Γ.Δ.
1443.13 -0,24%
ACAG
-1,01%
5.88
CENER
-1,44%
9.56
CNLCAP
-0,71%
6.95
DIMAND
+1,05%
9.65
NOVAL
0,00%
2.68
OPTIMA
-0,15%
13.2
TITC
-0,16%
31.85
ΑΑΑΚ
0,00%
4.78
ΑΒΑΞ
-1,44%
1.368
ΑΒΕ
0,00%
0.443
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.205
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.81
ΑΛΜΥ
0,00%
2.9
ΑΛΦΑ
-0,70%
1.559
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.54
ΑΡΑΙΓ
-0,69%
11.44
ΑΣΚΟ
+1,43%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-1,71%
6.88
ΑΤΕΚ
-6,81%
0.356
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.68
ΑΤΤ
-4,66%
9.82
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.43
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,04%
5.71
ΒΙΟΚΑ
-1,48%
2
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.71
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.34
ΓΕΒΚΑ
+1,61%
1.575
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,23%
17.42
ΔΑΑ
-0,05%
7.86
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
+0,52%
11.69
ΔΟΜΙΚ
+0,77%
3.285
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,95%
0.318
ΕΒΡΟΦ
+0,62%
1.63
ΕΕΕ
+0,60%
33.7
ΕΚΤΕΡ
+0,81%
1.982
ΕΛΒΕ
0,00%
5.75
ΕΛΙΝ
0,00%
2.09
ΕΛΛ
+0,73%
13.75
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,74%
2.01
ΕΛΠΕ
-0,42%
7.17
ΕΛΣΤΡ
-2,28%
2.14
ΕΛΤΟΝ
-1,76%
1.67
ΕΛΧΑ
-1,08%
1.84
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
-0,83%
0.119
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,54%
1.28
ΕΤΕ
-1,30%
7.59
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.29
ΕΥΔΑΠ
+0,18%
5.65
ΕΥΡΩΒ
-1,31%
2.03
ΕΧΑΕ
-1,38%
4.66
ΙΑΤΡ
+1,59%
1.595
ΙΚΤΙΝ
-1,43%
0.3785
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.63
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.995
ΙΝΛΙΦ
-0,61%
4.9
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.18
ΙΝΤΕΚ
-1,03%
5.76
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
+0,81%
1.25
ΙΝΤΚΑ
-1,27%
3.115
ΚΑΡΕΛ
-1,76%
334
ΚΕΚΡ
-0,70%
1.425
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
0,00%
1.545
ΚΟΡΔΕ
+1,30%
0.467
ΚΟΥΑΛ
-2,22%
1.144
ΚΟΥΕΣ
+1,14%
5.34
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,41%
12.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.83
ΚΥΡΙΟ
-1,30%
1.135
ΛΑΒΙ
+0,24%
0.832
ΛΑΜΔΑ
-0,28%
7.15
ΛΑΜΨΑ
-0,53%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.89
ΛΕΒΚ
+8,33%
0.286
ΛΕΒΠ
+3,91%
0.266
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-1,39%
1.42
ΛΟΥΛΗ
-0,39%
2.55
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.722
ΜΕΒΑ
0,00%
3.92
ΜΕΝΤΙ
-0,40%
2.51
ΜΕΡΚΟ
-7,41%
40
ΜΙΓ
0,00%
3.51
ΜΙΝ
+6,19%
0.6
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,45%
22.28
ΜΟΝΤΑ
-4,00%
3.84
ΜΟΤΟ
+1,68%
2.72
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.62
ΜΠΕΛΑ
+2,14%
24.82
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.57
ΜΠΡΙΚ
+1,02%
1.98
ΜΠΤΚ
+4,62%
0.68
ΜΥΤΙΛ
-0,58%
34.12
ΝΑΚΑΣ
-4,86%
2.74
ΝΑΥΠ
+1,10%
0.92
ΞΥΛΚ
-1,94%
0.304
ΞΥΛΠ
0,00%
0.39
ΟΛΘ
-0,48%
20.7
ΟΛΠ
-1,28%
27
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.47
ΟΠΑΠ
-0,13%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,12%
0.845
ΟΤΕ
-1,06%
14.99
ΟΤΟΕΛ
-1,75%
11.22
ΠΑΙΡ
0,00%
1.02
ΠΑΠ
-0,85%
2.33
ΠΕΙΡ
-0,28%
3.981
ΠΕΡΦ
+2,73%
6.78
ΠΕΤΡΟ
+0,25%
8.14
ΠΛΑΘ
-0,64%
3.88
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
0,00%
0.216
ΠΡΕΜΙΑ
+1,01%
1.2
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
+1,88%
1.895
ΣΑΡ
+2,02%
11.1
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,56%
0.358
ΣΙΔΜΑ
+0,60%
1.685
ΣΠΕΙΣ
+0,30%
6.6
ΣΠΙ
+1,22%
0.664
ΣΠΥΡ
0,00%
0.132
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
19.25
ΤΖΚΑ
+4,59%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.11
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+3,95%
7.9
ΦΡΙΓΟ
+5,83%
0.218
ΦΡΛΚ
-1,27%
3.89
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Volkswagen: Η σταδιακή παρακμή μιας αυτοκρατορίας

Με κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία και απολύσεις προειδοποίησε ο γερμανικός κολοσσός Volkswagen και, για τους περισσότερους αναλυτές, η έκπληξη δεν ήταν στο γεγονός πως έγινε αυτή η ανακοίνωση, αλλά στο ότι δεν είχε γίνει νωρίτερα. Τα διαρθρωτικά προβλήματα της γερμανικής εμβληματικής αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν ήδη γνωστά από καιρό και η πτώση στις πωλήσεις αποδίδονται μεταξύ άλλων στο υπερβολικά υψηλό κόστος παραγωγής, στην υψηλή τιμή των μοντέλων της, στην καθυστέρηση στην κούρσα της ηλεκτροκίνησης, στην εξάρτηση από την Κίνα, μεταξύ άλλων.

Έτσι, όταν μία Δευτέρα απόγευμα στα μέσα Αυγούστου, οι εργάτες στο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων της Volkswagen AG στο Ζβίκαου άκουσαν πως η μονάδα σταματά τις νυχτερινές βάρδιες και απολύει εκατοντάδες εποχιακούς εργαζόμενους, ήδη η ανακοίνωση φαινόταν πως θα είναι μόνο η αρχή. Τρείς εβδομάδες αργότερα, η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε πως θα χρειαστεί να κλείσει εργοστάσια για πρώτη φορά στην 87ετή ιστορία της.

Τα εργοστάσια της Volkswagen στη Γερμανία

Ήδη στην περιοχή του Ζβίκαου, η δυσαρέσκεια αποτυπωνόταν στην αύξηση των ποσοστών της ακροδεξιάς AfD, του κόμματος που ήρθε δεύτερο στο συγκεκριμένο κρατίδιο (της Σαξονίας). Η ανακοίνωση είναι ιστορικό πλήγμα για την εικόνα της Γερμανίας ως μεγαλύτερου παραγωγού και εξαγωγέα αυτοκινήτων, ακόμη και ως τις αρχές του αιώνα. Ωστόσο η εποχή της μεταπολεμικής βιομηχανικής ανάπτυξης είναι ήδη μακριά. Και για τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς, όπως επισημαίνει το Bloomberg, το στοίχημα είναι πλέον η γρήγορη μετάβαση από μία παραγωγό αυτοκινήτων σε μία οικονομική δύναμη στην καθαρή ενέργεια, τα μικροτσιπ και τις μπαταρίες.

Το χρονικό της παρακμής

«Τα προβλήματα της Volkswagen τα δημιούργησε εν μέρει η ίδια, εξαιρίας κακών επιχειρηματικών αποάσεων, αλλά η VW είναι επίσης ένα καλό παράδειγμα των τεράστιων δυσκολιών που αντιμετωπίζει η Γερμανία ως επιχειρηματικός προορισμός» σχολιάζει ο Κάρστεν Μπρζέσκι, επικεφαλής μακροοικονομικών στην ING. «Η Γερμανία χάνει σε ανταγωνιστικότητα εδώ και χρόνια και τώρα αυτό επηρεάζει την πρώην κορωνίδα της γερμανικής οικονομίας».

Η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί το 4% της συνολικής προστιθέμενης αξίας της γερμανικής οικονομίας, με ακόμη ένα 4% που σχετίζεται με συνεργαζόμενες βιομηχανίες, όπως η παραγωγή μετάλων και πλαστικών, σύμφωνα με το Bloomberg Economics. Σύμφωνα με τον οικονομολόγο Μάρτιν Άντεμερ, «η σημασία της αυτοκινητοβιομηχανίας για την γερμανική οικονομία έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, παραμένει όμως ακόμη πολύ κρίσιμος τομέας».

Συνδεδεμένη με την βιομηχανική ανάπτυξη μετά τον Β’ Παγκόσμιο, και κυρίως μετά την πτώση του Τείχους, αλλά και με εμβληματικά μοντέλα όπως το «Σκαθάρι» της ταινίας «Χέρμπι» της Disney ή η ψυχεδελική Πόρσε της Τζάνις Τσόπλιν, η αυτοκινητοβιομηχανία είδε στο γύρισμα του 21ου αιώνα μία αύξηση στη ζήτηση από τη ανερχόμενη μεσαία τάξη της Κίνας. Αργότερα, αυτή η εξάρτηση αποδείχτηκε προβληματική, με την ανάπτυξη της ίδιας της κινεζικής παραγωγής και τα εφοδιαστικά προβλήματα στη διάρκεια της πανδημίας. Η κρίση της γερμανικής οικονομίας λόγω της διακοπής εφοδιασμού φυσικού αερίου από τη Ρωσία, μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, ενίσχυσε τα προβλήματα.

Ωστόσο, το ευρύτερο ζήτημα είναι εκείνο της Γερμανίας ως επιχειρηματικού προορισμού, γράφει το Bloomberg. Μετά από δεκαετίες υποχρηματοδότησης οι υποδομές παραπαίουν και οι επιχειρηματίες διαμαρτύρονται για την γραφειοκρατία, όπως έδειξε έρευνα 180 οικονομολόγων που έγινε από το ινστιτούτο του Μονάχου Ifo τον Μάιο. Αν και η κυβέρνηση Σολτς επιχειρεί να δελεάσει τις επιχειρήσεις και να κατευνάσει τους ψηφοφόρους με γενναίες επιδοτήσεις σε όσους ανοίγουν εργοστασιακές μονάδες, σύμφωνα με τον Γενς Σπαν, βουλευτή του αντιπολιτευόεμνου CDU, αυτή η προσέγγιση δεν αρκεί για να διορθώσει μακροπρόθεσμα την μείωση της ανταγωνιστικότητας της γερμανικής οικονομίας. Όπως προειδοποιεί, «η VW είναι μόλις η κορυφή του παγόβουνου».

Διαβάστε επίσης

ΑΕΠ: Ανάπτυξη 2,3% στο β’ τρίμηνο

Honey Deuce: Το κοκτέιλ των 10 εκατ. που πουλάει σαν τρελό

Πώς οι Μολάοι θέτουν στο επίκεντρο τη μεταλλευτική βιομηχανία της Ελλάδας

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!