THEPOWERGAME
Ο Βρετανός Timothy Armoo είναι ένας 29χρονος εκατομμυριούχος που έγινε πλούσιος πουλώντας την εταιρεία μάρκετινγκ επιρροών του για οκταψήφιους αριθμούς, αλλά ο νεαρός, μαύρος επιχειρηματίας έπρεπε να νικήσει τις πιθανότητες για να πετύχει.
Ο Armoo, ο συνιδρυτής και πρώην διευθύνων σύμβουλος της Fanbytes, κατάγεται από μια από τις πιο φτωχές περιοχές στο νότιο Λονδίνο και ως έφηβος ζούσε με τον μπαμπά του σε ένα δημοτικό κτήμα του τέταρτου ορόφου – δημόσια κατοικία – στην Old Kent Road του δήμου του Southwark.
«Ήταν το πιο φτωχό μέρος», είπε ο Armoo στο CNBC Make It σε συνέντευξή του. «Ήταν στο αποκορύφωμα όταν οι Peckham, Brixton και Old Kent Road έτρωγαν το βόειο κρέας τους [η βρετανική αργκό για τη σύγκρουση] οπότε ήταν στη μέση του πολέμου των συμμοριών. Μεταξύ 2005 και 2012 ήταν η κορύφωση των συμμοριών του Νοτίου Λονδίνου».
Η Trust for London κατονομάζει το Southwark ως έναν από τους 19 δήμους που έχουν «σημαντικά» υψηλότερα επίπεδα φτώχειας σε σύγκριση με την Αγγλία συνολικά.
Ο Armoo ήξερε ότι ήταν φτωχός, αλλά είχε έντονο επιχειρηματικό πνεύμα και κατάφερε να συγκεντρώσει κάποια χρήματα ξεκινώντας τη δική του επιχείρηση διδασκαλίας σε ηλικία 14 ετών.
Δίδασκε σε συμμαθητές του μαθηματικά και καθώς περισσότεροι μαθητές τον πλησίαζαν για βοήθεια με άλλα μαθήματα, άρχισε να τους συνδέει με καθηγητές που γνώριζε και έπαιρνε περικοπή της αμοιβής.
«Θυμάμαι πολύ συγκεκριμένα την πρώτη φορά που συνέδεσα αυτούς τους δύο ανθρώπους», είπε. «Η Τζέιν χρειαζόταν βοήθεια με τη χημεία και τη συνέδεσα με τον Χάρι και ο Χάρι τη βοήθησε και πήρα 5 £ (περίπου 6,6 $) προμήθεια για τη σύνδεσή τους, επειδή [η επιχείρηση] χρέωνε 15 £ την ώρα».
Μόνο όταν ο Armoo έλαβε υποτροφία για να πάει σε ένα ιδιωτικό οικοτροφείο όταν ήταν μόλις 16 ετών για να ολοκληρώσει τα A-Levels του —που ισοδυναμούν με το πρόγραμμα Advanced Placement στις ΗΠΑ— που άλλαξε ολόκληρη η άποψή του για τον πλούτο.
«Θυμάμαι μια μέρα αυτό το παιδί το παρέλαβαν σε ένα ελικόπτερο», θυμάται. «Μου άνοιξε τα μάτια ότι υπάρχει τρόπος να χτίσεις πλούτο και δεν χρειάζεται να είσαι ο Ρίτσαρντ Μπράνσον. Υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος ανθρώπων εκεί ανάμεσα».
Άρχισε να συνειδητοποιεί ότι «τα χρήματα ήταν ένα εργαλείο» για να αλλάξει τη ζωή του και ο πιο γρήγορος τρόπος για να ξεφύγει από τη φτώχεια ήταν να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση.
«Όταν μεγάλωνα σε εκείνο το δημοτικό κτήμα του τέταρτου ορόφου, πάντα έλεγα στον εαυτό μου «Αυτό είναι προσωρινό. Αυτό είναι προσωρινό. Αυτό είναι προσωρινό», είπε. «Δεν κατάφερα να επιλέξω τις συνθήκες στις οποίες βρισκόμουν στα 10 μου… αλλά τουλάχιστον έπρεπε να αποφασίσω τι θα συμβεί».
Πώς ξεκίνησαν όλα
Ο Armoo ήταν 17 ετών και ακόμα ολοκλήρωσε τα A-Levels του όταν πούλησε την πρώτη του επιχείρηση, ένα διαδικτυακό blog που ονομάζεται Entrepreneur Express, για 110.000 £, μετά από μόλις 11 μήνες λειτουργίας του.
«Η φιλοδοξία όλων ήταν να πάνε στο Όξμπριτζ [Τα Πανεπιστήμια της Οξφόρδης και του Κέμπριτζ] και η δική μου ήταν απλώς «Θέλω να βγάλω χρήματα και θέλω να ξεφύγω από την κατάσταση που βρίσκομαι», είπε ο Armoo.
Ο 29χρονος πήρε συνεντεύξεις με προσωπικότητες υψηλού προφίλ για το Entrepreneur Express από ανθρώπους όπως ο συνιδρυτής της Virgin Group, Richard Branson, το πρόσωπο της βρετανικής τηλεοπτικής εκπομπής “The Apprentice” Alan Sugar και ο ηθοποιός James Caan, αλλά το να κάνει το blog κερδοφόρο ήταν μια πρόκληση.
Αρχικά είχε μια έντυπη έκδοση του ιστολογίου έτοιμη να γίνει αποδεκτή από πανεπιστημιακές κοινωνικές ομάδες, αλλά καθώς πλησίαζε η προθεσμία, συνειδητοποίησε ότι δεν είχε αρκετή διαφήμιση για να διατηρήσει την έντυπη έκδοση.
Στη συνέχεια, ο νεαρός επιχειρηματίας έστρεψε την προσοχή του στην τοποθέτηση διαφημίσεων στο διαδικτυακό ιστολόγιο. «Εδώ είχα την επιτυχία μου», είπε.
Είπε ότι η «χάκα» του ήταν η διανομή περιεχομένου από το ιστολόγιο μέσω viral λογαριασμών κοινωνικής δικτύωσης στο Instagram και το Facebook, όπως σελίδες μιμιδίων και σελίδες με αποσπάσματα αίσθησης.
Ο Armoo θα συσκεύαζε τα άρθρα σε αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με ένα άγκιστρο όπως «10 εισαγωγικά προς…» και αυτό θα οδηγούσε τους ανθρώπους από τη δημοσίευση στον ιστότοπό του.
«Ο τρόπος με τον οποίο βγάλαμε χρήματα ήταν από δύο πράγματα: το ένα ήταν η διαφήμιση μέσω προγραμματισμού — άρα μόνο διαφημίσεις banner, αλλά στη συνέχεια πουλούσα κουλοχέρηδες με χορηγίες σε φορολογικές εταιρείες, δικηγορικά γραφεία και λογιστικές εταιρείες, ώστε να μπορούν να έχουν άμεση απόδοση επένδυσης [επιστροφή στο επένδυση.]”
Η Armoo είπε ότι η πρώτη σας επιχείρηση δεν χρειάζεται να είναι «ιδέα ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων». Αντίθετα, «η πρώτη σας επιχείρηση θα πρέπει απλώς να σας οδηγήσει στην πρώτη σκάλα».
Επανέλαβε τη συμβουλή του αείμνηστου γκουρού των επενδύσεων Charlie Munger, ο οποίος είπε ότι το να βγάλεις τα πρώτα $100.000 είναι το πιο δύσκολο «αλλά πρέπει να το κάνεις».
Ο Armoo συμφώνησε λέγοντας: «Αν κάνετε βελτιστοποίηση για αυτές τις πρώτες 100.000 £ … κουράζεστε και τρελαίνεστε γι ’αυτό, η ζωή γίνεται πιο εύκολη, γιατί τότε ξέρετε λίγο από το playbook… τώρα, τουλάχιστον, έχετε ένα οικονομικό μαξιλάρι για να κάνετε επιλογές που δεν είναι τόσο επικίνδυνες».
«Χτίζεις πλούτο πουλώντας την επιχείρηση»
Ο Armoo θεωρεί τον εαυτό του πρώιμο πρωτοπόρο στην αναπτυσσόμενη βιομηχανία της οικονομίας των δημιουργών , επειδή ίδρυσε την εταιρεία μάρκετινγκ επιρροών Fanbytes το 2017 με τους Ambrose Cooke και Mitchell Fasanya.
Στόχος της Fanbytes ήταν να συνδέσει επωνυμίες με παράγοντες επιρροής για να δημιουργήσουν διαφημιστικές καμπάνιες — μια δημοφιλής στρατηγική μάρκετινγκ εκείνη την εποχή, καθώς οι εταιρείες πέρασαν από την παραδοσιακή διαφήμιση στη χρήση επιρροών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την πώληση προϊόντων.
Η στρατηγική τους λειτούργησε καθώς η Fanbytes συγκέντρωσε έναν αξιόλογο κατάλογο πελατών από τη Nike , τη Samsung, την Amazon και την ITV , είπε η Armoo.
Μια μελέτη του 2016 από το TapInfluence διαπίστωσε ότι το μάρκετινγκ με επηρεαστές μέσων κοινωνικής δικτύωσης ήταν 11 φορές πιο αποτελεσματικό από τα διαφημιστικά banner σε έναν ιστότοπο, γι′ αυτό και οι επωνυμίες συρρέουν σε παράγοντες επιρροής, σύμφωνα με αναφορές του CNBC .
«Είδα την άνοδο του μάρκετινγκ επιρροής στις ΗΠΑ», είπε ο Armoo και αποφάσισε να επαναλάβει την ιδέα στο Ηνωμένο Βασίλειο
Δεν χρειάζεται πάντα να εφεύρεις κάτι νέο ως επιχειρηματίας, αντίθετα μπορείς να «εξυπηρετήσεις την υπάρχουσα ζήτηση», συμβουλεύει η Armoo.
Η εταιρεία «αύξησε drabs and drabs», σε διάφορα στάδια πριν συγκεντρώσει τελικά 2 εκατομμύρια £ σε χρηματοδότηση.
«Το πρώτο κομμάτι της επένδυσης ήταν σαν 15 γραμμάρια, μετά 40 γραμμάρια και μετά 120 γραμμάρια και μετά 300 γραμμάρια και μετά 600 γραμμάρια», είπε ο Armoo.
Η δουλειά του με την Fanbytes τον έφερε στη λίστα Forbes 30 Under 30 το 2021 και αμέσως μετά τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, άρχισαν να κυκλοφορούν προσφορές από άτομα που ήθελαν να αγοράσουν Fanbytes.
Στη συνέχεια διόρισε μια τράπεζα για να συντονίσει τις συμφωνίες για την εταιρεία, η οποία στη συνέχεια βρήκε έξι εταιρείες που ενδιαφέρονται να εξαγοράσουν τη Fanbytes.
Ο Armoo, ο οποίος ήταν 27 ετών τότε, και οι συνιδρυτές του πούλησαν το Fanbytes στην Brainlabs, μια παγκόσμια εταιρεία ψηφιακού μάρκετινγκ, σε μια οκταψήφια συμφωνία τον Μάιο του 2022, η οποία τους έκανε όλους πολυεκατομμυριούχους.
«Ο στόχος ήταν πάντα να χτίσουμε κάτι που θα μπορούσε να πουληθεί», είπε ο Armoo. «Μίλησα με αυτόν τον τύπο μια φορά όταν ήμουν πολύ νωρίς στο ταξίδι μου και είπε ότι μπορείς να κερδίσεις χρήματα ενώ διευθύνεις μια επιχείρηση, αλλά χτίζεις πλούτο πουλώντας την επιχείρηση».
Ο Armoo ήξερε πάντα ότι δεν ήθελε να τρέχει το Fanbytes για το υπόλοιπο της ζωής του.
«Η Fanbytes θα μπορούσε να πουλήσει κορδόνια σε βατράχια και θα ήμουν ακόμα παθιασμένος αν πίστευα ότι αυτή είναι μια επιχείρηση που χτίζουμε και έχει τελικό στόχο να είναι κάτι που μπορεί να επιτύχει οικονομική ασφάλεια», είπε.
«Ποτέ δεν είδα τον εαυτό μου ως μαύρο επιχειρηματία»
Ο Armoo λέει ότι όλα ήταν θέμα προοπτικής και πίστευε ότι το να είναι μαύρος δεν τον εμπόδιζε.
«Όλοι θυμήθηκαν τον γενειοφόρο μαύρο άντρα σε ένα δωμάτιο γεμάτο λευκούς ανθρώπους. Όλοι το θυμούνται αυτό και έτσι για μένα αυξάνει το πόσο αξέχαστη είσαι», είπε για την εμπειρία του να πηγαίνει σε εκδηλώσεις για να συναντήσει επενδυτές.
Εξήγησε ότι μπορείτε είτε να μπείτε σε ένα δωμάτιο και να αισθανθείτε ανασφάλεια επειδή δεν υπάρχουν τόσοι πολλοί άνθρωποι που σας μοιάζουν είτε μπορείτε να πιστέψετε ότι αυτός ο παράγοντας θα σας βοηθήσει να ξεχωρίσετε.
«Ποτέ δεν είδα τον εαυτό μου ως μαύρο επιχειρηματία. Πάντα έβλεπα τον εαυτό μου ως επιχειρηματία», είπε.
«Νομίζω ότι ίσως είμαι πολύ λογικός για το καλό μου. Ήμουν σαν «οι επενδυτές θέλουν να βγάλουν χρήματα. Αυτή η επιχείρηση θα τους βγάλει χρήματα. Θα τους δείξω πώς τους βγάζει χρήματα ». Αυτό είναι όλο. Δεν πίστευα ότι τους ένοιαζε αν προερχόταν από το στόμα ενός λευκού ή ενός μαύρου άντρα».
Τώρα, ως 29χρονος εκατομμυριούχος, ο Armoo είναι πεπεισμένος ότι αυτή η κοσμοθεωρία «τον έχει εξυπηρετήσει καλά».
Διαβάστε επίσης
Η δηλητηριώδης παγκόσμια πολιτική του νερού