, ιδίως, τις παραλείψεις της τη διάρκεια της παραγραφής».
Τι ορίζει η νομοθεσία:
- Σε περίπτωση που δεν έχει υποβληθεί δήλωση φορολογίας εισοδήματος, ισχύει 15ετής παραγραφή.
- Εφόσον από συμπληρωματικά στοιχεία που περιήλθαν εις γνώσιν των φορολογικών Αρχών εξακριβώνεται ότι το εισόδημα του φορολογουμένου υπερβαίνει αυτό που είχε δηλωθεί, ισχύει 10ετής παραγραφή. Τα συμπληρωματικά στοιχεία μπορούν να προέρχονται, για παράδειγμα, από τράπεζες του εξωτερικού, στις οποίες η φορολογική διοίκηση δεν θα μπορούσε να έχει πρόσβαση.
- Αντίθετα, η ολομέλεια του ΣΤΕ έχει κρίνει ότι τα στοιχεία για τα υπόλοιπα και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών στην ημεδαπή, ανεξαρτήτως αν αυτά στοιχειοθετούν την απόκτηση εισοδήματος, δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», δηλαδή δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την παράταση της πενταετούς παραγραφής σε δεκαετή. Και αυτό καθώς οι ελεγκτικές Αρχές έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών. Βέβαια, όπως προαναφέρθηκε, το Δημόσιο μπορεί να παρατείνει κατά ένα έτος την παραγραφή, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις που αναφέρθηκαν ανωτέρω.
Διαβάστε επίσης
Η BC Partners εξαγόρασε τον Όμιλο ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ
Τζόσουα Σούλμαν: Ο νέος CEO που θέλει να αναστήσει τη Burberry
Η ουκρανική DTEK υπογράφει συμφωνία για παράδοση αμερικανικού LNG