THEPOWERGAME
Μετά την επίσημη παραλαβή από την Αεροπορία Στρατού στο αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων του 17ου ελικοπτέρου ΝΗ-90, φαίνεται ότι άνοιξε ο δρόμος ώστε να πέσουν οι επίσημες υπογραφές μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της γαλλικής εταιρείας ΝΗ Ιndustries για τη FOS, δηλαδή τη σύμβαση που αφορά τη μετέπειτα τεχνική υποστήριξη (Follow On Support) των εν λόγω ελικοπτέρων. Πρόκειται για μια υπόθεση που εκκρεμεί εδώ και περίπου 20 χρόνια, με τις εμπλεκόμενες πλευρές να στοχεύουν στην υπογραφή της συμφωνίας έως το τέλος του 2024.
Το πρόγραμμα των ΝΗ-90 αποτελεί βραχνά για τις ένοπλες δυνάμεις εξαιτίας των πολυετών αναβολών στις παραδόσεις των ελικοπτέρων και της αδυναμίας εξεύρεσης λύσης για την τεχνική τους υποστήριξη. Αυτό έχει αποτέλεσμα από τα 16 ΝΗ-90 που διαθέτει η Αεροπορία Στρατού, σήμερα μόνο τα επτά από αυτά να έχουν τη δυνατότητα να πετάξουν, ενώ τα υπόλοιπα μένουν καθηλωμένα στο αεροδρόμιο των Μεγάρων.
Την ανάγκη να υπογραφεί άμεσα η σύμβαση υποστήριξης Follow On Support (FOS) σχολίασε προ ολίγων ημερών ο Axel Aloccio, πρόεδρος της NH Industries και προϊστάμενος του προγράμματος NH-90.
Σύμφωνα με τον ίδιο: «Η εταιρεία εδώ και καιρό πραγματοποιεί συναντήσεις με την κυβέρνηση, ώστε να κλείσει το εν λόγω ζήτημα και να πέσουν οι υπογραφές έως το τέλος του χρόνου. Πρόκειται για μία συμφωνία που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί πριν από 20 χρόνια, καθώς όταν αγοράζεις τέτοιο αριθμό ελικοπτέρων, το επόμενο βήμα είναι να εξασφαλίσεις τη συντήρησή τους, ώστε να παραμείνουν βιώσιμα». Όπως τόνισε: «H FOS φτάνει τα 50 εκατ. ευρώ και έχει διάρκεια πέντε ετών και εφόσον η υπογραφεί, η Ελλάδα θα μπορεί να έχει από ανταλλακτικά μέχρι και μηχανικούς, προκειμένου τα ΝΗ-90 να συντηρηθούν πλήρως και να αυξηθεί ο αριθμός τους στους ελληνικούς αιθέρες».
Σύμφωνα με τον ίδιο: «Πρόκειται για πανίσχυρα και ταχύτατα ελικόπτερα, που μπορούν να ξεπεράσουν τους 160 κόμβους και να φτάσουν συντομότερα από κάθε άλλο ελικόπτερο, μεταφέροντας κομάντος και στο τελευταίο ακριτικό νησί του Αρχιπελάγους. Είναι ιδανικά για Ειδικές Επιχειρήσεις, διαθέτουν προηγμένο σύστημα αυτοπροστασίας, σύστημα προειδοποίησης λέιζερ, σύστημα εντοπισμού εκτόξευσης βλημάτων και σύστημα εκτόξευσης θερμοβολίδων (flares) και αερόφυλλων (chaffs). Πετούν με απόλυτη αξιοπιστία ημέρα και νύχτα, ακόμα και κάτω από τις πλέον αντίξοες καιρικές συνθήκες».
Μάλιστα, όπως ανακοίνωσε ο επικεφαλής της NH Industries, τους επόμενους μήνες θα έρθουν στη χώρα τα τρία τελευταία ΝΗ-90, όπως προέβλεπε και η αρχική συμφωνία. Η επίμαχη σύμβαση υπενθυμίζεται ότι υπεγράφη το 2003 και αφορούσε την αγορά 20 ΝΗ-90, 16 μεταφορικών και τεσσάρων ειδικών επιχειρήσεων. Παρ’ όλο που το ελικόπτερο βρισκόταν σε αρχικό στάδιο σχεδιασμού, επελέγη έναντι άλλων τύπων εξαιτίας των ιδιαίτερων πτητικών και επιχειρησιακών χαρακτηριστικών του.
Το πρόγραμμα, ωστόσο, μπήκε στον «πάγο» το 2015 και έπειτα από σχεδόν δέκα χρόνια καθυστερήσεων η Ελλάδα παρέλαβε το 17ο, ενώ οι τελευταίες παραδόσεις εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν το επόμενο έτος. Όμως εάν δεν προχωρήσει άμεσα η σύμβαση για την συντήρησή τους, θεωρείται βέβαιο ότι και αυτά θα έχουν την τύχη των προηγούμενων, τα οποία παραμένουν καθηλωμένα στο αεροδρόμιο των Μεγάρων εξαιτίας της προβληματικής συντήρησής τους.
Το ζήτημα της ισχύος της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας επίσης σχολίασε ο Axel Aloccio, τονίζοντας ότι ο πόλεμος της Ουκρανίας χτύπησε το καμπανάκι για την απεξάρτηση της ΕΕ από τις ΗΠΑ. Όπως σημείωσε: «Είμαστε ανταγωνιστικοί και αυτό που είναι σημαντικό για το μέλλον είναι η βιομηχανική προσαρμοστικότητα. Αν θέλουμε να αλλάξει η “τροφοδοσία” της άμυνας, τότε πρέπει να στηρίζουμε την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία».
Διαβάστε επίσης
Οι αλλαγές στον εκλογικό νόμο, η εξάντληση της τετραετίας και ο αστάθμητος παράγοντας των Βρυξελλών
House of David: Κοινό και παραγωγοί στρέφονται σε θρησκευτικές σειρές
Η Τουρκία εισέρχεται στην πυρηνική εποχή: Ποιοι πρέπει να ανησυχούν