THEPOWERGAME
Οι επονομαζόμενες συνεταιριστικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, πέρασαν από μια φάση ακμής σε μια φάση διαχείρισης σοβαρών προβλημάτων. Μεσαίες αλυσίδες της αγοράς που συμμετείχαν σε αυτούς τους σχηματισμούς – ομίλων αγορών, μεγάλωσαν και έπαψαν να ενδιαφέρονται για συμπράξεις, ενώ άλλες επιχειρήσεις θεωρώντας πως η πανδημία αναδιέταξε το σκηνικό ακολούθησαν διαφορετικό δρόμο.
Ο ΕΛΟΜΑΣ έδειξε να περνάει το τελευταίο διάστημα σε μια φάση εσωστρέφειας μετά και την αποχώρηση από το σχηματισμό του ιδρυτικού του μέλους ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός. Πολύ μεγάλος πλέον ως όμιλος η Κρητικός, έκρινε πως έχει το δικαίωμα να αποφασίζει πλέον μόνη για αγορές και συμφωνίες. Όμως ο ΕΛΟΜΑΣ με την παραδοσιακή του ισχύ στο σύστημα των προμηθευτών και των μεγάλων βιομηχανιών, οπωσδήποτε έπρεπε να βρει ένα άλλο αφήγημα. Κι έτσι έγινε.
Δεν είναι τυχαίο πως πρόσφατα προχώρησε σε κινήσεις που στόχο είχαν την περαιτέρω εξάπλωση και την επούλωση των πληγών που αποχωρήσεις αλυσίδων έφεραν στο σχήμα. Κάπως έτσι, έχουν προστεθεί οκτώ νέα μέλη που πατάνε σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας με στόχο τη διατήρηση της «πανελλαδικότητας» του εγχειρήματος. Οι επιχειρήσεις αυτές είναι οι εξής: η Παυλάκης με έδρα το Ρέθυμνο, η Σανίδας με έδρα τη Λάρισα, η Κανταράτος με έδρα τη Μύκονο, η Κουτελιέρης με έδρα τη Νάξο, η Τσισιμοίρης στη Ρόδο, η Μιχαήλ από την Καρδίτσα, η Family από τη Θεσσαλονίκη και η Πίτσιας από την Κατερίνη. Πηγές αναφέρονται και σε άλλες προσθήκες που αποσκοπούν στην ενδυνάμωση σε ακόμα πιο μεγάλο βαθμό του ομίλου.
Οι όμιλοι αγορών έγιναν μια μόδα ανάγκης κυρίως στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές του 2000 όταν η «έφοδος» της γαλλικής Carrefour που είχε εξαγοράσει τη Μαρινόπουλος δεν άφηνε πολλά περιθώρια ενώ ήδη δυνάμωνε η ΑΒ Βασιλόπουλος με την έλευση της βέλγικης Delhaize αλλά και οι My Market και Σκλαβενίτης.
Ο Ελληνικός Όμιλος Αλυσίδων Σουπερμάρκετ (ΕΛΟΜΑΣ) αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους λιανεμπορικούς ομίλους στην Ελλάδα, έχοντας 800 καταστήματα στη χώρα. Ιδρύθηκε το 1994 ύστερα από πρωτοβουλία του τότε αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας Νίκου Σκουλά, υπουργού Τουρισμού και για δύο θητείες γενικού γραμματέα του ΕΟΤ, ο οποίος ήταν και ο πρώτος που οραματίστηκε (στην πράξη) τη δημιουργία ενός αμιγώς ελληνικού ομίλου στο χώρο του λιανεμπορίου. Τα πέντε ιδρυτικά μέλη του δικτύου της ΕΛΟΜΑΣ ήταν οι εταιρείες: Γαλαξίας – Δήμητρα Μάρκετ, Γαληνός Λαουτάρης, Γουντσίδης, Μπίσκας, ΙΝΚΑ Χανίων (σήμερα ονομάζεται ΣΥΝΚΑ, καθώς άλλαξε όνομα λόγω πνευματικών δικαιωμάτων μιας και είχε την ίδια ονομασία με το Ινστιτούτο Καταναλωτών και πλέον δραστηριοποιείται και στους τέσσερις νομούς της Κρήτης).
Κάτω από αυτό το σχήμα ενώθηκαν σε μια στρατηγική συμμαχία, με κύριους στόχους τη θωράκιση και την ανάπτυξη των μελών του ομίλου απέναντι στις μεγάλες αλυσίδες και στον επερχόμενο ξένο ανταγωνισμό, αλλά και την ταυτόχρονη στήριξη της ελληνικής παραγωγής.
Πλέον, η ΕΛΟΜΑΣ διαχειρίζεται περίπου 1.000 κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας, ελληνικών αλλά και ξένων προϊόντων.