Γ.Δ.
1432.6 -0,24%
ACAG
-0,84%
5.9
CENER
-0,40%
9.89
CNLCAP
0,00%
6.9
DIMAND
-0,61%
9.81
NOVAL
0,00%
2.71
OPTIMA
-0,99%
11.96
TITC
-0,75%
33
ΑΑΑΚ
0,00%
5.5
ΑΒΑΞ
-1,01%
1.378
ΑΒΕ
+2,88%
0.464
ΑΔΜΗΕ
+0,71%
2.135
ΑΚΡΙΤ
+3,09%
0.835
ΑΛΜΥ
+0,52%
2.88
ΑΛΦΑ
-0,06%
1.593
ΑΝΔΡΟ
+1,23%
6.58
ΑΡΑΙΓ
-0,72%
10.97
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-3,90%
7.4
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,47%
8.56
ΑΤΤ
-0,96%
8.24
ΑΤΤΙΚΑ
-2,02%
2.42
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,35%
6.02
ΒΙΟΚΑ
+3,00%
2.06
ΒΙΟΣΚ
-1,19%
1.66
ΒΙΟΤ
0,00%
0.238
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
+0,85%
2.36
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.62
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
17.66
ΔΑΑ
-0,05%
7.844
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
+0,35%
11.61
ΔΟΜΙΚ
-0,30%
3.38
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,07%
0.316
ΕΒΡΟΦ
+0,31%
1.595
ΕΕΕ
+1,32%
32.22
ΕΚΤΕΡ
-2,55%
1.91
ΕΛΒΕ
+0,89%
5.65
ΕΛΙΝ
-1,36%
2.17
ΕΛΛ
+0,73%
13.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,95%
2.08
ΕΛΠΕ
-0,49%
7.105
ΕΛΣΤΡ
-1,81%
2.17
ΕΛΤΟΝ
+1,06%
1.72
ΕΛΧΑ
+0,44%
1.834
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,80%
1.245
ΕΤΕ
-0,61%
8.102
ΕΥΑΠΣ
-0,31%
3.24
ΕΥΔΑΠ
-2,30%
5.52
ΕΥΡΩΒ
-1,29%
2.063
ΕΧΑΕ
-0,75%
4.625
ΙΑΤΡ
+1,85%
1.65
ΙΚΤΙΝ
-1,17%
0.3795
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.72
ΙΝΚΑΤ
-0,58%
5.15
ΙΝΛΙΦ
-0,61%
4.86
ΙΝΛΟΤ
+1,77%
1.148
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.85
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.44
ΙΝΤΕΤ
-1,20%
1.235
ΙΝΤΚΑ
+0,32%
3.15
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
-4,36%
1.425
ΚΕΠΕΝ
+5,63%
1.69
ΚΛΜ
+0,66%
1.525
ΚΟΡΔΕ
-0,66%
0.453
ΚΟΥΑΛ
-0,34%
1.19
ΚΟΥΕΣ
-0,19%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,82%
12.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.75
ΚΥΡΙΟ
-4,80%
1.09
ΛΑΒΙ
+0,47%
0.853
ΛΑΜΔΑ
-0,42%
7.11
ΛΑΜΨΑ
0,00%
39
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.94
ΛΕΒΚ
0,00%
0.278
ΛΕΒΠ
0,00%
0.262
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-0,69%
1.44
ΛΟΥΛΗ
-0,75%
2.65
ΜΑΘΙΟ
+0,85%
0.71
ΜΕΒΑ
-3,55%
3.8
ΜΕΝΤΙ
-1,24%
2.39
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.6
ΜΙΓ
0,00%
3.45
ΜΙΝ
+4,17%
0.625
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,94%
21.28
ΜΟΝΤΑ
-1,55%
3.8
ΜΟΤΟ
+0,96%
2.63
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,44%
22.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,28%
3.55
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
+1,10%
34.82
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
0,00%
0.85
ΞΥΛΚ
+1,89%
0.27
ΞΥΛΠ
-3,66%
0.368
ΟΛΘ
-0,48%
20.6
ΟΛΠ
+1,54%
26.45
ΟΛΥΜΠ
-0,42%
2.38
ΟΠΑΠ
-0,25%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.845
ΟΤΕ
-1,47%
14.72
ΟΤΟΕΛ
-1,78%
11.02
ΠΑΙΡ
-1,94%
1.01
ΠΑΠ
-0,41%
2.42
ΠΕΙΡ
+1,28%
3.871
ΠΕΡΦ
0,00%
6.7
ΠΕΤΡΟ
+1,00%
8.1
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.97
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
-3,51%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
+0,16%
1.238
ΠΡΟΝΤΕΑ
-9,09%
6.5
ΠΡΟΦ
-1,51%
4.58
ΡΕΒΟΙΛ
+5,49%
1.92
ΣΑΡ
-0,98%
10.1
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,91%
0.333
ΣΙΔΜΑ
+0,61%
1.65
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.52
ΣΠΙ
-1,52%
0.65
ΣΠΥΡ
0,00%
0.132
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.15
ΤΖΚΑ
0,00%
1.345
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,61%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.9
ΦΡΙΓΟ
-2,75%
0.212
ΦΡΛΚ
+1,74%
3.81
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Οι εκκρεμότητες για τις τρεις οδικές παραχωρήσεις

Μέσα στον Σεπτέμβριο αναμένεται να κατατεθεί προς κύρωση στη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, ενώ προς τα τέλη του έτους ενδέχεται να πάει στο Κοινοβούλιο και η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Περισσότερο σύνθετη είναι η κατάσταση με τη σύμβαση παραχώρησης του κεντρικού τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο, αφού υπάρχει μεν προσωρινός ανάδοχος (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), αλλά εδώ και καιρό ακούγεται πως το έργο θα ανατεθεί σε κοινοπραξία κατασκευαστών που δεν έχει ακόμα διαμορφωθεί, ενώ υπάρχουν και προσφυγές από τοπικές Αρχές για τη χάραξη του οδικού άξονα.

Στην Αττική Οδό, που η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε κερδίσει τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ με προσφορά 3,7 δισ. ευρώ, ιδρύθηκαν, όπως έγραψε χθες το energygame.gr, οι δύο νέες εταιρείες που θα αναλάβουν την παραχώρηση και λειτουργία του οδικού άξονα. Πρόκειται για τη Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση Μονοπρόσωπη ΑΕ και τη Νέα Αττική Οδός Λειτουργία ΑΕ. Η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει τον Οκτώβριο και στο ΤΑΙΠΕΔ βιάζονται ώστε να ολοκληρώσουν το ταχύτερο δυνατόν την εγκατάσταση του νέου παραχωρησιούχου.

Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας απαιτείται η υπογραφή υπουργικών αποφάσεων, η υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης και η κύρωση της νέας σύμβασης από τη Βουλή. Στο ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζονται αισιόδοξοι πως μέχρι το τέλος του χρόνου μπορεί να γίνει το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής. Ωστόσο, θα χρειαστεί αγώνας δρόμου ώστε να επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος. Ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης, είχε προβλέψει πρόσφατα πως το οικονομικό κλείσιμο θα γίνει εντός του πρώτου τριμήνου του 2025.

Τις τελευταίες εβδομάδες υπήρξε μεγάλη συζήτηση για το ποιος θα είναι ο ενδιάμεσος φορέας, δηλαδή ποιος οργανισμός θα παραλάβει την Αττική Οδό από τον σημερινό παραχωρησιούχο, που ελέγχεται από τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ, προκειμένου να τη μεταβιβάσει στον επόμενο, τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Φαίνεται πως τον ρόλο αυτόν θα αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ, αν και έχει εξεταστεί το ενδεχόμενο να είναι το υπουργείο Υποδομών αυτός ο ενδιάμεσος φορέας.

Κυβερνητικά στελέχη είχαν δηλώσει πως η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects (που κέρδισε τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ με προσφορά σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ) θα κατατεθεί στη Βουλή τον Σεπτέμβριο. Η σύμβαση παραχώρησης είχε υπογραφεί τον περασμένο Μάρτιο, ενώ έχουν ήδη μεσολαβήσει τρία χρόνια από τον Αύγουστο του 2021, όταν και ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός, αλλά παραμένουν στο τραπέζι διάφορα ανοικτά ζητήματα, παρά την κινητοποίηση στο υπουργείο Υποδομών και τις… σκληρές κουβέντες προς στελέχη της κρατικής Εγνατία Οδός ΑΕ, που διαχειρίζεται σήμερα τον οδικό άξονα των 700 χιλιομέτρων.

Για να γίνει το λεγόμενο οικονομικό κλείσιμο και να καταβληθεί το τίμημα από την κοινοπραξία εκκρεμούν θέματα που συνδέονται με πιστοποίηση γεφυρών και σηράγγων, την αποτύπωση της κατάστασης που βρίσκεται σήμερα η Εγνατία Οδός, κ.λπ. Εκκρεμότητες υπάρχουν και με τις δεκάδες χιλιάδες άδειες ελευθέρων διελεύσεων που διαθέτουν σήμερα χρήστες του οδικού άξονα και τώρα πρέπει να ανακληθούν, αφού κάποιος αναλάβει το πολιτικό κόστος. Σε κάθε περίπτωση, δεν φαίνεται να είναι δυνατή η ολοκλήρωση της διαδικασίας παραχώρησης πριν από το πρώτο εξάμηνο του 2025.

Στη θεωρία ήταν πιο εύκολο έργο ο ΒΟΑΚ

Στη θεωρία, η παραχώρηση του κεντρικού τμήματος του ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο, θα έπρεπε να ήταν πιο εύκολη υπόθεση σε σύγκριση με τις Αττική Οδό και Εγνατία που λειτουργούν ήδη με συμβάσεις παραχώρησης. Πρόκειται για νέα παραχώρηση σε αντίθεση με τους άλλους δύο άξονες που απαιτούνται σύνθετες διαδικασίες αποχώρησης του προηγούμενου παραχωρησιούχου και εγκατάστασης ενός νέου. Στην πραγματικότητα, όμως, η υπόθεση του ΒΟΑΚ μετετράπη σε πολυετές σήριαλ με πλήθος αλλαγών στη χάραξη, υπογειοποιήσεις, προσθήκη σηράγγων, κ.λπ. χωρίς τελικά να έχουν ικανοποιηθεί όλοι οι τοπικοί παράγοντες της Κρήτης με αποτέλεσμα να υπάρχουν ακόμα προσφυγές σε εκκρεμότητα.

Το έργο περιλαμβάνει επίσης τα λεγόμενα σκιώδη διόδια, δηλαδή επιδότηση κάθε διέλευσης από το ελληνικό δημόσιο. Σύμφωνα με την προσφορά που κατέθεσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών-κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί του διοδίου που προβλέπεται για τους χρήστες του οδικού άξονα.

Ενώ στην αγορά κατασκευών θεωρείται δεδομένη η διεύρυνση της κοινοπραξίας που θα αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ, τους τελευταίους μήνες δεν υπήρξαν σχετικές εξελίξεις. Δεν έχει, επίσης, διευκρινιστεί αν η φημολογούμενη διεύρυνση θα γίνει πριν ή μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα. Το σίγουρο είναι πως πλέον είναι σχεδόν αδύνατο να αξιοποιηθούν τα 200 εκατ. ευρώ που προβλέπονταν να λάβει το έργο από το Ταμείο Ανάκαμψης. Εκτός αν δοθεί παράταση στο Ταμείο Ανάκαμψης για μετά το 2026.

Διαβάστε επίσης

Πώς το Euribor 3 μηνών έσωσε τα κέρδη των τραπεζών

Αλλάζει η Σαουδική Αραβία, ποιο το μεγάλο στοίχημα

Nέες σκιές για την κατασκευή του αγωγού Power of Siberia 2

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!