THEPOWERGAME
Σε τρία επίπεδα εστιάζονται οι προσπάθειες των τηλεπικοινωνιακών παρόχων για ανάπτυξη στα επόμενα χρόνια. Το πρώτο περιλαμβάνει τα ενσύρματα δίκτυα τα οποία μετασχηματίζονται από δίκτυα χαλκού σε δίκτυα οπτικών ινών που φτάνουν μέχρι το σπίτι (FTTH), το δεύτερο επίπεδο αφορά στην παροχή περιεχομένου και το τρίτο αφορά στα έργα πληροφορικής και τεχνολογίας που αποτελεί τη νέα πηγή εσόδων για τις telecoms.
Στο πρώτο επίπεδο, τα τελευταία ένα-δύο χρόνια καταβάλλεται ένας αγώνας δρόμου μεταξύ του ΟΤΕ και των άλλων παρόχων για τη δημιουργία οπτικών ινών που φτάνουν μέχρι το σπίτι (Fiber to the Home ή FTTH). Πάνω από 3 δισ. ευρώ αναμένεται να επενδυθούν στην συγκεκριμένη τεχνολογία, τα πιο πολλά από τον ΟΤΕ. Ακολουθεί η ΔΕΗ και στη συνέχεια οι εταιρείες Vodafone και United/Nova.
Ο μετασχηματισμός των ενσύρματων χάλκινων δικτύων σε ενσύρματα δίκτυα οπτικών ινών, όχι μόνον αναβαθμίζει τις επικοινωνίες της χώρας, αλλά θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του κάθε φορέα παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών . Στο επίπεδο αυτό διεξάγεται αυτή τη στιγμή ένας ισχυρός αγώνας δρόμου επενδύσεων μεταξύ του ΟΤΕ και της ΔΕΗ, ο οποίος κοστίζει εκατοντάδες εκατ. ευρώ, αλλά παράλληλα αναμένεται να φέρει τη χώρα στην κοινωνία των Gigabit, που είναι ένας στόχος τόσο της κυβέρνησης, όσο και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ωστόσο, για να «γεμίσουν» τα υπερυψηλής απόδοσης δίκτυα αυτό θ’ απαιτήσει περιεχόμενο. Το περιεχόμενο αυτό δεν θα είναι «φωνή» και δεδομένα, αλλά εικόνα πολύ υψηλής ευκρίνειας. Θα είναι κυρίως τηλεοπτικό ψυχαγωγικό και αθλητικό περιεχόμενο, η αξία του οποίου ανέρχεται καθημερινά.
Προς την κατεύθυνση αυτή ήδη δημιουργούνται ισχυρές συμμαχίες, όπως για παράδειγμα είναι αυτή της Deutsche Telekom με τη Netflix, αλλά κι εκείνη του ΟΤΕ με την United/Nova. Και οι δύο αυτές κινήσεις έχουν ταυτόχρονα «επιθετική» αλλά και «αμυντική» διάσταση. Η όποια αύξηση του περιεχομένου λαμβάνει χώρα σε μια τηλεοπτική πλατφόρμα θεωρείται επιθετική κίνηση, αλλά ταυτόχρονα θεωρείται και αμυντική καθώς στόχο έχει να μειώσει το κόστος του συγκεκριμένου αγαθού.
Σημειώνεται ότι το κόστος του περιεχομένου τα τελευταία χρόνια έχει ανέλθει δραματικά και πλέον οι πάροχοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτό, με δεδομένο την κάμψη των εσόδων από τις παραδοσιακές υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών (τηλεφωνία, μετάδοση δεδομένων κ.λπ.). Η συνένωση δυνάμεων μεταξύ ΟΤΕ και United/Nova, στόχο έχει αφενός μεν την διεύρυνση του περιεχομένου, αφετέρου δε τη μείωση του κόστους του. Και αυτό θα επιτευχθεί καθώς οι δύο φορείς, πλέον δεν θα συγκρούονται για την εξασφάλιση των δικαιωμάτων του Champions League στην Ελλάδα, ούτε της Euroleague κ.λπ.
Πάντως η συμπερίληψη όλων των αθλητικών διοργανώσεων στους δύο φορείς θα δώσει και μια καλή αφορμή σε πολλούς «πελάτες» πειρατικών υπηρεσιών, να μεταφερθούν σε ένα νόμιμο περιβάλλον, αφού δεν θα χρειάζεται να πληρώνουν επί δύο για να έχουν όλες τις αθλητικές διοργανώσεις μαζί.
Τέλος, ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών θα βασιστεί στα μεγάλα έργα πληροφορικής για την επαύξηση των γραμμών εσόδων του. Η επαύξηση αυτή είναι απαραίτητη καθώς όπως προαναφέρθηκε μειώνονται τα έσοδα από τις παραδοσιακές υπηρεσίες. Για παράδειγμα η σταθερή τηλεφωνία έχει μειωθεί τα τελευταία 5-10 χρόνια πάνω από 40%, παρόλο που οι πάροχοι την προσφέρουν στους πελάτες τους με γιγαντιαίες εκπτώσεις.
Στα έργα πληροφορικής οι τηλεπικοινωνιακοί παρόχοι δεν παρέχουν σημαντική προστιθέμενη αξία, αλλά λειτουργούν ως χρηματοδότες του έργου λόγω της μεγάλης οικονομικής τους επιφάνειας. Λαμβάνουν μια σημαντική προμήθεια της τάξης του 20% επί της αξίας του έργου με το υπόλοιπο 80% υπόλοιπα αφορούν στους υπεργολάβους τους. Η δραστηριότητα αυτή πλέον δημιουργεί ένα ισχυρό αποτύπωμα στον ισολογισμό τους, επειδή τα έργα είναι πολλά και μεγάλου ύψους.
Διαβάστε επίσης
Netflix: Ταινίες για το καλοκαίρι που θα σας “πάνε διακοπές”
ΝΥΤ: Σενάρια διάσπασης της Google λόγω του μονοπωλίου στο search
Γιατί θα συνεχιστούν οι διακυμάνσεις στις τιμές φυσικού αερίου