THEPOWERGAME
Ο ελληνόκτητος στόλος παρέμεινε πρώτος και το 2023 σε συνολική χωρητικότητα, παρόλο που η Κίνα συνεχίζει να «ροκανίζει» τη διαφορά. Με μεταφορική ικανότητα πλοίων στα 393 εκατ. dwt άφησε δεύτερη την Κίνα (301 εκατ. dwt) και τρίτη την Ιαπωνία (237 εκατ. dwt). Αυτό προκύπτει από την έρευνα της Petrofin με τίτλο «Βασικές εξελίξεις της ελληνικής ναυτιλίας το 2023 και προοπτικές για το 2024». Η Κίνα, πάντως, παραμένει η χώρα με τον μεγαλύτερο σε μονάδες στόλο (8.839 πλοία). Ακολουθεί η Ελλάδα με 4.936 πλοία και η Ιαπωνία με 4.023 πλοία.
Επίσης, το 2023 παρατηρείται μια στροφή στην πράσινη μετάβαση από τους Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι φρόντισαν να ενισχύουν τον υφιστάμενο στόλο με νέες παραγγελίες πλοίων. Ειδικότερα, ο ελληνικός στόλος αυξήθηκε κατά 85 πλοία όλων των τύπων και μεγεθών. Έναν χρόνο νωρίτερα, το 2022, ο αριθμός ήταν 286. Τα συγκεντρωτικά στοιχεία δείχνουν ότι ο αριθμός των παραγγελιών για νεότευκτα πλοία που αυξήθηκε, αφορά τόσο τη συμβατική όσο και την οικολογική τεχνολογία Tier III.
Παρόλο που μόλις το 6,7% του ελληνικού στόλου διαθέτει τον εξοπλισμό για χρήση εναλλακτικών καυσίμων στο πλαίσιο του εξελισσόμενου σχεδίου για επίτευξη net zero εκπομπών στη ναυτιλία μέχρι το 2040, οι Έλληνες εφοπλιστές δίνουν όλο και περισσότερο έμφαση στην πράσινη τεχνολογία, όπως φαίνεται και από το βιβλίο παραγγελιών με σχεδόν το 50% να συνδέεται με πράσινες επενδύσεις (τεχνολογία διπλού καυσίμου και Tier III). Σύμφωνα με την Petrofin, οι Έλληνες πλοιοκτήτες εξακολουθούν να κατέχουν την πρώτη θέση στις παραγγελίες οικολογικών πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα: 543 eco πλοία χωρητικότητας 52,3 εκατ. dwt υπό παραγγελία. Ακολουθούν Κίνα και Ιαπωνία.
Σημείο που έχει ενδιαφέρον στην έρευνα, το γεγονός ότι ο αριθμός των ελληνικών εταιρειών μειώθηκε σε 592 το 2023, από 599 το 2022. Την ίδια στιγμή, όμως, οι ελληνικές εταιρείες με στόλο άνω των 25 πλοίων συνεχίζουν να αυξάνονται. Το 2023 ήταν 57, από 56 το 2022 και 54 το 2021.
Στην έρευνα της Petrofin επισημαίνεται ακόμη ότι ο αριθμός των εταιρειών που διαθέτουν πολύ νέους στόλους (0-9 ετών) συνεχίζει να μειώνεται, καθώς το 2023 κατέβηκε σε 89, από 99 το 2022. Αντίθετη διαδρομή για την ηλικία του συνόλου των πλοίων. Από το 2018 που ξεκίνησε να ανεβαίνει για πρώτη φορά, το 2023 ο μέσος όρος διαμορφώθηκε στα 14,3 έτη, ελαφρώς αυξημένος σε σχέση με το 2022 (14,1 έτη).
Διαβάστε επίσης
Η συμβολή της Foot Locker στα μεγέθη της Fourlis σε βάθος 5ετίας
Alpha Bank: Προς νέο ρεκόρ ο ελληνικός τουρισμός το 2024
Cenergy Holdings: Γιατί προσβλέπει σε ακόμα πιο ισχυρό 2025