THEPOWERGAME
Μεσούσης της εκπτωτικής περιόδου και σε μια συγκυρία που κορυφώνεται η τουριστική κίνηση στη χώρα, επικρατεί προβληματισμός σε κλάδους του λιανεμπορίου, όπως η ένδυση/υπόδηση, με είδη που δεν αποτελούν προτεραιότητα για τον μέσο καταναλωτή και ως εκ τούτου υστερούν σε πωλήσεις.
Οι κατώτερες των προσδοκιών εισπράξεις των καταστημάτων, ειδικά στο κέντρο, πέριξ της Ερμού και σε περιφερειακές πιάτσες της Αττικής, καθώς και στον Πειραιά, σε εμπορικούς δρόμους της συμπρωτεύουσας και μεγάλων επαρχιακών πόλεων, δεν είναι καλό σημάδι. Έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά (ΕΣΠ) διαπιστώνει την ανησυχητική τάση της σημαντικής μείωσης του τζίρου στις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου από την έναρξη των εκπτώσεων, τάση που αποτελεί συνέχεια της αρνητικής πορείας της αγοράς καθ’όλη τη διάρκεια του 2024. Όπως σχολιάζει στο powergame.gr ο Θεόδωρος Καπράλος, πρόεδρος του ΕΣΠ και Β’ αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ, οι καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί και δίνουν προτεραιότητα στις βασικές ανάγκες, όπως είναι τα τρόφιμα, η ενέργεια, τα καύσιμα και η στέγαση. «Το διαθέσιμο εισόδημα συρρικνώνεται και μας περιμένει δύσκολος χειμώνας», σημειώνει μιλώντας για την επιβράδυνση των εσόδων των επιχειρήσεων, την ώρα που αυξάνονται οι υποχρεώσεις. Έτσι, συσσωρεύονται χρέη, καθώς πολλοί επιχειρηματίες μετακυλίουν οφειλές μέσω ρυθμίσεων και μεταχρονολογημένων επιταγών.
Επίσης και ο τουρισμός δεν φαίνεται να προσφέρει ανάσα στην αγορά. Ας σημειωθεί ότι το εγχώριο λιανεμπόριο βασίζεται εν πολλοίς στους Έλληνες καταναλωτές, αλλά προσβλέπει και στον τουρισμό. Ωστόσο, ο πληθωρισμός έχει πλήξει και τους Ευρωπαίους επισκέπτες, που περιορίζουν τις δαπάνες τους, ενώ μια σειρά από αθλητικά γεγονότα, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού και το Euro 2024 της Γερμανίας, εκτιμάται ότι αποσπούν τουριστικές ροές από την τοπική αγορά.
Βραχνάς η αύξηση του λειτουργικού κόστους
Αν και είναι νωρίς για ασφαλείς εκτιμήσεις και συμπεράσματα σχετικά με την έκβαση της τουριστικής σεζόν, για το λιανεμπόριο δεν παραβλέπονται τα ανησυχητικά μηνύματα, ειδικά σε μια μερίδα της αγοράς που υστερεί έναντι του ανταγωνισμού μεγάλων αλυσίδων και πολυκαταστημάτων, που αυξάνουν τα μερίδιά τους ποντάροντας στο προϊοντικό τους μείγμα, στην αγοραστική εμπειρία στα φυσικά καταστήματα, που συνδυάζει ψηφιακές υπηρεσίες, αλλά και στις προνομιακές σχέσεις με τράπεζες και προμηθευτές. Οι μικρές επιχειρήσεις δεν φαίνεται να διαθέτουν τους πόρους -ανθρώπινους και οικονομικούς- για να ενισχύσουν τη θέση τους, εστιάζοντας κατά βάση στη βιωσιμότητά τους και όχι στη μελλοντική τους ανάπτυξη. Εξάλλου, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΓΣΕΒΕΕ, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις χρηματοδοτούν τις ανάγκες τους, καθώς και τις αναγκαίες επενδύσεις σε λογισμικό, ψηφιακές συσκευές και εφαρμογές με ίδια κεφάλαια, λόγω της αδυναμίας πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό. Αλλά και όσες λίγες έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζουν έως και 2,5% υψηλότερο επιτόκιο σε σχέση με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
Επιπλέον, όπως αναφέρουν στο powergame.gr επιχειρηματίες, τα λειτουργικά έξοδα έχουν αυξηθεί σε όλα τα καταστήματα λόγω των αυξήσεων στα τιμολόγια ρεύματος, στο κόστος μισθοδοσίας, στα ενοίκια κ.λπ. Καθώς τα έσοδα δεν αυξάνονται αναλογικά, δεδομένου ότι η αύξηση του κόστους ζωής έχει περιορίσει την αγοραστική δεινότητα των καταναλωτών, πολλές μικρές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας, ενώ οι μεγαλύτερες αναπροσαρμόζουν τις στρατηγικές τους για να συντηρήσουν ικανοποιητικά ποσοστά ανάπτυξης. Μεσοπρόθεσμα αναμένεται ανακατάταξη δικτύων, δεδομένου ότι όλες οι μεγάλες αλυσίδες αξιολογούν τις επιδόσεις ανά σημείο και προβαίνουν σε διορθωτικές κινήσεις. Τις αλλαγές στην αγορά οδηγούν επίσης οι πολυεθνικές αλυσίδες, όπως π.χ. η Zara και τα άλλα σήματα της Inditex, που αναπτύσσονται σε μεγαλύτερους χώρους, αλλά και οι νεοεισερχόμενοι παίκτες, όπως η Sinsay και η LC Waikiki, που επεκτείνονται πανελλαδικά.
Κινήσεις εδραιωμένων ελληνικών αλυσίδων
Εδραιωμένες ελληνικές αλυσίδες δίνουν έμφαση στην καλή σχέση ποιότητας-τιμής και στη σχεδιαστική υπεροχή τους για να κερδίσουν τον καταναλωτή, όπως σχολιάζει στο powergame.gr μιλώντας για το δίκτυο Attrattivo ο Δημήτρης Κωλέττας, γενικός διευθυντής της AXF, εταιρείας που αναπτύσσει τα σήματα Attrattivo και ALE. Ως επικεφαλής ενός από τα πιο ισχυρά δίκτυα καταστημάτων πανελλαδικά, αλλά και με την ιδιότητά του ως διοικητικό στέλεχος του ΣΕΛΠΕ, επιβεβαιώνει τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά, ως αποτέλεσμα της οικονομικής δυσχέρειας, αλλά και των περιορισμένων δαπανών των τουριστών αυτήν την περίοδο. Σε αυτό το περιβάλλον, όπως προσθέσει, η στρατηγική για την Attrattivo προβλέπει περαιτέρω έμφαση στο προϊόν και παρεμβάσεις στο δίκτυο, όπου απαιτείται. Εν τω μεταξύ, η AXF έχει σχέδια και για τη Mango, ως ένας από τους βασικούς στρατηγικούς συνεργάτες του ισπανικού οίκου. Διαχειρίζεται μέσω του μοντέλου franchise δίκτυο 4 καταστημάτων Mango και την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου ανοίγει το 5ο στα Γιάννενα, σε 700 τ.μ., στη Χαριλάου Τρικούπη.
Άλλες ελληνικές αλυσίδες σχεδιάζουν στρατηγική εξωστρέφειας στοχεύοντας σε έσοδα από διεθνείς αγορές. Για παράδειγμα, η B&F, που αναπτύσσει τα σήματα BSB και Lynne, επεκτείνεται πλέον στις αραβικές χώρες, έχοντας αναπτύξει ήδη παρουσία σε μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, ενώ η Funky Buddha δημιουργεί θυγατρική στη Ρουμανία. Επίσης, σύμφωνα με τον Κώστα Αλεξίου, οικονομικό διευθυντή της ALTEX, εταιρεία που αναπτύσσει τη δραστηριότητα, δίνεται σταθερά έμφαση στον σχεδιασμό, καθώς και στις ποιότητες των υλικών και στην γκάμα των προϊόντων, στοιχεία που ενισχύουν σταθερά την ανταγωνιστικότητα του brand.
Διαβάστε επίσης
ΔΕΗ: Εξαγορά 629MW ΑΠΕ από τη Macquarie στη Ρουμανία
Gov.gr Wallet: Με ψηφιακά εισιτήρια στα γήπεδα και οι κάτοικοι εξωτερικού
Πώς η Γαλλία έγινε ξανά κορυφαίος εξαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας